“Hvor mye ville du ofret for barna i Afrika?”

Okei, i dette innlegget fremstiller jeg kanskje meg selv som den mest utakknemlige drittungen i verden, men mange kjenner seg kanskje igjen?

Vi ble stilt et spørsmål av læreren i dag som fikk hjernen min til å tenke litt ekstra. Hun spurte en etter en om "Hva ville du ofret for barna i f. eks. Afrika?".  Følte ikke at noen klarte å svare ordentlig for seg. Det første jeg tenkte da var at jeg ville gitt de penger til mat, klær og skolegang. Og det er sant, men hvor mye ville vi egentlig ha ofret?

Norge er som dere vet et av verdens rikeste land, og vi har alt vi trenger pluss myyye mer. Og vi liker det sånn! Vi liker å ha masse penger og gå i flotte klær. Ville vi gitt fra oss det for andre mennesker? Vi er bortskjemte å ser på det som en selvfølge å få skolegang. Vi tar alt for gitt, og flere av oss driter i skolen å tenker "alt ordner seg". Kontrastene er så store. Et barn i Norge skriker for at hun/han ikke får lørdagsgodtet sitt, samtidlig som det sitter et barn nede i Afrika å skriker pågrunn av at moren ligger døende. 

Vi setter pris på så forskjellige ting. Tenk så glad barna i Afrika hadde blitt hvis de hadde fått muligheten til å bo i et trygt hjem, eller fått gått på skole? Men vi ser på det som et slags fengsel som vi er nødt å besøke fem dager i uken, i minst ti år. Vi har så mange muligheter som barn i Afrika bare kan drømme om.
Hvor mye ville du ofret?

56 kommentarer
    1. det er jo spørst hva folk har råd til.. Men jeg tror jeg hadde ofra 500 i mnd.. eller litt mer
      synes så synd om de : / vi i norge, er faktisk bortskjemte..

    2. ville gitt ca.400 i mnd 🙂 og sende , leker av og til siden de er ikke låv og sende mat i post 🙁
      syns utroli sunn på di , di kan jo ikke gjøre noe med live uten att di får ommsorg og mat , tenk hvor mange barn som dør ver dag :S suns frukteli sund på di :'(

    3. ville heller gitt pengene jeg har brukt på smykker til afrika istede for å brukt dem på smykker, ville gitt pengene jeg har brukt på puter, pyntegjenstander osv å gitt pengene til afrika itede og når jeg leste innlegget så kom jeg på at jeg egentlig er bortskjemt selvom jeg gjør ting i huset som å rydde å vaske..

    4. vet ikke om jeg kunne ha oftet noe, men gitt penger til mat og andre ting, det ville jeg ha gjort.
      syns så synd i dem. Tenk hvor dårlig de har det der. Er enig med deg om at vi sier at det er så fælt å gå på skole, men de kunne sikkert ha gjor alt for å ha det like bra som vi har det

    5. Helt ærlig, så vet jeg ikke om jeg ville ofret så mye ..
      såklart ønsker jeg at de skal ha mat, at de skal gå på skole, at de skal ha klær å gå i. sånne ting, men tror ikke jeg kunne gitt fra meg noe for at de skulle fått det !
      føler meg både egoistisk og ussel når jeg sier det, men tror faktisk det er sånn ..
      tenker med sånn som “såklart, om jeg hadde hatt noe til overs, da skulle de fått det . ” hvis du skjønner ? :p

    6. Jeg ville kanskje gitt de mat, besøkt de og gitt klær og andre ting de trenger..
      Synes utrolig synd på de barna og de voksne!

    7. herregud! har sett at mange sier at de vil gi dem leker! tror du f.eks. den gutten/jenten på det øverste bildet trenger små leke biler?
      men jeg forstår jo tankegangen deres da.

    8. Du er blitt utfordret
      Dette må du gjøre:
      1. Gå inn på mine bilder/mapper.
      2. Velg den 6. mappen.
      3. Finn det 6. bildet.
      4. Sett inn bilde på bloggen, og skriv litt om det
      5. Utfordre 6 nye, link og gi beskjed til dem

    9. Jeg ville gitt mat, penger , skolegang, leker og alt de trenger. Jeg er fadder men nå gir jeg dem bare penger.
      Og av noen få kroner i måneden har de fått sykehus, medisiner, mat, leker, rent vann osv.

    10. Sinnsykt bra skrevet Tuva! eg DIGGE deg ! Jeg mener vi tar alt for mye som en selvfølge! jeg tenker på at jeg sitter på skolen, og gidder ikke alltid og jobbe! mens en unge i Afrika kunne gjort alt for og fått en skole plass.

    11. Du har et veldig godt poeng! Vi er sikkert mange som skulle gitt disse barna en bedre hverdag, men når det kommer til å faktisk gi noe er vi ikke så mange likevel.. Jeg tror man virkelig må engasjere seg hvis man vil gi disse barna et bedre liv. Ganske vanskelig egentlig. Selv om det ikke burde være det.

    12. Jeg ville gitt dem så mye, men desverre har jeg ikke så mye til å være 12 år. Synes så synd på barna. får tårer i øynene at nå ligger det et barn på bakken i afrika som sulter. Jeg ville gitt 500 i mnd, mat, leker, klær osv. 🙂

    13. Så vanvittig godt skrevet, Tuva. Og ja – de’ e virkelig en tankevekker… Vi tar alt for gitt, og kan faktisk defineres som nån borskjemte drittfolk som egentlig ikke e klar over ka vi har. For vi tenker ikke over de’!! Alt går på skinner og vi blir sure hvis vi ikke får den nyeste mobiltelefonen eller den beste ipoden. Helt håpløst… Og helt skrekkelig me tanke på alle dæm som sulter i andre land.
      De’ e så fjærnt; så langt borte, langt fra våres virkelighet – så vi ignorerer de’ fullstendig.
      Ja, de’ e lætt å si at man ville ofra halve lønna si, sændt leker og mat, sørga for at dæm får skolegang osv osv osv.
      Men gjør vi de’? Næj… Har vi muligheta til å gjøre de’? JA!!
      Så koffår e de’ så mange som sir at dæm vil ofre alt for at dæm ska få de’ bedre når de’ til syvende og sist e ufattelig få som faktisk gjør de’?
      All talk, no action…
      Sånn gjør vi de’. Fordi vi har de’ så forbanna enkelt…

    14. Ta med meg en sekk med klær jeg ikke bruker lengere, å Resie til Alanya.Så levere sekken til Tyrkiahus og få en gratis bag tilbake 😉
      Og sende med litt mat!

    15. Det dem burde gjøre. Er å slutte å ha sex, dem vet dem kommer til å få unger og dem vet godt hva som kommer til å skje med dem. I mine øyner vil det si at det er demmes feil det er slik som det er. Ikke at dem er fattig men at unger sulter osv. Blir nesten litt sint når alt det derre går på tv. Dem kunne heller sendt ned folk og lært dem å brukt kondom. Dem omskjærer folk. da burde dem virklig greie å sterelisere og..

    16. Jeg hadde nok gitt rundt 400 kr pr. mnd. Og noen klær og medisiner. =)
      Digger bloggen din! Begynnte først da jeg så bloggen til tcmn.blogg.no <3
      Forresten jeg liker deg. Du er Pen, smart, vakker, ikke minst deilig lepper rawwwr..! , sexy osv.

    17. Jeg synes det blir litt vansklig å tenke meg hvordan de fattige barna har det i andre land, fordi vi i Norge kan ikke forestille oss hvordan det er å være fattig. Vi er født i et rikt land. Vi får masse penger hele tiden. Vi får mobil, tv, pc, sko, klær alt hele tiden til flere 1000 hele tiden! Jeg synes jo selfølgelig synd på alle de som ikke har et hjem osv. , men sånn er det bare. Noen vokser opp i et rikt land, andre et fattig land. Vi kan rett og slett ikke gjøre noe med det, uansett hvor mye makt vi har.

    18. åh, det er kjempe synd på dem, men det ”eneste” vi kan gjøre er å være fadder greie å hjelpe de da, det er liksom ikke sånn at alle kan komme ned å hjelpe dem å gi dem alt dem trenger for å ha det trygt, selv om jeg kunne ønske det veldig sterkt.

    19. det er kjempe synd på dem:(<3 jeg hadde gitt masse penger og mat og klær,stakker dem hun/han de har ikke Mat:(((( <3
      Fin bloggen din<3

    20. Jeg hadde gitt dem penger, mat, klær!
      Vi her i Norge er noen bortskjemte unger.
      Vi er liksom sånn: Visst vi ikke for foreksempel den tyggisen så begynner vi og sutre, og de vet jo ikke hva en tyggis er en gang!
      Jeg ble helt forskrekket over bildene, visste ikke at de led så mye!!
      Ååårhh, kunne ønske det var noe JEG kunne gjort..
      Kanskje vunnet i lotto 😉
      Men vi er faktisk syyykt bortskjemt her i Norge. Vi har faktisk et tak over hodet, ett trygt et..
      Jeg synes så synd i allesammen i Afrika!

    21. det e kjempe synd på dem!
      Vi her i norge skrik for at vi ikke får penga og dra til byen og kjøpe drit man ikke treng.
      Mens de skirk for at de ikke har mat,og kanskje ingen voksne å passe på dem .
      Ble forskrekket av bildene 🙁

    22. Jeg ville gitt alt som jeg hadde, nesten. Jeg gråter bare jeg ser bilder av slike barn i slike situasjoner.nei, uff det erfælt at det faktisk er noen som lever sånn som de. :'(
      Ha en strålende dag! Digger bloggen din, du har så hyggelig stemme, skulle ønske jeg var vennen din jeg, hihi 🙂
      -caroline

    23. Ville nok ofret veldig mye når jeg ser hvor fælt dem har det!!
      jeg ville gikk den klær, penger og alt dem trenger til å overleve!
      og ikke misnt mat!!
      syns så utrolig synd på dem..!! 😉

    24. Kom over siden her tilfeldigvis og syns det er veldig bra å lese om engasjementet!
      Mange av dere sier at dere ville ha gitt, at dere er villige til å ofre noe av det dere har for at andre skal få det bedre.
      Men er det noe innhold, noe mer i ordene dere sier enn bare ord?
      “ville ha gitt” er bra det, men GIR du?! For behovene er der, og det trengs derfor at man ikke bare kunne tenke seg å gi noe, men at man faktisk gjør det!
      Det er gjennom handling at man skaper endringer.

    25. Hei Tuva! Jeg begynte nesten og gråte når jeg så hvor tynn han var jeg ble så lei meg av og tenke
      på at det er noen mensker i værden som har det sånt 🙁 Jeg blir skuffet over meg selv .
      For de ville jo drømt om det jeg får kanskje hver dag 🙁
      Jeg håper at alle mensker i væreden får mat, hus, skole, klær , kjærlighet.
      Mvh Julie

    26. Hei du Tuva! Jeg blir veldig lei meg av og se sånne blider jeg begynte nesten og gråte 🙁
      Tenk at det er noen mensker i værden som har det sånt a ! Det kan jo henne at de drømmerom og få noe jeg får hver dag 🙁
      Mvh Julie God Jul og godt nyttår fra meg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg