HUDEN MIN HAR ALDRI SETT VERRE UT

Å poste dette er veldig ubehagelig for meg. Å innrømme at dette går ut over selvtilliten, er heller ikke noe jeg synes er kult. Lørdag i dag, jeg vil finne på noe hyggelig – men tillater meg faen ikke å gå lengre enn til butikken med dette trynet. Nope, sminke på disse udyrene hjelper ikke, ass. Det er vondt/ubehagelig og ser bare ekkelt ut, sminke eller ei. Dessuten vil jeg ikke prakke på noe makeup når huden er så sår og øm, den trenger alt annet enn foundation nå. 

HUDEN MIN NÅ, UTEN SMINKE: 

Jeg sliter skikkelig med huden for tiden! Aldri før har jeg opplevd huden min verre, og det først i en alder av 22. FETT! Går seriøst rundt med kviser kontinuerlig, de popper ut som popcorn alle veier. Spesielt rundt munnpartiet, men også i pannen og egentlig litt all over the face. Men munnpartiet er definitivt verst! Hormonkviser, har jeg hørt/lest? Hva enn det betyr?? 

Har grublet og lurt på hva “galt” jeg gjør. Må understreke at jeg aldri før har vært så flink til å rense huden, som jeg er nå. Jeg mener, har aldri brukt å rense huden overhodet. Ikke litt en gang, så den bør jo være bittelitt takknemlig over å få pleie for første gang i sitt liv. Jeg spiser stort sett sunt, renser huden og går ofte uten sminke. Ellers kunne jeg helt klart drukket mer vann og renset sminkekostene mine litt oftere. Har blitt fortalt at å kutte ut melkeprodukter kan hjelpe på huden – noen erfaringer? Men så kommer jeg på.. kan det være spiralen jeg satt inn for en måned tid siden(prevensjon)? Sikkert ikke usannsynlig at den kan påvirke huden, men samtidig har jo huden min vært trøblete (spesielt rundt munnpartiet, som sagt) i laaang tid, men ekstra ille siste tiden vel og merke! Det er blitt så “ille” at jeg har begynt å føle meg ukomfortabel uten sminke, og det vil jeg ikke ha noe av!! Har alltid elsket å gå uten sminke. 

Naturligvis er dette noe jeg mistrives veldig med, så alle tips og råd taes i mot med stor takknemlighet  Er fullstendig klar over at det finnes langt, langt, laaangt verre tilfeller av hudproblemer, men vi alle vil jo ha fin hud, sant? Det er ikke fett å ta bilder til blogg hvor utseendet blir dømt i øst og vest, når huden ser sånn her ut. 

Ellers; GOOOD LØRDAGKVELD ♥ ♥ Jeg skal på butikken å kjøpe smågodt nå og sørge for at kvisene mine får et par nye bestiser. 

100 kommentarer
    1. Kviser rundt munnpartiet er hormonelt! Sliter med det samme selv, og hadde heller ingen kviser i tenåra. Får alltid høre “stress ned”, men det er jo ikke bare bare haha. Har prøvd ganske mye av hudpleierutiner men lite som fungerer, men har hørt godt om the BodyShop sin tea tree oil serie, så det er neste try out!

    2. Kan være nettopp fordi du har startet å rense huden! Bruker å bli verre først, mulig du må prøve en annen renseserie som passer huden din bedre 🙂

    3. Har nå hadd hormonspiral i snart ett år og huden min har vært helt på trynet i ett år. Har flere kviser på en måned enn jeg hadde i løpet av hele ungdomstiden. Fikk beskjed av legen at hormonspiralen egentlig ikke skal påvirke huden, men at p-piller ofte hjelper huden. Så vist du slutter på p-piller og begynner med spiral så kan det gjøre at huden bryter ut. Har dessverre ikke noen gode råd uten å smøre på med kremer å håpe på det beste 🙂

    4. Om spiralen var kobberspiral, altså uten hormoner, kan det nok være derfor huden din har gått litt på ville veier! Huden min var ren da jeg gikk på p-piller (har slitt med kviser og urenheter siden jeg var 13 år), men da jeg fikk kobberspiral kom urenhetene rett tilbake. De rundt munnpartiet kan tyde på hormonell ubalanse, så enten kan det være at du ikke har falske hormoner i kroppen lenger og at kroppen dermed prøver å regulere hormonnivåene, eller at spiralen har uvante hormoner. Ville gått til hudlege om det ikke går over etter at kroppen har vendt seg til spiralen. Lykke til <3

    5. Hei!
      Sliter med det samme, og det er fordi jeg har p-stav. Spiral og p-stav har akkurat (eller nesten?) samme hormoner, og bivirkningen er kviser.
      Hos meg var det helt jææævlig første ukene, så jevnet det seg mer ut, men jeg har aldri blitt kvitt dem. Sliter enda 2år senere…
      Prøv ut spiral i 2mnd og om det ikke blir bedre så drar du til legen!

    6. Som å se meg selv!! Gått på antibiotikakur 3 mnd x3, fungerer ikke.. prøver nå lykken med Diane! Har prøvd disse før med effekt, men de gjør meg skikkelig nedstemt.. dilemma! Hater å være 20 år å ha skinkelig mye kviser, som også gir arr! Takk for at du deler dette😊

    7. Min hud har blitt bedre nå ettersom jeg prøver å stresse mindre, bruke mer tid på med selv og slapper av. Jeg kutter ned på melkeprodukter, men det var i hovedsak på grunn av intoleranse, så kan ikke si med sikkerhet at det har hatt noe å si. Tar D-vitaminer nå (fordi jeg har D-vitaminmangel,) om det skulle ha noe å si. Vet at noen får bedre hud når de kutter ut proteintilskudd og heller får i seg proteiner via animalske matvarer. Har absolutt ikke perfeft hud, men klager ikke.

    8. Dersom du er villig til å bruke ppiller sammen med spiralen så vil jeg virkelig anbefale zyrona (En billigere versjon av diane). Jeg hadde 10 ganger værre hud igjen enn det du har, og denne ppillen gjorde underverker for meg! Får så og si aldri kviser lengre, bare noen få i den ”pillefrie” uken 🙂
      Og aloe vera / forever living produkter! Aloevera propolis og aloevera gel er helt supre å variere mellom 🙂

    9. Anbefaler på det sterkeste tea tree oil serien til Body shop. Bruker skum rensen og den lille flasken hver kveld og huden min holder seg virkelig bra. Har slitt med det samme som deg siden mars og ikke følt for å gå utenfor døren i det hele tatt. Deilig at huden endelig er blitt bedre. Lykke til!

    10. Det kan være at huden din reagerer på Oslolufta. Etter noen måneder at jeg flyttet hut fikk jeg tidenes kviseutbrudd og det varte ca et halvt år. Jeg begynte på p-piller igjen, rådførte meg skikkelig med hudpleier, kjøpte en veldig god rens fra Ren som heter Clearcalm 3. Den er for hud i ubalanse og hjalp meg masse. Jeg begynte å ta nattlysolje og B-vitaminer. Summen av dette er tilnærmet perfekt hud igjen. Jeg kan tenke meg at det er spiralen som utgjør problemet hos deg. Jeg ville forresten ikke anbefalt p-pillen Diane. Bivirkningene er så sterke når man slutter, man kan ende opp med å se mye mye verre ut.

    11. Jeg er selv veganer og har nesten aldri problemer med kviser og uren hud mer.
      Kanskje du skal prøve å styre unna melkeprodukter, for det er noe som kan hjelpe veldig.

    12. Hei! Har hatt samme problem-ish i mange år. Alltid slitt med panne, men munnpartiet kom etter jeg ble 20(!!fyfaen..)
      Valgte å gå til hudpleier å få analysert huden min, noe jeg burde gjort for 5 år siden minst…
      Men uansett noen produkttips:
      Skin Tech sin purigel. Denne må smøres på med q-tips da den er sterk og helst bare på problemområdene. Lurt å gjøre det om kvelden (lukter litt medisinsk for noen, jeg synes den lukter friskt) Du vil de første dagene merke at gelen tørker inn kvisene (også huden i starten). Etter noen uker så munnpartiet mitt helt annerledes! Det er litt tilbake nå i eksamenperioden pågrunn av dårlig hudstell, usunne matvaner og stress, men mye “roligere” utbrudd nå, og lettere å bli kvitt etter jeg begynte med purigel.
      Ellers er det bare å finne en god rensekrem, rense hver morgen og kveld! På kvelden etter rens påfører du gelen, så den virker i løpet av natten. Avslutt med en god fuktighetskrem.
      Glo Therapautics healing gel kan funke supert hvis kvisene allerede har blitt ekle/vonde skorper.
      Men igjen, hudanalyse er veldig lurt. Her blir man anbefalt riktig krem til riktig hudtype! For alt jeg vet kan disse produktene jeg anbefaler være feil for din hud…
      Og husk, huden bruker muligens 3-6uker å bli vant med nye kremer og reprodusere seg, så vær tålmodig 🙂

    13. Det virker logisk at dette er spiralen sin skyld. Tenkte med engang prevensjon når jeg så innlegget. Bivirkninger av prevensjon skal gi seg etter tre måneder når kroppen har blitt vant. Hvis ikke bør du kontakte lege. Det finnes også hormonfri spiral, kanskje det er et bedre alternativ? 🙂 Lykke til!!

    14. Som 21-åring satte jeg inn p-stav, noen måneder senere flyttet jeg til Oslo. Før dette hadde jeg aldri kviser, var jeg ordentlig uheldig fikk jeg en menskvise. Nå så jeg plutselig ut som en 14 år gammel gutt som akkurat hadde entret verste pubertetsstadie. Tenkte at det måtte være alle hormonene i p-staven som utløste dette, men det ble ikke noe bedre da jeg fikk den fjerna. Nå har jeg flytta fra Oslo og huden min er mye bedre! Så som ei over her skrev, kan fort være Oslo-lufta du reagerer på. Jeg fant aldri noen kur, men krysser fingra for at du gjør det, ikke noe kult å føle det sånn :/

    15. Både jeg og venninnen min tok ut spiralen vår pga vi ble skikkelig plaget av kviser. Jeg gikk til og med på isotretionin ( usikker på stavelsen. den sterke kvisekuren) de kom bare tilbake hele tiden!

    16. Anbefaler deg å drikke 3 liter vann hver dag og spise litt sunnere/renere. Evt starte på omega 3/multivitaminer! Det hjalp meg og jeg slet mye med slik hud..

    17. Jeg sliter/slet med det samme – hele trynet mitt så ut som en kjøttkake på et tidspunkt og jeg måtte bruke typ tre lag med foundation, dekkstift og pudder for å dekke det. Men da gikk jeg til legen og snakket med han, og da sa han at jeg kunne ha perioral dermatitt. Det er en hudsykdom som lett kan behandles med antibiotika, men ikke alle leger er helt klar over at det ofte kan være det (jeg måtte foreslå det selv til min). Antibiotika hjalp ikke på meg, så fikk en krem som skulle hjelpe. Men nevn det til legen din og hør hva han sier! Jeg har for tiden verdens laveste selvtillit fordi jeg plutselig fikk skikkelig ekkel problemhud som tjueåring, men håper det løser seg for deg, Tuwa! ❤️

    18. Ser flere skriver det med spiral. Jeg satt inn jaydess spiralen, og fikk selv utrulig mange kviser i pannen og eller rundt om i ansiktet, men spesielt i pannen. Smurte på en krem som alltid har hjulpet meg med perioder med utbrudd (basiron) men den hjalp ikke denne gang. Ingenting hjalp. Og jeg slet i tillegg med rifter og sårhet i underlivet. Jeg bestemte meg for å ta den ut, selv om jeg synes den var veldig praktisk å ha med tanke på hukommelsen min, haha… men etter jeg tok den ut ble jeg kvitt alle problemene mine; kviser, sårhet og rifter, evigvarende mensen(3mnd konstant), og at penisen til typen stakk seg.. har begynt på p-piller og det synes jeg nå er greit! (Gikk på p-ring mange år før spiralen ble satt inn, fordi jeg fikk mye utflod og sopp av ringen)
      Mulig utbruddene gir seg etterhvert, men jeg klarte ikke vente!

    19. Om du nettopp har begynt å være flink med hudpleie kan nettopp det være grunnen. Det kan være kviser som hadde kommet etterhvert uansett, men som kommer nå fordi du er flink. Det blir verre først, før det blir mye mye bedre etterhvert 🙂
      Hvis ikke, så vil jeg faktisk anbefale noe så merkelig som å gå til en Refleksolog. Det høres veldig merkelig og alternativt ut. Jeg gikk til en refleksolog fordi jeg slet med søvn, etter anbefaling fra familiemedlem. Jeg var superskeptisk, med lite tro. På samme tid slet jeg mye med kviser og pms. Det første han sa under første time var at huden min kom til å bli bedre og at pms’en kom til å forsvinne. Og jammen hadde han ikke rett! Huden min har aldri vært så fin, og jeg har ikke gjort noe annet annerledes. Sliter heller ikke med pms lenger. Verdt å prøve, om ingenting fungerer, uansett hvor merkelig det høres ut! Google it i det minste!

    20. Jeg også har hatt problem med kviser, men har gått på isotretionin! 🙂 anbefales, ta kontakt med en hudlege

    21. Kviseoppblomstringa skyldes nok spiralen/hormoner. Styr unna potetgull; det er en skikkelig kvisepopper – spis popcorn eller nøtter om du vil ha noe salt snacks. Å spise kiwi er knallbra for huden, minst en om dagen! Renseproduktene til Avene (fås på apoteket) er veldig bra for hud som strever. Propoliskremen til Forever Living som ble nevnt over her er også veldig bra, og gir resultater fort – er min erfaring. Ikke bruk kremfoundation, det bare tetter igjen. Bruk heller mineralbasert sminke, f.eks. et pudder som dekker godt; jeg har god erfaring med de fra Sheer Cover, huden min roet seg fort.

    22. Spiral skal i utangspunktet ikke påvirke resten av kroppen, men det kan jo ha noe å si. Selv har jeg slitt med uren hud i lang tid å funne ut at å bruke ordentlige(dyre) produkter samt litt solarium i ny å ned hjelper best. Hadde mye hormonelle kviser men de roet seg ned når jeg ble eldre. Ble allergisk mot melk for noen år siden og etter å kuttet ut alt av meieriprodukter ble huden bedre, men da kuttet jeg ut absolutt alt og det viste seg over tid. Hvis du bare har betente kviser og vanlig rensing med gode produkter ikke funker kan nok bare lege hjelpe, finnes medisiner som hjelper på og demper/fjerner betennelse. Ellers må man bare vente det ut

    23. Hei Tuva! Kommenterer sjeldent blogger, men dette innlegget fortjener respons. Flyttet selv til Oslo tidligere i høst, og NÅ SER JEG FAEN IKKE UT I TRYNET SJÆL! Har hørt det kan være den dårlige lufta i Oslo som gjør det. Selv har jeg begynt å være enda mer nazi med rens, serum etc i håp om at det går over. Helt jævlig å gå å føle seg som en 14-åring i puberteten. Håper du finner ut av det! Klem

    24. Hei Tuva 🙂 kjenner meg VELDIG igjen i dette innlegget, for jeg har aldri hatt problemhud, før jeg begynte å få skikkelig kviseutbrudd etter sommerferien i år. Har brukt samme prevensjon i 7 år og spiser sunt og trener mye. Oppsøkte derfor en hudlege denne uka, og ble satt på antibiotikakur i 4mnd som fjerner alt av urenheter, og hindrer det å komme tilbake igjen. Har nå fått store byller av kviser etter jeg startet, fordi kuren har begynt å virke. Blir verre før huden blir helt fin igjen. Anbefales virkelig hvis du vil bli kvitt kviser for godt . Dette må behandles innenfra og ut, og ikke bare på utsiden med renseprodukter. Mine kviser så akkurat likedan ut, men jeg hadde flere. Lykke til 🙂 dette ordner seg

    25. Hei Tuva!
      Jeg vil gjerne komme med noen råd til deg, da jeg har slitt med akne i flere år tidligere. Det er trist at du opplever det slik, og jeg kjenner meg utrolig godt igjen i opplevelsen din. Ikke bruk masse penger på kremer som lover deg kvisefri hud, ikke kutt ut ting i kostholdet og ikke drikk unødvendig store mengder med vann. Det er viktig at du bruker noe med dokumentert effekt.
      Først og fremst: har du prøvd reseptfrie preparater fra apoteket mot akne? På apoteket får du tak i Basiron blant annet, som er en reseptfri krem mot akne. Hvis du ikke har prøvd ut denne, vil jeg anbefale deg å teste ut denne i noen uker. Basiron inneholder “benzylperoxid”, som vil åpne porene og drepe bakteriene. Du vil bli litt tørr av denne i begynnelsen, og det er viktig at du bruker en fuktighetskrem over. Dersom du ikke opplever noen form for bedring av Basiron i.l.a noen uker, vil jeg anbefale deg å oppsøke en hudlege (ikke fastlegen din). Å oppsøke en hudlege er kanskje noe av det viktigste du kan gjøre når du sliter med hudproblemer, og kan spare deg for problemer i ettertid (f.eks arr). En hudlege kan se på huden din og vurdere tilstanden din på best mulig måte. Jeg vet det kanskje kan høres veldig alvorlig ut å dra til en hudlege, og det frister kanskje mer å dra til en hudpleier. En hudpleier har ikke samme erfaring som en hudlege, og det kan bli veldig dyrt i lengden. En hudlege har den kompetansen på det området. Ingen problemer er for små, og det finnes en behandling for alle. Da jeg gikk til hudlege fikk jeg utskrevet resept på et tetracyklin (pilleform) og Epiduo (krem). Disse brukte jeg over flere måneder, og kvisene som jeg hadde hatt i flere år forsvant for godt – og de er enda borte. Jeg opplevde ingen bivirkninger av disse preparatene, og jeg er utrolig fornøyd med resultatet.
      Det er også viktig at du har gode hudpleierutiner, og tar vare på huden din underveis. Bruk en mild rens, fuktighetskrem og solkrem hver dag hele året (aknebehandling kan gjøre huden din mer sensitiv til sola, og gi deg arr i ettertid, som er skikkelig kjedelig!) Du trenger ikke å bruke tusenvis av kroner på dette, men jeg ville vært obs på å bruke produkter med milde ingredienser, da huden din trolig er ganske irritert fra før av.
      Jeg håper virkelig du finner ut av dette, og at det blir bedre. Som sagt kjenner jeg meg veldig godt igjen i det du skriver, og jeg syns det er skikkelig kjipt at du opplever det slik. Lykke til videre, Tuva! <3

    26. det kan nok være spiralen som har skyld i det. Selv fikk jeg så og si aldri kviser, bare en når jeg hadde mensen. etter jeg satt inn p-stav ble huden fort mye værre, men ikke like ille som din er nå, og fikk mye kviser på haka og i panna. det gikk heldigvis fort over (2-3mnd ca) og etter det har det gått tilbake til å bare være en kvise innimellom. det er når huden bryter ut sånn her at man virkelig verdsetter huden sin som den var! håper det blir bedre og at det går over snart!

    27. Sliter med det samme selv, gått på antibiotikakur i 3 mnd, men det ødela magen min så nå sliter jeg mye med matallergi.. Har gått og går også på reseptbelagte kremer, men ingenting funker. Neste tur til hudlegen blir det isotretoin, som visstnok skal funke permanent på så og si alle! Skal sies at kvisene blir værre etter mange helger på rad med fest, og ellers sjokolade/sukker..

    28. Hei Tuva!
      Har slitt/sliter med det samme selv, og jeg dreit totalt i huden min før og den var alltid smashing uansett. Så bikket jeg 22 år og da smalt det. Vet ikke hvor mye jeg har brukt på ulike behandlinger og kremer uten hell, helt til jeg fant Elixir (de selger det på de fleste hudpleiesalonger). I tillegg fant jeg et serum fra Mable and Meg via insta som du bestiller fra utlandet, det er helt seriøst det sykeste hudpleieproduktet ever. i tillegg er det rimelig! Ta dyprens minst en gang hver andre mnd, gå uten sminke når du kan (typ ta det bort når du kommer fra jobb), bruk gode produkter og vær tålmodig. Jeg trodde ikke jeg skulle bli kvitt det heller, men nå er jeg på god vei!

    29. Jeg begynte med Diane ppiller for 3 år siden pga litt kviser her og der og skjønner sååå godt hva du mener med at det ødelegger selvtilliten. Selv om jeg ikke hadde mye, sånn som deg, så følte jeg meg helt forferdelig og at folk bare så kvisene når de så på meg, gikk ikke ut dørene med mindre jeg måtte. Etter at jeg begynte på Diane fikk jeg helt ren hud etter et par måneder. Nå nettopp hadde jeg pause fra ppillene bare fordi resepten min gikk ut og jeg var for lat til å hente ny, så nå har jeg begynt å få kviser rundt munnen. Vet ikke om man kan gå på ppiller når man har spiral, men Diane var redningen min!

    30. Jeg vil anbefale å gå til hudlege! Slet mye med huden før og prøvde derfor alt mulig av produkter på markedet. Siste utvei var å dra til hudlege, og det viste seg å være det lureste jeg har gjort! Det kan kanskje virke tungvindt å bestille legetime for å få henvisning til hudlege, men det er absolutt verdt det. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg til slutt valgte å gjøre det. Det eneste jeg angrer på er at jeg ventet så lenge og brukte store summer på produkter som ikke fungerte.
      Hudlege kan også anbefale prevensjon som hjelper mot kviser! 🙂
      Det er kjipt å føle at du ikke kan vise ansiktet ditt ute. Likevel må jeg legge til at jeg synes du er utrolig pen selv om du har kviser, men det er selvsagt forståelig at du føler at det går utover selvtilliten din. Har selv hatt problemer med det samme i flere år.
      Håper du får den hjelpen du trenger! ♥

    31. Hei! Jeg fikk akkurat samme problem noen uker etter at jeg flyttet til Oslo! Ser flere skriver det her, veldig rart det der..

    32. Jeg har jobbet en del med hud, bare sånn på hobbybasis. Min erfaring er at den beste hudrensen er mild såpe og vann, ingenting annet. Kjøpe deg noen gode, gammeldagse vaskekluter og vask huden med hver kveld. Om morgenen trenger du ikke annet enn rent vann i ansiktet, du sover vel i noenlunde rene sengeklær. Rådet over her om å kjøpe deg en aloe vera plante og kappe av litt av et bla og smøre på er supert, ligg gjerne natten over med dette på huden.
      Kutt ut/begrens alkoholinntaket. Alkohol har dårlig virkning på huden. Unngå brunkrem og kremer/pudder som “lukker” huden din. Hud trenger luft. En god fuktighetskrem, selv om du strengt tatt er så ung at du ikke trenger det, kan brukes, ellers minimalt med sminke 3-4 uker fremover.
      Evt kan du spørre på apoteket etter en krem/salve som brukes på atopisk eksem, den er super. Husker ikke hva den heter, men kan finne det ut om du ønsker.
      Lykke til.

    33. Hei Tuva!
      Jeg har kjempe god erfaring med tea tree oil og tea tree oil serien fra the bodyshop! Ville absolutt anbefalt deg den serien da den er kjempe god på kviser 🙂 !!!

    34. Kutt ut alt av melkeprodukter, er uansett ikke bra for kroppen. Aldri bruk produkter med olje i, disse tetter igjen porene og tilrettelegger for kviser.

    35. Har maange venner og bekjente som får mange kviser av spiral! Er nettopp derfor jeg aldri skal ta spiral selv for så mange sliter mye med hudproblemer etterpå..

    36. Går gjennom det samme selv nå! Mistenker det er P-staven. Renser kun når jeg bruker sminke, men har ikke vært problem når jeg brukte p-piller. P-staven jeg bruker og hormonspiralen har samme hormon og i samme mengde, så det kan nok være det.. Utrolig slitsomt, og ANER ikke hva jeg skal gjøre..

    37. Vet veldig godt hvordan du har det, men vil dog påpeke at du har veldig “uskyldige” problemer i forhold til andre. Men det er jo klart at alle ønsker fin hud, uavhengig av hvor store problemene er. Om du har begynt på spiral (og eventuelt sluttet på p-piller) tror jeg ikke det er usannsynlig at det har noe med det å gjøre. P – piller holder for noen huden i sjakk. Ellers har jo kosthold, søvn, stress noe å si, men om dette kom nå plutselig vil jeg kanskje tro det har noe med spiralen å gjøre (eller andre endringer i kostholdet etc du nylig har gjort). Stor klem til deg Tuva <3

    38. Har slitt med samme problemer tidligere selv, men mye bedre nå. Mye av årsakene til dine kviser vil nok være spiralen. Jeg kjenner flere som har slitt med det samme, enten det er spiral, p piller eller annet som påvirker hormoner. Ser du har fått mange gode tips oppover, men prøv også ut sink piller! Det har jeg hørt hjelper:):) Jeg ville dessverre tatt ut spiralen om jeg var deg:(

    39. Kviser rundt munnpartiet kan komme av kosthold. Mye alkohol og fastfood?
      Ellers anbefaler jeg deg glamglow sin ansiktmaske for betente kviser! Selges på kicks! 😊

    40. Kviser rundt munnpartiet kan godt være pga. spiralen, det er jo en endring i hormon tilførselen til kroppen din. Det kan også komme av det du spiser, ikke nødvendigvis bare pga næringsstoffene kroppen tar opp, men også det som havner rundt munnen. Det beste er alltid å søke råd hos lege. Pen er du uansett, Tuva! 🙂
      Klem fra sykepleierstudent

    41. Alle typer prevensjon kan gi ubalanse i huden, jeg hadde snakket med legen om dette hvis det ikke forsvinner. Elles bruker jeg selv hudpleie serien ELIXIR. Den er relativt dyr første gang du kjøper hele acne-kittet men produktene varer i en evighet. Produktene er amazing, er en “kjemisk peeling hjemme” hvis jeg har forstått. Blir litt tørr i begynnelsen, men så blir huden veldig bra. Fås kjøpt på blant annet Eger Skin klinikk

    42. Sliter også med det samme, fikk problemer etter jeg ble 18 🙁 er nå 22.. har akkurat begynt på tea tree oil fra body shop, har blitt litt verre men håper det blir bedre snart! Ville bare si at det huden min reagerer mest på, er at jeg ikke har det bra. Det er da den er værst. Og det virker som du har slitt en del i det siste, så det kan være det også.. 🙂

    43. Først og fremst vil jeg si at jeg vet akkurat hvordan du har det, jeg hadde det på samme måte for noen år siden (er 23 nå). Jeg ble anbefalt å ta turen til ABC art and beauty i Oslo slik at de kunne se på det. Aldri har jeg vært så fornøyd med at jeg valgte å gå til de som i dag! Etter en del behandlinger over en liten periode ble alt borte og jeg har faktisk hatt problemfri hud siden *Bank i bordet*. Det er en dyr utgift, men når det går såpass utover selvtillit og humør som det gjerne gjør, mener jeg det er verdt hver eneste krone! Jeg vil anbefale deg å bestille en time hos Eli-Beate hos ABC art and beauty hvert fall. Jeg har veldig troa på at hun kan klare å ordne opp i det der på samme måte som hun gjorde med meg! 🙂

    44. Hei Tuva! Jeg har slitt med det samme som deg i alt for lang tid. Ikke bruk masse tid og penger på å kjøpe dyre renser og kremer på alskens butikker. Gå til fastlegen din og evt få henvisning til hudlege. Jeg dro til fastlegen min å fikk beskjed om at jeg skulle kommet mye tidligere! Jeg fikk skrevet ut en krem på resept som heter epiduo pluss en 100 dagers antibiotikakur som har hjulpet! Masse lykke til og håper det blir bedre!

    45. Gå til hudlege med en gang, ikkje sløs bort tid og penger på andre ting. Og for alt i verden: ikke gå på antibiotika!! Husk at antibiotika dreper alle gode bakterier også, og fu kan få slite med ting seinere som følge av dette.
      Hudlege reddet meg og min hud.

    46. ville absolutt ikke anbefalt noen form for såpe i ansiktet. ikke en gang mild såpe, det kan gjøre vondt verre!

    47. Huden er nok i ubalanse. Kan være lurt å gi det er par måneder, og hvis ikke det går tilbake bør du begynne på p-pillene igjen. Kalsium og omega 3 tilskudd kan hjelpe for å stabilisere hormonene.

    48. Forstår godt hvordan du har det, jeg var minst like ille før selv! Både panne, munnparti og skuldre var dekket av kviser hos meg. Jeg gikk til hudlege og fikk isotretinoin, og etter det har huden min virkelig aldri sett bedre ut. Nå får jeg støtt og stadig komplimenter på huden min!
      Bare å ta kontakt hvis du vil høre mer om hvordan det gikk til for meg 🙂

    49. Hei:-) Det er mest sannsynlig bytte av prevensjonsmiddel. Jeg har aldri hatt problemer med kviser, men når jeg byttet fra p-piller til p plaster fikk jeg masse kviser.. Blir bedre etter en stund da kroppen venner seg til..

    50. Hei!
      Jeg har også i en alder av 22 det samme problemet som deg. Før fikk jeg en kvise kanskje en gang i halvåret, nå popper de bare ut i øst og vest og spesielt rundt munnen og i pannen. Jeg har alltid vært opptatt av å rense huden osv. men det ser ikke ut til å hjelpe nå.. Aner ikke hva det kan være, har gått på noen p – piller i ca. 2 år og det er ikke før nå det har blitt så ille, så for min del tror jeg ikke det er det heller.. Merkelige greier

    51. Jeg sliter også med det samme i perioder. Jeg sverger til en krem som heter Basiron Gel som man får kjøpt reseptfritt på apoteket. Den kan tørke ut huden, men jeg pleier å ha den på om natten for så å rense huden og kjøre på med en god fuktighetskrem om morgenen. Etter et par uker gjør den i hvert fall underverker for meg, så verdt å sjekke ut!

    52. Heisann!
      Jeg er akkurat like gammel som deg, og hadde kviser på samme partier. Tenkte først de kunne renses bort med renseprodukter, drikkes bort med mye vann, gå uten sminke for å la huden puste – nei.
      Jeg kontaktet hudlege i fjor, (fikk henvisning fra fastlege). Hun satte meg først på noen kremer (som jeg allerede hadde prøvd av vanlig lege), men fikk etterhvert disse kjente pillene isotretinoin.
      Legen fortalte meg at når jeg er 22, er ikke kroppen mer i ubalanse, alt har stabilisert seg sånn sett. Men kroppen og huden innvendig produserer for mye talg, som gjør at uansett hvor mye man renser huden, spiser sunt, så vil det ikke gå over.
      Jeg gikk på pillene i rundt 5 måneder, og takk gud for at jeg gjorde det. Ble skikkelig lei meg de første månedene, for de virket ikke å fungere, men plutselig våknet jeg opp en dag og har ikke fått en ny kvise siden. (Kun et par røde prikker rundt mensen).
      Gjerne send meg en mail om du vil se før/etter bilder eller vite litt mer om det fra ei som har erfaring rundt alle slags kremer, antibiotika og faenskap 🙂

    53. Det som funker på mine vonde dype kivser er å bruke en isbit til å kjøle ned med. Gjør det flere ganger for dag, så demper det hevelsen 🙂

    54. Heia, sliter også med urenheter i ansiktet som jeg aldri har slette med tidligere. Plutselig når jeg ble 19 så fikk jeg probleme med det. Har begynt å bruke tea tree serien fra body shop som er for uren hud, merker at huden blir renere når jeg bruker den. Bruker da ansikts rensen, skrubben og nattkrem

    55. Jeg satt inn hormonspiral i Juli, og til tider skulle man trodd at jeg har kommet i puberteten 10 år for sent. Får SÅ uren hud. Men håper det går seg til med tiden!

    56. Hei!
      Selv slet jeg mye med kviser i en lang periode. Prøvde alt fra kremer, rens og masker og absolutt ingenting fungerte før jeg byttet p-piller. Ble anbefalt av helsesøster å bytte til Yasmine, som jeg nå har gått på i fem år. Nå har jeg aldri kviser lengre, bortsett fra en eller to små når jeg får mensen. Søsteren min slet også mye med det samme(litt mer ekstremt enn meg), og når hun også byttet ble huden hennes veldig mye bedre. Vet at det er nokså ekstremt, men dersom man virkelig plages med kviser synes jeg absolutt det er verdt det:-)
      Må nevnes at Yasmine er p-pillemerket med det høyeste nivået av hormoner, og er en av de dyreste pillene på markedet. Det heller ikke “lov” å gå på de dersom du har migrene, fordi de øker sjansen for blodpropp for de som lider av det.

    57. Først og fremst, så er du fin uansett! <3 Håper du leser denne lange meldingen, en dag du har litt overskudd, hehe.
      Jeg hadde aldri kviser på ungdomsskolen eller på vgs, men plutselig kom de hersens byllene i starten av 20-årene og de varte noen år. Utrolig skjemmende og irriterende! Stress og overskudd av syre i kroppen (seriøst, les om pH-ubalanse!!) resulterer i at kroppen fjerner syreavfall blant annet som kviser. For mange kan det virkelig hjelpe å stresse ned og spise riktig. Da mener jeg ikke at du aldri mer i livet kan spise junk food eller sukker. Jeg mener at man bør redusere matvarer (de matvarene man spiser hver eneste dag, that is) som bidrar til forsuring i kroppen. Man kan alltids ta en pH-sjekk (blodet skal være svakt alkalisk)
      For min del spiste jeg sunt og trente mye, men jeg drakk jeg psyko mye kaffe, sukkerfri redbull før trening, spiste veldig mye frukt osv osv. Kanskje du selv har stresset, drukket en del alkohol, brus (?), kaffe mm
      Uansett det som har hjulpet meg er:
      * Tilskudd av sink (oh yes, every night. Sink og magnesium)
      * Drikke lunket sitronvann (bra for fordøyelsen og det virker betennelsesdempende. Sitrussyre vil eliminere syre i kroppen din da den opptrer mer alkalisk i kroppen). Jeg drikker med sugerør, for tennenes skyld.
      * Ta mindre på selve urenhetene (det er jo synden sjæl. Vanskelig, I know..). Dette er kanskje det viktigste punktet!
      * Rense huden (har selv brukt vanlige produkter fra apotek. Ikke noe fancy)
      * Mer omega 3, mindre omega 6
      * Stresse ned
      PS: Jeg er ingen ekspert, men har fått hjelp av eksperter. Håper du finner en løsning som passer deg og at du kan blogge om bedringer asap! Klem

    58. Begynte selv å slite med kviser sånn som du har, først i alder av 20ish. Ganske lenge har jeg ALLTID hatt minst 1 kvise, og kanskje opp til 3 samtidig. Hater å ”klage” når andre sier at det er jo ingenting. Men bare en kvise kan ta mye oppmerksomhet, og selvtillitt som du sier. Jeg ville anbefalt deg å gå til en hudterapeut og så produkter tilpasset din hud, og kanskje evt. bytte prevnsjon? Jeg vurderte å ta ut hormonspiralen, men fant ut at jeg ellers er så fornøyd med den av jeg vil ikke droppe den ”bare” for noen kviser.
      Nå har jeg brukt PhFormula i va 4 mnd, og huden min har uten tvil roet seg 🙂 i tillegg går jeg hudpleielinja da, så får litt ekstra pleie der.
      Du kan også kjøpe clay mask å bruke på kvisene så de tørker ut 🙂 darphin og nimue har noen veldig gode! du kan også bruke en rens med salisylsyre på akkurat det området. Bruk ellers en enzympeeling et par ganger i uken, kanskje det hjelper 🙂 og helst ikke noe mineralolje

    59. Ååå så utrolig kjedelig for deg. Jeg opplevde det samme i september i fjor og det varte i 4 måneder før jeg gikk til legen. Jeg hadde nesten aldri hatt en kvise tidligere. Jeg fikk masse rundt munnen opp mot kinnene og en del i pannen! Jeg gikk til legen og det første vi prøvde var en rensekrem med navnet “Basiron” som du får reseptfritt på apoteket. Veldig mange blir bedre av denne i følge legen og flere blir helt bra slik som meg! Jeg hadde verkende akne som var utrolig vondt og jeg orka nesten ikke å ta med i ansiktet. Jeg brukte denne rensen morgen og kveld i 3 måneder, men kun etter en uke så jeg bedring!
      Men jeg er ingen ekspert, men håper dette kan hjelpe deg!

    60. Bodyshops tea tree serier er som nevnt over helt fantastisk. Jeg sliter med det samme men rensevasken funker fett mot kviser rundt munnpartiet!

    61. Hei, jeg sliter/sleit også veldig med huden til og med på ryggen.. Så ille at jeg måtte til hudlege og fikk noen av de sterkeste tablettene mot det, med veldig sterke bivirkninger, men det er verdt det, for nå får jeg forhåpentligvis ikke det tilbake. Men har jo masse arr da… ser ikke veldig bra ut det heller, så du er ikke alene <3
      Vil anbefale kremene fra Beaute Pacifique. De koster en del, men er veldig gode for de har masse A-vitamin i seg - noe som er bra for huden! Finnes både mot fet hud og mot arr sånn som jeg har 🙂

    62. Jeg så at noen kommenterte Oslo-lufta, og det kan faktisk stemme det altså! Jeg har bodd i Skien(Telemark) hele livet, aldri hatt så mye som en kvise. MEN, da jeg flyttet til Oslo for ett år siden har jeg fått utbrudd etter utbrudd hele tiden. Og hver gang jeg tar meg noen dager hjem til Skien så forsvinner alle kvisene igjen, haha.
      Men såklart, spiralen kan også ha noe å si. Eventuelt høyt alkohol-inntak over lengre perioder- det liker ikke huden min heller. Jeg har heller aldri renset huden min, vasket sminkekoster eller hatt et sunt kosthold før siste året, så det er rart at kvisene bestemmer seg for å dukke opp i 20-åra :/

    63. Du skrev jo her om dagen at du var på fylla sånn hver uke, hvis ikke flere ganger i uken også? Alkohol er døden for huden din! Så mindre øl, vin og sprit, men mer vann, frukt og ende mer vann, vil nok til slutt hjelpe. Ellers vet jeg at da jeg selv slet med kviser, i en alder av 15 vel og merke, så sluttet jeg å spise ost og å drikke melkeinnholdig drikke… Untatt på lørdager, da fikk jeg spise godteri og gulost hehe.

    64. – kutt ut sminke/kremer som inneholder mineralolje (finnes flere ulike typer, anbefaler å google det så du finner ut hva du skal se etter i ingrediense). Mineralolje tetter porene, og tette porer gir kviser. Er overraskende mange kremer osv som inneholder dette, da det er en veldig billig ingrediens!
      – Istedenfor å gå til hudpleier for å betale i dyre dommer for behandling som KANSKJE funker, ville jeg gått til hudlege med en gang. Anbefaler deg å til privat hudlege, da det ofte er veldig lang ventetid hos offentlige hudleger. Hudleger har også den medisinske kompetansen, noe ikke en hudpleier har 🙂 En hudlege kan også anbefale hvordan type prevensjon du burde ha, kviser og hormoner henger utrolig mye sammen.
      Og til slutt vil jeg bare si at selv om du føler at det er ille med de kvisene du har (noe som er forståelig, kviser er aldri gøy!) så kunne det vært mye verre! Med andre ord, du trenger nok ikke den sterkeste behandlingen for å bli kvitt problemet 🙂 Masse lykke til!

    65. Ei venninne av meg så helt lik ut etter å ha satt inn spiral. Hun gikk over til p-piller og vi så helt sykt forskjell veldig fort.

    66. Kviser rundt munnen kommer mest sannsynlig av dårlig kosthold /alkohol og i pannen av stress. Hvertfall sånn huden min reagerer på de tingene!

    67. Hudproblemer er som oftest ikke pga. kosthold, dette har hudlegen min fortalt meg mange ganger. Er trist at folk går rundt og tror det… det er som oftest pga. hormoner, og har heller ikke noe med rens å gjøre.

    68. Så utrolig kjipt..også i desember da det er så mye festligheter! Anbefaler å teste ut Clear Action fra Nuskin. Har ei venninne som har slitt utrolig mye med kviser/urenheter, prøvd produkter etter produkter og ingenting har funket. Helt til hun oppdaget dette mirakel produktet!
      Lykke til ♡

    69. Søk opp elixir cosmeceuticals og ta en tur innom nermeste salong som fører dette. Skal man ha resultater må man bruke aktive og cellefornyende produkter. Du kommer til å forelske deg i både produktene og huden din. Hilsen hudpleier fra stavanger 🙂 lykke til !

    70. Har hatt problemer med det samme som deg lenge. Når en kvise endelig forsvinner såå har det allerede kommet en ny en. Det som funker for meg er å bruke epoch sin mud mask gjevnlig, i tillegg til en god men lett fuktighetskrem etter. Da ble alle mine kviser borte.

    71. Jeg har hatt perrioral dermatitt i 3 år, er et slags kviselignende utslett som kommer rundt munnen og i pannen. Ligner ganske mye på det du har. Det oppstår som regel i perioder hvor jeg er stresset, men ingen vet helt riktig hva det kommer av. Gått på 3 antibiotikakurer, de har vært på alt fra 3 mnd til 6 mnd. Det fungerer, men det er såklart kjipt å gå på antibiotika såpass lenge. Du kan foreslå dette for legen din. men uansett hva du gjør, ikke bruk sminke eller renseprodukter. Perrioral dermatitt kan også komme av en allergisk rekasjon mot sminke. Så det er bedre å styre unna til utslettet har roet seg ned. Håper det ordner seg!

    72. IKKE PRØV MASSE TING DU LESER PÅ NETTET ELLER SOM HAR HJULPET FOR EN ELLER ANNEN YOUTUBER. GÅ TIL HUDLEGE OG FÅ INFORMASJON, BILLIGERE I LENGDEN ENN Å PRØVE MASSE RART
      unnskyld for caplock, men jeg så sånn ut og hørte på tips fra andre.. det hjalp ikke, så ønsker ikke at du skal bruke masse penger på noe som funker for en person, det hjelper ikke for alle.

    73. Har ikke lest alle kommentarene her, men jeg er fullstendig enig med kommentaren ovenfor, dra til hudlege!! Jeg slet veldig mye med hudproblemer selv, fikk store byller og infisert hud og det gikk nesten utover livskvaliteten, etter mye om og men og testing av ulike produkter etc bestemte jeg meg for å dra til hudlege, hadde da allerede forhørt meg med venner som hadde gått på mirakel kuren som heter Isotretinoin Orifarm. Det er så klart delte meninger om denne medisinen siden det er en sterk kur og man kan få ulike bivirkninger. men denne kuren er verdt det, jeg tok den i 6 mnd, og angrer ikke! Nå er huden min helt glatt og fin, og ikke en eneste kvise har vist seg siden den tid!

    74. Du har sikkert fått kommentarer på dette allerede, men orker ikke lese gjennom alle. Dersom du nettopp har begynt å rense huden din når du aldri har gjort det før, kan det være årsaken. Huden presser ut all dritten som ikke skal være der 🙂 la det gå 1-2 mnd, eventuelt dra til hudlege. 🙂 Håper det ordner seg!

    75. Jeg har bodd i Oslo i flere år, med unntak av et friår jeg hadde i Finnmark. Mens jeg bodde der, forsvant alle kvisene mine. Tenkte ikke noe over det der og da, jeg bare nøt å ha red hud, jeg. Da jeg flytta tilbake til Oslo kom urenhetene tilbake. Tilfeldighet?
      Nå får jeg kviser fra tid til annen, under mensen og uvanlig stressende perioder. Tror det hjalp at jeg gikk over til en plantebasert diett (vegansk diett).
      Melk er proppet med veksthormoner for å få kalven til å vokse seg stor og sterk. Når vi drikker denne melka tilsetter vi kroppen fremmende hormoner som kan føre til uren hud. Vet om flere som ikke har merket noen forskjell i huden etter de kutta ut melkeprodukter, men også flere som har det. Det kan kanskje være verdt et forsøk?

    76. Mitt beste tips: Kjøp økologisk kaldpresset olivenolje (viktig at den er økologisk for å unngå kjemikalier). Du kan kjøpe dette på matbutikken! Jeg pleier å ha oljen på en fin flaske (litt mer praktisk)
      Slik bruker du det
      1. Ha olja i ansiktet (så mye du vil ha)
      2. Bruk en bomullspad med litt varm vann på og vask det av
      3. Påfør deretter olje igjen (ansiktet trenger masse fukt)
      Jeg er 26 år og har gjort dette i 4 år. Får både høre at huden er helt strøken og “feilfri”. Jeg har en kvise i måneden (mensenkvisa). Thats it. Jeg pleier også å bruke adovocado olje (kjøpes på iHerb) eller rosehip olje (kjøpes også på iHerb). Altså jeg hadde den tørreste huden og kviser. Men da jeg oppdaget dette så er jeg helt frelst. Synd det ikke er mer fokus på hvor fantastisk olje er (jeg lover, du får ikke mer kviser selv om man tenker “hæ, fett må jo gi mer kviser”)
      Husk: alle disse rensemidlene er kun produkter som produsentene SELV anbefaler. De er fulle av stoffer som både irriterer og forstyrrer huden.
      Ellers syns jeg du er modig som deler problemet ditt. Du er ikke alene om det :)n
      Håper tipset mitt vil hjelpe deg!

    77. Jeg fikk mange kviser når jeg spiste sjokolade. Alt som hadde med godteri å gjøre egentlig. Og spiralen forsterket bare kvisene mine. Jeg fikk sånn salve som skulle tørke ut kviser og måtte bytte over til yasminette p-piller som funker mot kviser. Etter det ble huden min veldig bra og har ikke vært plaget med kviser. Jeg tok også solarium for å tørke ut kviser.
      Hilsen Alexandra

    78. Jeg fikk mange kviser når jeg spiste sjokolade. Alt som hadde med godteri å gjøre egentlig. Og spiralen forsterket bare kvisene mine. Jeg fikk sånn salve som skulle tørke ut kviser og måtte bytte over til yasminette p-piller som funker mot kviser. Etter det ble huden min veldig bra og har ikke vært plaget med kviser. Jeg tok også solarium for å tørke ut kviser.
      Hilsen Alexandra

    79. Hei! Jeg er den typen som aldri kommenterer… men jeg vil bare si takk for at du har skrevet om dette, og ikke mist takk til alle som har kommentert! Jeg har slitt med det samme i mange år, og har egentlig bare godtatt at huden min er sånn. Men i den siste tiden har huden min blitt mye verre, spesielt rundt munnen, og nå ser jeg at jeg må ta grep! Jeg er enig i det noen sier her at man ikke skal høre på det ”uerfarne” lesere anbefaler, alle har jo forskjellig hud som krever ulike behandlinger. Men tipsene jeg tar med meg er å bestille en time til hudlege fort som fy, og ta med meg en liste over noen av disse produktene som er anbefalt, og høre hva legen mener om disse i forhold til min hud. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme, da dette er et problem som virkelig kan tære på selvtillitten!
      Lykke til 🙂

    80. Noe som hjalp for meg var en antibiotikakur som het tetracyclin som jeg fikk på resept hos vanlig fastlege. Uansett hvor mange kremer eller renser jeg prøvde hadde det ingen effekt på huden min. Problemet forsvant fort selv om det kom igjen en stund senere, men da fikk jeg en ny kur og huden har vært fin siden før sommerferien. (dette er ikke en spesielt sterk kur, og skal ikke ha noen spessiele bivirkninger)

    81. Heisann Tuva!
      Følte for å legge igjen en kommentar her. Har lest bloggen din lenge, og kan kjenne meg litt igjen i dine forskjellige “situasjoner”. Derfor vil jeg komme med et “tips” du bør sjekke opp i hos legen din. Kan det være at du har noe som heter PCOS? Fikk påvist at jeg hadde dette i sommer.
      Vi har begge en litt “maskulin” kropp, bygger lett muskler og har litt ekstra hårvekst. Har også på lik linje med deg tatt silikon for å føle meg mer feminin. Søker du opp sykdommen så skjønner du hva jeg mener med å skrive dette 🙂
      I dag er jeg 27 år, og rundt min 22-23år begynte jeg å slite med veldig uren hud, etterhvert små cyster og dette gikk virkelig ut over selvtilliten min. Når jeg var rundt 24-25år brukte jeg 10 000 hos hudpleier på vonde peelinger (salongbehandling) og dyre produkter. Synes ikke dette hjalp, og at det egentlig var penger ut vinduet. Hun trodde også jeg var laktoseintolerant, så jeg prøvde over lenger tid å unngå alt som inneholdt melk. Merket ikke noe særlig forskjell, til tross for at mye meieriprodukter KAN gi litt utbrudd. Hudlegen jeg etterhvert gikk til mente IKKE at jeg var laktoseintolerant.. Fra jeg var 24år hadde jeg spiral, men tok denne ut da jeg fikk påvist CPOS og begynte på p-pille, Jasminelle, som forbedret huden. Jeg får fortsatt litt kviser, min huden er så mye bedre. I tillegg bruker jeg en krem (Epiduo) som jeg har fått på resept av legen.
      Håper du undersøker dette hos legen din, og enten utelukker eller avdekker sykdommen. Da er det nemlig lettere å vite hva man kan gjøre for å redusere utbruddene. Ikke kast bort penger på dyre behandlinger, viss det som faktisk hjelper er noe som påvirker hormonene. PS: jeg er utdannet hudpleier (praktiserer ikke) og tar veldig godt vare på huden både morgen og kveld med gode produkter. Så understreker at dette er viktig, men gjerne ikke svi av enorme summer på det ene og det andre slik som jeg gjorde.
      Lykke til 🙂
      – Britt R.

    82. Dette er kanskje ikke særlig positivt, men jeg har aldri slitt noe med kviser og uren hud -HELT til jeg flyttet til Oslo. Flere i klassen min fikk også plutselig utbrudd etter at de flyttet til byen, og i følge legen jeg gikk til mente også han at den dårlige lufta og forurensninga påvirket huden veldig… Ble kvitt hudproblemene når jeg flyttet tilbake til Trondheim igjen, heldigvis.

    83. Har slitt med kviser så lenge jeg kan huske. Har ALDRI opplevd helt plettfri hud etter fylte 11-12 år. Men jeg vet at for noen så kan man få veldig kvise utbrudd om vinteren. Huden blir tørr osv. Prøv om du finner en fra dagkrem med mye fuktighet. Jeg bruker også olje om kvelden. De verste utbruddene mine kommer som regel når man har mens. Men nå for tiden får jeg sånne vonde underjordiske kviser. Og de forsvinner virkelig ikke igjen så jeg sitter igjen ned masse rød flekker i ansiktet. Spesielt kinn og kjeve. Kviser er noe hææærk

    84. Dette kan høres sykt rart ut men det funker helt utrolig, men smør huden din inn med babyolje når du skal legge deg (viktig at det er den lille flasken som de bruker om kvelden på babyer). Da jeg var tenåring slet jeg UTROLIG mye med kviser, gikk faktisk så langt at jeg måtte gå på en hestekur som kalles for Isotretinoin (var helt jævlig men verdt det) dette er snart 10 år siden og nå har jeg fått litt problemer igjen med kviser. Så tipset søsteren min meg om å begynne med babyolje (etter min faste kveldsrutine var undergjort, skulle jeg bare smøre på som en avsluttning). Og tro det eller ei, jeg har fått utrolig ren og fin hud, har ikke hatt en eneste kvise på over 2 månder! 🙂

    85. jeg kommenterer aldri blogger men når det kommer til hud og kviser klarer jeg ikke holde meg unna. iso!!!! eneste som funker, jeg hadde acne on and off i 5-6 år, og ingenting hjalp. kom deg til en ordentlig hudlege, anbefaler jon langeland på hudklinikken på youngstorget, og få deg resept på isotretinoin. det er en dyr affære og verken hudlegetimene eller pillene er gratis, men det er så jævli verdt det, og det er mye billigere å få løst problemet på denne måten enn å styre med dyre hudpleietimer og kremer som ikke funker. iso var redningen min og etter 6-7 mnd på kuren har huden min har aldri vært bedre. selve kuren kan være ganske jævli mens det står på, men det er så verdt det i ettertid. vet at mange har forskjellige erfaringen med iso, men hvis ingenting annet funker (ville kanskje prøvd litt mildere metoder før jeg begynte på kuren) er det hvertfall verdt forsøket! dårlig hud er no jævla dritt, og personlig har jeg aldri følt meg bedre og selvtilliten er på et helt annet nivå enn tidligere.
      lykke til!!

    86. Jeg gikk til hudpleier fordi jeg slet litt med acne. Fikk beskjed om at jeg renset ansiktet FOR ofte og for hardt. Det tok ut all oljen til huden og derfor brøt den ut. Kanskje det kan være det? Jeg renser bare veldig mildt nå og har helt fin hud nå

    87. Tusen takk for at du legger ut dette, du aner ikke hvor mye lettere jeg blir av å se på disse bildene. Sliter mye med huden for tiden, og det er skikkelig fint å se at du gjør det samme og fremdeles er dødsvakker.
      You rock!

    88. Det er mulig at det er byluft som ødelegger huden din.
      Da jeg flyttet til sentrum skjedde akkurat det samme etter litt tid, men rensekremen Basiron reddet i hvertfall meg. Kjøpes bare på vanlig apotek.
      I tillegg sluttet jeg på p-piller en stund og det hadde selvfølgelig også en stor innvirkning på huden min.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg