HVILKEN PRIVATSKOLE ER BEST I OSLO FOR Å TA OPP FAG?



SØNDAG PÅ HUK BADESTRAND 

Vi trosset lite nattesøvn og hangover, og kom oss ut til badestranden Huk for å nyte de deilige varmegradene på søndag. Den slitne kroppen blir ikke bedre av å ligge inne i en varm leilighet, og dessuten trengte Kroatia-brunfargen et lite boost. Synes det var et fint sted til å være så nærme byen, absolutt, men det var så mye tang og steiner at jeg heller vil kalle det for ei fjære enn ei strand – haha. Men nordlendinger er kjent med akkurat det, og når været er så bra som det har vært, er det ingen vits i å surmule. Klimaforskjellen fra sør til nord ER merkbar! Som forventet var det overfylt av mennesker, men jeg elsker å se på mennesker, så det gikk greit. Man kan vel ikke mislike mennesker om man frivillig bor i Oslo? Haha.. Kanskje jeg skifter mening om noen uker 😉 
 


I dag skal jeg finne ut av livet akà finne ut hvilken skole jeg skal begynne på her i Oslo. Har fått mange gode tips og erfaringer fra dere, men uansett hvilken skole jeg ender opp på så finnes det jo gode og dårlige lærere. Jeg trenger en god matte-, norsk- og naturfaglærer! Akademiet, Sonans eller Bjørknes da? 

 

44 kommentarer
    1. Jeg skal ta opp en hel haug med fag på Bjørknes til høsten. Hadde akkurat samme dilemma som deg, så jeg forhørte meg med venner fra Oslo-området som sa at både Akademiet og Sonans er “proppet med utlendinger på 17 år med rike foreldre som ikke orker de dårlige karakterene til barna lenger og sender dem på privatskole”. Jeg ønsker å lære og få så gode karakterer som mulig, og da krasjer det litt å gå i klasse med bråkete ungdommer! Skal blant annet ta opp norsk, hadde vært kult å gå i klasse med deg, haha!

    2. Sandra: Den versjonen har jeg ikke hørt før! Jeg ønsker selvfølgelig også å få best mulig utbytte av undervisningen, og har hørt mye positivt om både Bjørknes og Sonans 🙂 Haha, ja kanskje vi sees til høsten i norsk!

    3. Gikk på Akademiet, men bodde sammen med ei som gikk på Bjørknes. For all del, om du vil ha den beste så tar du Bjørknes! Sonans vet jeg ikke, men tviler på de er på høyde med Bjørknes, men er ihvertfall ganske sikker på Akademiet er dårligst.

    4. Jeg gikk selv på Bjørknes og er fornøyd med dem! Men når det er sagt – så er det i bunn og grunn mest opp til deg selv og hvor mye du jobber for det! Man kn gå på Bjørknes og gjøre det dårlig på eksamen fordi du ikke er flink til å jobbe jevnt og trutt utenfor skolen, og motsatt.. 🙂

    5. Jeg gikk på Sonans og privatistgymnaset er absolutt ikke proppa med utlendinger på 17 år med rike foreldre. Mulig du (kommentaren over) har hørt om Sonans vgs – men det har ikke noe med privatistgymnaset og gjøre. Hadde en lærer som het Daniel i naturfag, og han er den mest pedagogiske læreren jeg noensinne har hatt! Venninnen min som aldri hadde tatt en eksamen i hele sitt liv fikk 5, og var bare millimeter unna 6. Og det er en norsklærer på Sonans som heter Jostein som jeg har hørt er helt fantastisk – skoleleie folk blir genuint interessert i norsk etter å hatt han. Men jeg tror både Bjørknes og Sonans er bra, og at det ikke er så veldig stor forskjell på hva man velger.

    6. Hvis du ender opp med Sonans vil jeg absolutt anbefale deg å spørre om å få Daniel og Jostein – de er flinke til å etterkomme ønsker. Jeg har vokst opp i utlandet og måtte ha noen norske fellesfag for å kunne søke på samordna opptak. Hadde null erfaring med det norske systemet og de muntlige eksamenene men endte opp med 6 i alle fag takk til flinke lærere 🙂

    7. Jeg går selv på akademiet og er utrolig fornøyd med både lærere og undervisning. Anbefaler skolen på sitt sterkeste! Skal selv ta opp både naturfag og matte til høsten.

    8. Jeg har ikke gått i Oslo, men på Sonans i Drammen. Der var jeg iallefall veldig fornøyd! Jeg gikk jo på privatgymnaset og IKKE på vgs. Her fant jeg fort venner som var like “lost” som meg, men som også hadde ståpå-vilje til å gjøre det bra. Vi ble fort en liten gjeng i hver klasse og hadde kollokviegrupper. Veldig fornøyd med både lærere, rådgivere og generelt hele opplegget!

    9. Norsk læreren på Sonans er SÅ flink, han forstår elevene sine og lærer alt på en mer gøy måte. Fetteren min har hatt han, en venninne av meg har hatt ogs å hadde jeg han. Vi alle og de andre elevene digger han, han sørger for at du skal bestå og gjør læringen så mye lettere for deg.
      Men så sier mange at Akademiet er veldig bra, har ikke hørt noe som helst om Bjørknes (glemmer at den finnes). Akademiet virker bra så hadde heller valgt det, selvom Josetin (norsk læreren) vil gi deg de beste norsk timene du har hatt.

    10. Jeg anbefaler Bjørknes på det sterkeste! Jeg gikk der et år selv og veldig fornøyd med både lærere, undervisning og resultat. Slik jeg opplevde det er lærerne utrolig erfarne på nettopp eksamener, og jeg følte hele veien at deres mål var å forberede oss best mulig til den kommende eksamenen. Jeg følte derfor at eksamenen ikke ble såå skummel da vi hadde fått så gode forberedelser, tips og råd fra faglærerne våre igjennom alle undervisningstimene. Deres ønske er jo at vi skal få best mulig utbytte av tiden på Bjørknes, og jeg følte derfor at hver undervisningsøkt var nøye planlagt og at jeg fikk svært godt læringsutbytte 🙂 Så mine erfaringer med Bjørknes er i hvert fall veldig positive!!
      Lærerne er også veldig på at vi skal skaffe oss kollokviegrupper helt fra starten – noe som er gull verdt for maksimal utbytte i hvert fag. Lærerne mine bidro slik at alle i hvert fall skulle få mulighet til å delta i en kollokviegruppe 🙂

    11. Bjørknes. Bjørknes. Bjørknes. Lærerne der vil ikke skuffe deg 🙂 Tok opp matte i fjor – gikk fra 1 – 5 🙂

    12. Går på akademiet i Bergen og jeg synest opplegget akademiet legger opp til er helt fantastisk. Men hvordan akademiet er i Oslo, vet jeg ikke. Lykke til 🙂

    13. Jeg tok selv akkurat de samme fagene du skal ta i fjor på Sonans, og kan anbefale det på det aller sterkeste! Så gode lærere jeg hadde i de fagene har jeg faktisk aldri hatt før. ( har også tatt et fag på akademiet, noe jeg ikke anbefaler videre).
      Vil også anbefale deg å søke jobb på Oslo kommune sine sider, dersom du ønsker en lignende jobb som du har nå. Det gjorde jeg når jeg flyttet bort og fikk fort jobb med ca samme erfaring som deg. Lykke til uansett hva det blir til 🙂

    14. Har hørt at Bjørknes er veldig bra, og har flere venner som byttet fra Sonans til Bjørknes. Har hørt mye dårlig om Sonans.

    15. Akademiet har ikke et godt rykte på seg. Sonans reklamerer mye overalt for hvor bra de er, men hører aldri om noen som faktisk velger den skolen. “Alle” går på Bjørknes og det med god grunn 🙂 Har en venninne som går der nå og hun får kun 5’ere og 6’ere til tross for et snitt på under 4 fra vgs og nå er motivasjonen på topp. I tillegg ligger Bjørkens Privatskole i byens fineste strøk aka Frogner ;););)

    16. Hei Tuva! Du ser fantastisk ut! Kan du være så snill å lage et innlegg om hvordan du trenger mage og ben? Løper du mye? Hadde satt stooor pris på det:) Hilsen fast leser

    17. Hei Tuva!
      Jeg har slitt med det samme som deg, å finne ut av hvilken privatskole jeg skal gå på for å ta opp fag. Forhørte meg med flere venner som hadde gjort dette året før meg og startet så på Sonans, der gikk jeg i 3 måneder før jeg avsluttet og begynte på Bjørknes. Jeg følte at de ikke helt brydde seg om deg som person, de kom dit for å undervise og så hjem. Følte ikke at jeg ble tatt alvorlig og om jeg spurte om spørsmål i timene så fikk jeg dumme blikk, likte ikke miljøet eller lærerne i det hele tatt.
      Men Bjørknes derimot var jeg veldig fornøyd med, lærerne er fantastiske og opplegget er veldig bra! Men sant skal sies at det er mye opp til deg selv som enkelt individ, du må jobbe mye med skole på egenhånd om du skal klare deg. 🙂
      ¨
      Håper det hjalp litt!

    18. Jeg har selv gått på Sonans og er KJEMPEfornøyd. Skal gå der igjen til høsten selv. Jeg tok blant annet opp norsk, og hadde verdens flinkeste lærer. Han het Hovde til etternavn og jeg fikk 5 i norsk muntlig, som jeg har hatet hele livet og fikk 2 i på Vgs. Jeg hadde broren hans i medie og fikk 6.
      Har noen venner som har gått på Bjørknes og de har vært fornøyde, men de syntes det ble for likt videregående, blant annet hadde de lærere som låste døren og ikke lot deg komme inn dersom du kom fem minutter for sent. Sånn bør det ikke være når man betaler masse penger..

    19. Sonans og det er helt sant det dem sier om Jostein, Han er den beste læreren jeg noensinne har hatt. Mitt mål var bare å få unngajort vgs så karakterene mine ga jeg egentlig litt faen i, skulle bare stå. Men klarte faktisk å få 4 på muntlig eksamen i norsk og det er ene og alene takket være at Jostein er en veldig flink lærer.

    20. Jeg har gått både på Bjørknes og på Sonans. Jeg synes begge skolene har utrolig dyktige lærere, tok endel fag og er veldig fornøyd. Forskjellen mellom de to skolene synes jeg at var elevene og miljøet. På Bjørknes er det mye vestkant ungdom, som skal leke rike og man føler man må ha fin outfit og sminke seg hver dag. Da jeg gikk på Sonans var det mer laidback og man kunne rett og slett bare være seg selv uten å få noen kommentarer eller blikk. Jeg personlig liker miljøer der man kan være seg selv 100%, så derfor trivdes jeg best på Sonans 🙂 Lykke til!

    21. Bjørknes er helt klart det beste 🙂 jeg har gått på alle 3 skolene pga jeg tar opp fag for medisin. Bjørknes er utrolig eksamens rettet hele tiden, altså fra start begynner de gjøre deg klar for å gjøre det best på eksamen og de tar seg utrolig mye tid til hver enkelt elev. Lærerne er utrolig motiverende og virkelig flinke til å lære bort pensum, de hjelper så alle forstår uansett hvilket nivå man er på.

    22. Hei, har selv tenkt å ta opp fag. Men jeg må ta opp hele vg3 påbygg… Har ikke peiling på hvilken skole jeg skal velge heller ikke noe sted å bo i Oslo. Sykt stress egt! Skolestart er jo rett rundt hjørnet og ingenting er på plass😑
      Kjenner du noen som trenger en rommie?
      Forresten hvor mye skal du betale i husleie? Har spart opp, en del men tror jeg må finne meg jobb i Oslo sånn at jeg skal klare meg.
      Lykke til med å ta opp fag!

    23. Jeg har tatt opp 4 fag på akademiet (den ved Bislett). Vært veldig fornøyd. Har du tatt faget før, har du jo karaktergaranti. Jeg tok matte R1, kjemi 1&2 og fysikK. Var misfornøyd med en lærer, men da var det ikke noe problem å bytte klasse/lærer.
      Har også hørt mye bra op Bjørnnes, men ingen erfaringer selv.
      Lykke til med valget! 🙂

    24. Sjøl sjekka æ godt opp med privatskolen i Oslo, og endte opp med å velge Bjørknes. Skal sjøl ta opp norsk, matte og naturfag. Håpe vi sees på Bjørknes:)

    25. Har hørt utrolig mye bra om bjørknes! Har ei vennine som gikk fra 2 til 5-6 i flere fag. Hun skrøt mye av lærerene

    26. Gikk på sonans i kristiansand. anbefales ikke. du må lage din egen struktur. og det er veldig få timer i forhold til det du betaler for. mest selvlesing egentlig

    27. Gikk på Bjørknes og ble veldig positivt overrasket! Trodde det kom til å bli et drittår, men lærerene er veldig dyktige. For første gang i mitt liv var skole interessant! Anbefaler å spørre etter Hans Petter, beste læreren jeg noen gang har hatt + han er superkoselig. Endte opp med å få 6 i fire fag og 5 i ett.
      Og kaffebrenneriet ligger på andre siden av gata som er god motivasjon på trøtte morgener!

    28. Hei! Jeg gikk på bjørknes høst 2015 og vår 2016. Tok opp fire fag første halvvår og fire fag andre halvvår, og fikk karakter 6 i alle fagene (hadde 2 og 3 i de fleste av dem fra vgs). Det er selvfølgelig mye opp til en selv og krever mye lesing på egenhånd, men undervisning, lærere og elevmiljø på Bjørknes vil jeg si hjalp meg ekstremt mye! Lærerne er veldig overlegne når det gjelder utdanning i forhold til det de underviser. Eksempelvis var naturfagslæreren min professor i biologi og hadde vært foreleser ved universitetet i Oslo i ti år, og læreren min i rettslære 1 hadde jobbet som Høyesterettsadvokat. Samtidig som lærerne er kunnskapsrike er de utrolig gode til å lære bort, hvertfall de jeg har hatt. Naturfag er det eneste av fagene du nevner som jeg har tatt opp, og her hadde jeg Lars som lærer, som jeg virkelig kan anbefale dersom du får velge lærer! Jeg opplevde at nærmest alle elevene ved Bjørknes var innstilt på å få gode toppkarakterer, og dermed ble det et veldig godt og stille arbeidsmiljø i timene, samtidig som det er lett å danne kollokvie grupper med andre studenter som er like motiverte som deg selv. Anebfaler med andre ord Bjørknes på det sterkeste 🙂

    29. Har tatt ekstrafag ved alle tre skolene, og kan varmt anbefale Bjørknes. Her får du god og profesjonell oppfølgning, og de hjelper deg med å legge en god timeplan. Er en veldig populær skole så gjelder å være tidlig ute når man skal melde seg opp i fag, men så absolutt verdt det!
      Hadde ikke de samme gode opplevelsene med andre privatskoler, kanskje tvert i mot. Gå for bjørknes!

    30. Definitivt Bjørknes! Var på konsultasjon hos alle 3 skolene og Bjørknes var den eneste som ikke prøvde å proppe på meg fag som jeg ikke trengte med over 200 % studiet hvert halvår. Naturfag og matematikken læreren jeg hadde var helt fantastisk og dette ble også favorittfagene mine (noe jeg aldri hadde sett for meg) Det er utrolig bra miljø og beliggenhet på skolen 🙂

    31. Gått på både Akademiet og Sonans i Oslo, de ligger rett ved siden av hverandre på Bislett. Jeg likte lærerne jeg hadde på Sonans bedre. Det var hovedsakelig fordi jeg følte at jeg fikk oppfølging i større grad der enn på Akademiet, selv om lærerne der også var flinke.

    32. Hei! Akademiet for the win!! Æ e fra Tromsø 🙂 Tok fire fag der i fjor og fikk bla. 5 på matte eksamen, æ hadde stryk. I tillegg tok æ opp historie og gikk fra 2 til 6. Så det anbefales!

    33. Kan noen si litt om forskjellen mellom metis og sonans. Er enig med at det er mange reklamer om sonans med elever som går fra 1/2 til 5/6, men hva med metis? Hva tenker dere om den?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg