FLYTTE TIL OSLO?

Jeg står ovenfor noen vanskelige valg om dagen som kan påvirke fremtiden min. Hvor skal jeg bo, og hva skal jeg gjøre videre med livet mitt egentlig. Jeg vurderer nemlig å flytte til Oslo! Jeg har flere venner der som ser ut til og trives, og som jeg kan støtte meg på – men selv har jeg ingen forhold til byen. Vet ikke om jeg liker den en gang. Virker som at folk enten hater eller elsker Oslo-livet. Likevel har jeg alltid sett for meg at jeg en dag skal oppleve hvordan det er å bo i hovedstaden, og når muligheten plutselig har dukket opp bør jeg kanskje gripe den? 

Boplass i Oslo har jeg allerede fått tilbud om, det er bare for meg å takke ja og sette meg på flyet om en måneds tid. Men kommer jeg til å klare og fokusere videre på skolen hvis jeg bor i Oslo? Hvilke privatskoler er bra i Oslo for å ta opp fag fra videregående? Blir jeg å finne meg jobb så jeg overlever? Kommer jeg til å trives i den store anonyme hovedstaden? Føler meg allerede godt etablert i Trondheim, jeg liker Trondheim og jeg føler meg ikke ferdig med byen. Langt ifra! Jeg kan da alltids flytte tilbake hit, og jeg ser faktisk for meg å slå meg til ro her en dag. Men så er jeg enda bare 22 år, og muligheten til å bo i Oslo føler jeg er NÅ. Ikke når jeg er 30 år og bør tenke på giftemål i stedet for å utforske alt som er.  

Har jeg noen lesere som har bosatt seg i byen og som kan fortelle hvordan det er å være ny i byen?
​Positive og negative erfaringer? 

 

45 kommentarer
    1. Ville slått til å flyttet til Oslo om jeg var deg! Om du ikke liker deg der så kan du alltids flytte tilbake til Trondheim 😉

    2. Har hørt masse skryt om Sonans privatgymnas når det gjelder å ta fag fra videregående! Har også hørt mye positivt om Bjørknes, men de har jeg også fått høre at er veldig opptatt av penger.
      Skal selv ta noen fag hos sonans til høsten:)

    3. Kan anbefale deg Bjørknes privatskole som ligger midt på Frogner. Tok opp matte der, og var utrolig fornøyd med skolen og læreren jeg fikk 😀

    4. Skal flytte til Oslo selv til høsten, har mange venner der og det er det som gjør for at jeg skal trives.
      Har flere venner som har tatt opp fag fra vgs der og de er veldig fornøyde 🙂

    5. Jeg liker meg veldig godt på landet, men jeg har også vurdert å flytte til Oslo, på grunn av studier osv, hadde nok ikke flyttet dit ellers, er ikke så veldig glad i bylivet

    6. Jeg sier go for it! Du er bare ung en gang, og det er nå du kan utforske og gjøre det du vil. Jeg bor i Bergen, og har bestemt meg for at når jeg er ferdig med studiet mitt i Bergen, så mååå jeg prøve å bo i Oslo en gang! Do it!

    7. Har dessverre ikke noe god erfaring fra Oslo. Etter min mening er det en skitten og litt skummel by. Og litt “anonym” om du skjønner. Jeg bor i Bergen nå, og trives kjempe godt her, men vil aldri bo i Oslo igjen. Jeg hadde venner osv, men byen var rett og slett ikke noe for meg. Men som du sier så elsker du det, eller så hater du det. Det kan godt hende du elsker det! 🙂 Men Trondheim og Oslo er vidt forskjellige byer. Men om du har venner osv allerede, så kan det selvfølgelig hende du kommer til å stortrives! Jeg vil jo egentlig si go for it, det er jo ikke krise om du ikke trives, da flytter du tilbake så har du testa det ut. En livserfaring rikere! 🙂

    8. Hei Tuva!
      Jeg vil anbefale Akademiet på det sterkeste. Jeg tok opp hele vg3 påbygg der i fjor, og jeg gikk ut med veldig bra karakterer! Siden jeg tok opp hele skoleåret hadde jeg mange forskjellige lærere, og jeg var strålende fornøyd med alle sammen. Det er et kjempegodt miljø der, og jeg savner faktisk å gå der 🙂 Ville virkelig gitt dem en sjans.
      Lykke til med alt!

    9. Hei! Æ har sjøl flytta fra Hammerfest i Finnmark til Oslo, og selv om det e en stor forandring så blir man overraskanes fort vandt med å bo her. Det e ikke det samme som å være turist her eller på ferie for å si det sånn. Det e ikke sånn at man passere den menneskefylte Karl Johan hver dag eller møte på uteliggera hver tiende meter. Man kan helt fint unngå det, og heller benytte sæ av flotte restauranta, cafea og kjøpesenter som befinn sæ litt utenfor sentrum, som for eksempel Nordstrand/Lambertseter. Æ trur du blir å stor trives her og at du blir overraska over kordan byen oppleves når man faktisk e bosatt her! Og som du sir, så e det trossalt hovedstaden, og selv om æ sjøl oppfatte Tromsø som en stor by i sæ sjøl e mulighetan her mye større! Selv om æ dog trur du blir overraska over kor lite Oslo faktisk oppfattes som når man e blitt litt kjent.
      Blir spennanes å følge med på dæ videre og se kor du ende opp! 🙂

    10. æ flytta fra tromsø etter 3 år der og til oslo for snart 2 år sia. æ elska tromsø, og elske oslo minst like mye. såå deilig med vår, sommer og høst og fult av muligheta her. alltid noe å finne på, også har æ også mange venna her fra nord norge. du blir neppe å angre. som du skjøll sier – nå eller aldri. e nu vi e ung 🙂

    11. Æ skal sjøl flytte til Oslo for å ta opp fag. Kjenne ingen utenom familie der! Har hørt utrolig mye positivt om Bjørknes, så æ har valgt den skola. Kjenne æ grue mæ til å flytte fra en relativt liten by i nord, til den største. Men æ krysse fingran for at det går bra! Såå go for it😁

    12. Hei!!:)
      Jeg flytta fra lille Bodø by til Oslo for 2 år siden. Hadde mine tvil om Oslo var byen for meg men jeg trives overasskende bra!! Du finner deg til rette etter noen måneder og finner liksom din egen bydel som du foretrekker:) er også mye lettere å finne jobb i oslo… jeg flytta pga lite arbeidsplasser i bodø. Var også urolig for om jeg kom til å finne meg jobb osv, men gikk overasskende bra!! Synes du skal kjøre på og prøve ut Oslo!! Er en by med så mye muligheter:) ønsker deg masse lykke til!!

    13. Ååå jeg skal til Oslo selv til høsten! Aldri bodd der og har heller aldri hatt noe forhold til det. men har bare hørt masse positivt om Oslo, så jeg gleder meg ihjel!! Kanskje vi sees der, hadde vært gøy 🙈

    14. Nå har jeg alltid bodd i Oslo, men jeg er veldig glad i Oslo-livet! Liker at det er så mange mennesker her, man finner alle mulige typer mennesker. Jeg liker at det ikke er en liten bygd der alle kjenner hverandre. Men det er klart, Oslo er ikke en såå stor by. Jeg støter på folk jeg kjenner av og til.
      Oslo kan være litt skummel om natten, men altså man må bare ta precautions. Man skal ikke slutte å leve bare fordi man KAN bli utsatt for noe. De aller fleste gangene går det jo bra. Men altså, så lenge man er klok og gjør rasjonelle ting som å ikke gå alene på Grønland kl 2 på natta, så vil man nok klare seg. Oslo har mye å by på!
      Kollektivtransporten er også ganske bra i Oslo (i den forstand at de strekker seg ganske langt, men er ofte litt forsinket da) så da kan du spare penger på å benytte deg av det, kontra å bruke bil. Det er flere biler her = mer kø. Og Oslo er dyr nok fra før.
      Hvis du vil bo i et sted der det alltid skjer noe, møte mange nye typer mennesker og generelt bare få en helt ny erfaring, så gå for Oslo:)

    15. Grip sjansen sier nå jeg! Du kan alltids flytte tilbake om du ikke trives. Bor selv her, og koser meg som bare det. God kollektiv-tilbud, alt er lett tilgjengelig og det er alltid noe som skjer. Det er heller ikke vanskelig å få seg en tur i skog og mark/langs sjøen om man vil koble vekk fra bylivet. Er jo også en haug av koselige parker å være i, som kryr av god stemning når det er fint vær. Om du velger å flytte hit, skrik ut om du vil treffe nye mennesker. Sikkert mange blogglesere, inkludert meg, som har lyst til å treffe deg her 😀

    16. Så spennende at du tenker å flytte til Oslo! Selv er jeg oppvokst i Asker som ligger rett utenfor, så hovedstaden har aldri vært lenger enn 20 minutter unna. I høst flyttet jeg hit og startet på universitetet, og kan ikke si annet enn at jeg stortrives! Da jeg flyttet til byen bodde jeg på vestkanten, men kjøpte leilighet på Torshov for ikke så lenge siden (som heller mer mot øst), og jeg vil faktisk tørre å påstå at jeg trives bedre her enn hva jeg gjorde på Majorstuen. Oslo har fantastisk mye å by på, som om du liker fart og spenning er dette absolutt ikke et dumt alternativ.
      Om du vil ta opp fag finner du både Bjørknes og Sonans, som begge er gode skoler med dyktige lærere. Dog kan det være litt vanskelig å bli kjent med nye mennesker på slike skoler da de fleste kun fokuserer på fag og ikke det sosiale… Men om du på en annen side allerede har venner og bekjente som bor her burde det ikke være noen fare for at du skal føle deg ensom!
      Uansett får du ha masse lykke til, gleder meg til å følge deg videre 🙂

    17. Har bodd i Oslo hele livet, og jeg synes faktisk oslo er ganske lite. Etter et par mnd er jeg sikker på at du har funnet favoritt område, utesteder og spisesteder, du må nok bare gi det litt tid for å bli kjent med folk og steder, i og med at det er jo en del som bor her så blir man ikke bestevenn med alle man møter. Anbefaler det virkelig.

    18. Dro dit en dag, følte jeg var midt i Pakistan. Skjønte ikke hvor jeg var i noen sekunder. Togstasjonen er fulle av ekle skumle menn som er ut etter sex, penger, DOP, eller mat. Voldtekt er den normalen der nede nå. Ingen blir tatt for det heller. De sier også at dieselbilene gjør lufta forurenset, særlig om vinteren. Alt er svindyrt. Bo heller på utkanten, og dra innover om dagen hvis du føler at du er nødt og bo der nede. Hvis du har ingen purpose der så er det egentlig bortkasta tid. Du gjør det så fint nå. Ta Oslo som besøksby. Men alt i livet må oppleves selv så prøv å se for deg utgiftene og hvorfor du vil dit. Hva er grunnen? Er det verdt pengene? Strevet? Du virker som du er lett å overtale. Du har jo sagt maaaaaange ganger før at du ville aldri bodd der. Hvorfor nå?

    19. Haha hvis folk syns Oslo er en “skitten og skummel by” så skjønner jeg ikke hvordan man tør å reise til New York da. eller London, eller Amsterdam for den sags skyld…. Oslo er ikke så veldig skummelt sted altså 🙂 Problemet er at har man den innstillingen før man flytter hit, så gir man vel aldri byen noen sjanse heller.
      Oslo er så mye! Det skjer noe HELE tiden, og du får alt her. Hvis du er lei “bylivet” kan du vel bare ta båten bort til noen av øyene våre. Eller sett deg i en av de 100 parkene vi har her. Superkoselig 🙂 Det er rett og slett hva du gjør det til selv.
      Ikke vær så redd for ting. Prøv å utforsk! Ta deg en tur på Holmenkollen og sjekk utsikten. Så tar du deg en tur på Grønland, der får du nok mange inntrykk 😉 Ta også turen innom Kampen (rett ved Tøyen) Der er det NYDELIG. En liten kardemommeby. Løkka er vel ikke no hemmelig sted lenger, men der er det også kjempekoselig og mye som skjer!
      Bare sjekk eventer eller på nettet etter hva som skjer i Oslo. Det er alltid ting å finne på, festivaler, søndagsmarked, vegetar-boder på løkka.. osvosvosv.. Og Oslofolk ER ikke så skumle heller, hehe. Ja, noen kan vel være litt opphengt i å bare være sammen med samme gamle vennegjengen de har kjent siden barneskolen, men vi er ikke alle sånn! 🙂 Vi liker å bli kjent med nye folk, uansett hvor du kommer fra i landet. (Er som regel folk som ikke er fra Oslo som er de mest dømmende, Oslofolk snakker aldri nedsettende om andres byer og bydger, merkelig det der…)

    20. Ville valgt new york over oslo any day. Spennende, gavmild by. Der gjør politiet en innsats. Oslo er dyrt og man må ha en purpose der. Litt barnslig å ville kaste bort masse penger bare for å si, “jeg bor i oslo jeg” til noen på fest, eller på en blogg. Tuva har sagt selv at hun trenger struktur, føle tilhørighet. Hun har sagt at dop, osv. har plaget hennes liv fra dag 1. Hun har endelig alt på plass i Trondheim, skolene der er jo veldig bra. Oslo er bare besøksby til de som har ingen grunn å flytte dit. Men, hvis det brenner i hjertet hennes, at Oslo er der hun må, så go for it. Bare husk, alt har sin pris. Hun må tenke på seg selv her. Blir det for mye? Blir det en lettelse? Er det dette som hun trenger for å blomstre? Bare Tuva vet svaret.

    21. “der politiet gjør en innsats” JEG LER. politiet i statene er jo notorious for å skyte folk for ingen verdens grunn.

    22. Jeg elsker Oslo, det er min favoritt-by uten tvil. Jeg har vært i ganske mange byer nå, men ingen slår Oslo. Jeg kunne virkelig ønske jeg kunne fått oppleve å bo der.
      Jeg har besøkt Trondheim en gang, jeg har alt positivt å si om den byen, men jeg ville heller valgt Oslo. Mine favorittsteder er Akerbrygge, Carl Berner, Majorstua, Frogner og Karl Johan. Sistnevnte vet jeg mange råder folk til å styre unna, og det er jeg enig i, men ikke fra egergata-og ned til restarautene. Helt forskjellig stemning i øverste delen, nederst delen liker jeg ikke, den er skummel.
      Når jeg blir veldig mye eldre vil jeg bo noen år i Oslo, bare for å se hvordan livet der er, for min del nå så er det kun en besøksby, og jeg drar dit hver gang jeg har mulighet. Misuner deg muligheten til å kunne prøve det, du er helt fri,og du kan hvis du vil. Det er utrolig mange der som studerer, og du vil få deg venner fort. Det er intime utesteder der, så du blir lett kjent med nye mennesker. F.eks blue note, gikk dit med ei venninne engang og endte opp med å sitte med en gjeng på minst 20 stk. Hvis du har vært der så vet du hvor sykt det er.
      Håper du flytter til Oslo, så jeg kan fortsette å følge bloggen din, og livet ditt i min favoritt-by. 🙂

    23. Hvis du skal ta opp fag, da er Sonans Bislett det beste. Har adri fått mer enn 4 i Norsk, Fikk 6 på muntlig eksamen. Jostein heter læreren. Naturfag, da er Linda sykt flink.

    24. Elle. Jeg har jo bodd der selv. Jeg vet hvordan de er i NY. Andre stater ja, der har ingen av oss peiling. Så, jeg ler tilbake.

    25. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har bodd her i hele mitt liv så jeg kan vel egentlig ikke uttale meg noe særlig fordi jeg ikke vet hvordan det er å bo andre steder, men jeg kunne faktisk aldri tenkt meg å flytte herfra heller, da måtte det vært en annen storby i utlandet. Det er ingenting som er skummelt med Oslo og det er mange jobb muligheter og alt er mye mer tilgjengelig på alle områder 😀

    26. Siden du fikk jobb såpass lett/fort i Trondheim, bør du nok klare deg fint i Oslo med tanke på jobb.. Det er lettere å finne der synes jeg.. Pluss at du har mange plasser rundt Oslo som er lettere å komme seg til enn det er i Trøndelag 🙂 lykke til

    27. Jeg har nettopp flyttet til Oslo. Jeg har bodd her før, men har savnet byen så mye at jeg måtte flytte tilbake! Tror det har noe med hvor du er oppvokst og at du vil alltid føle deg “hjemme” i den byen du er fra. Lykke til med valget ditt! 🙂

    28. Jeg skulle ALDRI noen sinne ever, flytte til oslo.
      Så skjedde det.
      jeg angrer ikke et sekund, det og være anonym, er så utrolig deilig.
      Samtidig som en blir kjent med mange også.
      en kan velge og være sammen med noen, og en kan gå ut aleine på butikker uten å hele tiden ha i bakhode ” tenk om jeg møter noen jeg kjenner”.
      Byen er stor, men her er mange muligheter.
      jeg elsker ikke oslo, men jeg hater den heller ikke.. men jeg Trives veldig godt og kan ikke tenke meg å flytte herfra med det første heller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg