Hva skal jeg velge?

Har kjørt i hele dag. Var så vidt vi fikk plass i bilen til alt vi har shoppet. Om vi bråbremser detter det klær og sko ned i hodet på meg, for å si det sånn. Så gled dere til jeg kommer hjem i morgen og skal vise dere alt jeg har kjøpt. Befinner meg for øyeblikket i Umeå på et hotell. Blir litt digg å komme hjem kjenner jeg, men vil ut å reise igjen, snart.

For øyeblikket er jeg i en veldig vanskelig situasjon.
Dere vet, jeg begynner på videregående til høsten. Førstevalget mitt var fitnesslinja i Tromsdalen og andrevalget var Service og samferdsel(SogS) på Maritime. Begge alternativene er aktuelle for min del. I går fikk jeg vite at jeg var kommet inn på SogS og at jeg ligger på 4. plass på venteliste til Fitness, noe som vil si at jeg garantert kommer inn. Så da er alt opp til meg, hva jeg skal velge. Og dette betyr ganske mye for meg, for det er jo viktig at man tar det rette valget.

Fitness
+
Får holde på med noe jeg liker, masse gode venninner skal også begynne der, kan være utvekslingsstudent da (tror jeg), trening og revy.
Lang skolevei, lange dager, MYE mer skolearbeid.

Service og samferdsel
+
Therese og Karen skal gå der, kortere skolevei, jævlig slumme og korte dager (ryktes), min far er rektor så får skyss og matpenger (hihihihih), ligger midt i sentrum.
Min far er rektor (negativt og), kan ikke være utveklingsstudent og jeg vet ikke helt om service og samferdsel er noe for meg.

Må ikke utelukkes at jeg er umenneskelig skolelei, som har ført til alt for mye fravær på ungdomsskolen. Sånn sett så er kanskje SogS det lureste valget, men samtidlig vil jeg gå Fitness, for det er jo noe jeg vet jeg LIKER.

Vanskelig valg ikke sant?
Er du i en lignende situasjon?

176 kommentarer
    1. jeg tror du kommer til å angre, i lengden, om du ikke tar det du liker – altså, fitness 🙂

    2. Haha, fett, han Snorre e fardin?:P Han e kul. Va Elevrådsleder på Maritime i år 09/10, så hadde en del dialoga med han.
      Hvis du lure på nåkka ang. Service og samferdsel, og eventuelt reiseliv, så har æ gått de linjen, så du kan spørr mæ viss det e nåkka du lure på:)

    3. Maritime e en stygg gammel skole :p Men ja d e slumt der.. va der på sånn utplassering tidligere i år.. da alle 10’ende klassinga va to daga på vgs.. Vi va i byen begge dagan :p
      Trur ikke du burde tenke på kem andre som skal gå der, men ka som du trur passe dæ best, å ka du trur du kommer til å trives me mest 😉

    4. Om fitness er noe du har lyst til å gå, ville jeg valgt det. Ser den med at du er skolelei, men husk at det blir noe helt annet når du begynner på videregående, helt andre elever og lærere, – som vil gjøre skoledagen helt annerledes enn ungdomsskolen. Og når fitness er interessant bør du velge det, selv om det er lange dager 🙂

    5. Du burde like matte hvis du velger service- linja, masse excel- regning.. Men det er en grei linje, ganske fritt! Ikke mange timer med vanlige fag.. 😉
      Men fitness hørest også gøy ut! 😀

    6. du velger det du synes er best og det du vil trives med 🙂 enig, det er helt sikkert ett kjempevanskelig valg. Blir sikkert spennende å begynne på videregående :’D GOD SOMMER!
      forresten så har du en kjempe bra blogg, og du er en utrolig flink blogger og du er kjempepen!

    7. Selvfølgelig er de vanskelig og “ikke” velge therese. Men Fitness er no det rette, ettersom du sier at du får holde på med noe du liker. Og MYE mer skole arbeid, kan godt føre til MYE bedre jobb en de andre 😉 Jeg ville tatt Fitness, men jeg forstår at det kan være vanskelig. Men det eneste som forhindrer deg i og ta Fitness er vell Therese og Skole arbeid? Det som er bra er jo at du lærer noe, og lærer det du liker ! Ikke sant Tuva? 🙂
      Jeg sier det en gang til, jeg ville tatt Fitness (L)

    8. Tenk på hva du virkelig vil! Følg hjertet. Hvis du virkelig vil gå fitness, så velger du det, sammenlignet med service og samferdsel. Bare ikke ta et valg du kommer til å angre på! Lykke til 🙂

    9. synst du skal velge SogS, høres mykje enklare ut for din del, og det er eigentleg eit stort + at faren din er rektor der! sats på det! :-DD

    10. huff, hørtes ut som ett vanskelig valg.. du må vell bare bestemme deg for noe, så ser du hvordan det går 🙂 uansett; lykke til med det du velger!

    11. Sett deg på ventelista, og takk ja til andrevalget. 🙂 Sånn at du er sikker på at du kommer inn på noe..

    12. Du sier du er skolelei, men hvis du velger service og samferdsel elsn og du ikke er helt sikker på om det er noe for deg, blir vell ikke skolelysten så mye større hvis du ikke liker den linja. Men hvis du har lyst til å gå Fitness synes jeg du skal det, det er sikkert mye arbeid, men det tror jeg det er uansett hvilken linje man velger på vidregående ( burde være ) ! For hvis du velger ei linje du veit du kommer til å liker er det enklere å få tilbake skolelysten, eller hva ?
      Dette er hva jeg tror men det er absolutt ditt eget valg ! lykke til 🙂

    13. Hvis det er fitness du har mest lyst til, hadde det vel ikke vært så dumt å satse 100 % på det. Synes ikke at du bør basere et så viktig valg på det at du er skoletrøtt akkurat nå. Man blir jo også som oftest mest motivert av å drive med noe man liker (=fitness!:)). Tror du vil angre mest dersom du velger SogS for så å finne ut at det ikke er noe for deg.

    14. virker som du vil mer gå på fitness, men trekkes mot den andre skolen fordi det er så slapt der, hvis fitness er noe du virkelig vil å du kommer til å trives mye bedre med er det vel verdt det?

    15. Jeg ville valgt service! Du kan feks. ta to år skole, så kan du (og Therese?) dra til utlandet. Det jeg mener er at man kan ta videre skole i utlandet uansett. Service er en kjempe fin linje med mange gode fag. Maritime er ikke den vakreste skolen, men du vil garantert finne mange herlige mennesker der. Tenk så langt det er å dra helt til Tromsdalen hver bidige dag – og så tilbake igjen. Tromsdalen er oppskryt, og veldig (merk: veldig) mange slutter etter få måneder.

    16. Jeg skal begynne på Service og Samferdsel nå til høsten 🙂 Er ikke lekser heller på den linja! Det er et stooort + om du er skolelei 🙂

    17. Det høres ut som du egentlig har mest lyst å velge fitness. Om jeg var deg ville jeg helt klart valgt det! Det blir jo sikkert litt arbeid, men husk at du bare har tre år igjen! Jeg har hørt at de som har valgt det, er fornøyd med valget sitt, og angrer ikke. Det er litt arbeid, men ikke så mye mer enn ungdomsskolen + at det er jo ikke bare skole hele tiden, du har jo valgt fitness 🙂

    18. Har erfaring fra å gå på Tromsdalen OG maritime! Har sjøl gått S&S så om det e nåkka du lure på må du bare spørre! Kunne jo evt skrevve en kommentar som va like lang som gata, men tenkte at æ droppe det for vet jo ikke ka du vet! 😉 Men en ting, S&S læreran e nåkka for sæ sjøl, enkelte elske man, enkelte bare hate man! 😛

    19. Ja, jeg er i en slik situasjonen nå ja!
      Har tatt alle utdanning min i USA…og det er ikke godkjent i norge i det hele tatt..så de sa til meg at jeg må begynne på VGS og ta ALT som trengs over igjen… 🙁
      så valget mitt er mellom VGS og dra tilbake til USA
      gjør ferdig VGS først? og da studere i USA? eller studere i USA fra nå av…og ikke ha noen utdanning i norge? vanskelig må jeg si! 😛
      jeg synes at du må ta det valget du greier å stå opp til i morgenen som kommer..
      at du ser for deg at du liker deg der og du kommer til å gjør det bra!
      det er DITT liv som må ‘slit’ gjennom de skoledagene hehe..

    20. Hvis veien mellom Fitness og hjemmet ditt er veldig lang, kan du sikkert flytte nærmere skolen. Da får du borteboerstipend, og får jo i tillegg mer frihet og blir mer selvstendig, noe som bare er greit.
      Det gjorde jeg, og jeg angrer ikke i det hele tatt.
      Syns du skal følge hjertet ditt jeg. Sikkert litt klisje, men det er jo det som er greiest. Velg det du føler du får mest ut av.

    21. tips; tenk ikke på hvem som skal gå der, men at du skal trives: ) det gjorde jeg på den linja jeg skal gå, resten av de andre venna gikk på studiespess, mens jeg valgte en annen retning. jeg gleder meg til å starte på vg 😀 lykke til med valget, du klarer
      det nok (Y)

    22. Jeg syntes du burde velge Fitnes tingen. vist du jobber med noe du vet du liker så blir du og fling til det !! da blir heller ikke skoledagene så lage ! : )

    23. Velg det du vil mest! Jeg hadde ikke tatt den du har kommet inn på, fordi det er ditt fjerde valg. Lykke til!

    24. Velg det stedet du tror du kommer til og trives på. Og uansett hvem du velger, kommer du på en skole med venner du kjenner. Og uansett, om du ikke kjente noen på den skolen du begynner på, så hadde du fått venner. God sommer<3

    25. Ta fitness, men sett deg mål om å klare å ta deg sammen, ha mindre fravær, bedre karakterer etc.. VGS kan bli en ny start ! Ha kortsiktige mål så klarer du det =) Er lettere å bli motivert dersom man går noe man liker =)

    26. Lover deg, ikke velg etter om vennene dine går der eller ikke. Jeg hadde et valg mellom to skoler hvor den ene hadde jeg alle de beste vennene mine og på den andre hadde jeg bare noen bekjente. Jeg valgte den skolen jeg ikke kjente noen særlig folk, for det var den linja jeg følte var riktig for meg. Jeg angrer ikke et sekund!! har fått masse nye gode venner og går i en super klasse og lærer masse om det jeg liker, men har fortsatt kjempegod kontakt med gamle vennene mine. De er ekte venner, og da er det ikke no problem!
      Hvis du velger fitness får du vel generell studiekompetanse? Da har du alle muligeheter åpne og kan faktisk bygge på med litt service og samferdsel hvis du finner ut av at det er det du vil etter de tre årene på vgs. Tror fitness hadde vært best på flere måter 🙂 bare følg magefølelsen!
      Lykke til og god sommer!

    27. Jeg var i samme situasjon som deg i fjor, når jeg skulle begynne på videregående. Jeg hadde medier og kommunikasjon på 1. valg og resturant og matfag på 2. valg. Kom på venteliste på media (7.plass), så første skoledag startet jeg i Moss på RM. Jeg trivdes kjempegodt, men visste innerst inne at det ikke var det jeg ville. Senere på kvelden fikk jeg en telefon fra skolen i Mysen( som ligger i andre enden av Østfold) om at jeg hadde kommet inn på MK.
      Jeg måtte svare der og da på om jeg ville ha plassen eller ikke. Jeg visste at jeg kom til å ha det supergøy på RM, men alt jeg ville var egentlig å gå på MK.
      Jeg valgte MK og har ikke angra et sekund på det! Jeg var ufattelig skolelei etter ungdomsskolen, men nå forguder jeg skolen og det kunne ikke falt meg inn å skulke. Jeg gleder meg til å stå opp om morgenen hver eneste dag tiltross for at jeg nå har en sykt langt reisevei. Det hadde jeg sluppet om jeg hadde begynt på RM.
      Poenget mitt er at du må velge det du har lyst til, for du kommer ikke til å angren på det! Kort eller lang skolevei har ingen betydning når du finner ut at du mestrer og ikke minst liker det du driver med!
      Men lykke til med valg av skole! Det er trossalt en ganske viktig besluttning!
      Btw. Ikke tenk så mye på hvilke venner av deg som går hvor. Tenk på deg selv først, venner etterpå! Når det gjelder valget ;p

    28. jeg syns du bør velge det du interisserer deg mest for- altså fitness. hvis du er usikker på om s&s er noe for deg, så bør du ikke velge det i teilfelle du bommer totalt! du bør velge fitness for å være sikker på at det er noe du liker, OG det blir mye enklere å være på skolen når du får holde på med noe som du interesserer deg for!

    29. Fitness. Når du jobber med noe du liker å jobbe med blir alt mye enklere. Men selfølgelig skal du følge hjertet ditt som alle andre sier. Jeg er sikker på at du innerst inne vet va du skal velge. Lykke til med valget, håper du velger riktig FOR DEG 🙂
      PS: ikke tenk på hvor vennene dine skal gå, du kommer til å få flere og nye venner uansett 😉 Det er nå du finner ut hvem dine egentlige venner er !

    30. Jeg ville valgt fiitness! Da får du allmenn i tillegg(?) og du kan bli hva du vil (visst du er usikker), mens sogs kan du ikke bli hva du vil.. I så fall må man ta opp igjen fag osv osv. 😀

    31. Hørtes ut som et veldig vanskelig valg ja.. Gruer meg til jeg også må begynne å søke : // -.-‘
      Sånn som du skrev det tror jeg du hadde trivdes best på fitness med tanke på at det er noe du liker. Selv om det er lange dager og mye arbeid, kan det jo være gøy når du liker det :))

    32. Har selv nettopp fullført to år på salg og service. Til tider er det velig slapt, men det er også en god del ting å gjøre.. Du kommer til å lære mye som du har bruk for i hverdagen, og ikke minst, du har mange valg i fremtiden innen jobbmuligheter..
      alt i alt likte jeg meg, og jeg er glad for at jeg gjekk denne linjen 🙂

    33. ta det du vil best! Ikke bry deg om skoledagen er helt jævlige, bare tenk at du skal jobbe hardt bare disse åra, å få deg en sykt bra jobb! Dropp noen fester, å les mer. Tenk, så kan du se tilbake og tenke du var glad for det du gjorde! Å kan se på di som tok det letteste valget, å fikk en dårlig jobb, å ” le ” av dem. Jeg lover deg, uansett velg det du vil best, og ikke tenk på hvor langt det er, eller hvor mye lekser dere har.
      Disse åra er så utrolige viktig, ta det som du liker BEST, og gir deg en BRA jobb, så skal jeg love deg at du ikke angrer ett sekund på det!

    34. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tenkt litt lengre. Videregående er bare en bitteliten del av resten av ditt liv. Du vet ikke hva du vil bli? Da hadde jeg, hvis jeg var deg, gått det som hadde gitt meg flest muligheter når det kommer til videre utdannelse. Rett meg om jeg tar feil, men om du går fitness i tre år, så får du studiekompetanse? Det gjør du ikke med service og samferdsel; da må du ta et påbygningsår, og jeg har hørt at det påbygningsåret er et rent helvete. Så for deg som ikke vet hva du vil bli enda, og har lyst til å gå fitness, så vil jeg tro at den linja passer best for deg 🙂 Og så virker du som en person som kommer til å jobbe med ernæring, trening eller noe sånt ;p

    35. Jeg synes du burde velge fitness fordi at da vet du at du får holde på med noe du liker og at du har gode venner der. Også får du bare ta utfordringen med mye lekse, lang skoledag, og lang vei. Det er bedre det enn å velge SogS, og ikke vite om det er det rette.

    36. Når du går på idrettslinja blir du automatisk mye mer motivert til skolearbeid pga at dere driver med gym om morgenen. Det gir mye energi og det skjer alltid et eller annet, så skoleåret går fort uten at du trenger å legge altfor mye i selve skolearbeidet. Det er tredje året som er hardest 🙂

    37. tror du børr ta fitness, virker som det er egentlig det du vil, ikkje velg s og s bare fordi du ikke vill ha lange skoledager og masse lekser ;-D

    38. Velg fitness. jeg har gått service og samferdsel og det er en slæskete linje, man gjør ingenting. Skjønner det er kult om therese går der, men jeg ville heller valgt fitness. Seriøst liksom, ikke velg SS, du kommer til å angre!

    39. Det høres ut som Fitness er noe du liker godt, derfor ville jeg godt for det. Therese og Karen kan du møte uansett. Du må bare følge hjertet ditt og gjøre det DU vil, ikke det Therese og Karen vil 🙂

    40. Hvis jeg var deg ville jeg valgt å gå på Fitness fordi det er noe du liker, man velger helst ikke noe man ikke liker. Og du får deg sikkert venner på Fitness selv om dine bestevenner går på en anna skole. Dere kan jo møtes ellers enn midt på dagen i skoledagene. Dette hadde da vært midt valg, men det er jo opp til deg, så jeg vil ikke ta en beslutning for deg! 😉

    41. Du burde velge fitness, eller så trur jeg du kommer til å angre. Videregående skolen har uansett ikke så mye med venner for at det skal bli moro, har mye mer å gjøre med hva du liker og kan holde på meg lenge

    42. Gå for det du brenner for og det du liker å holde på med!
      Og det ser jo ut som det er Fitness du liker best.
      Lykke til med valget og håper du klarer å bestemme deg
      for et bra valg 🙂

    43. Ekl – Det er så absolutt IKKE bare studiespess som får dra på utveksling. Jeg går på medier og kommunikasjon og kan dra på utveksling om jeg vil. Det som er greia er at du da må ta opp de spesielle fagene SELV. Jeg måtte hatt 20 timer mediefag i uka i tillegg til vanlig skole.
      Det er bare mye tyngre å skulle dra ut som utvekslingsstudent om du går noe annet enn studiespess.

    44. jeg synes du burde jobbe med motivasjonen din til skole og gå fitnesslinja, fordi du sier at det er det du helst vil! følg magefølelsen din, og hvis det er du du vil, er det nok det som er det rette valget for deg! 🙂

    45. du burde ikke tenke på at du er skolelei! det er nå du har sjansen til å virkelig skaffe deg den fremtiden du vil ha.
      Hadde jeg vært deg hadde jeg satset på det jeg tror jeg hadde fått mest ut av senere i livet :))

    46. Om det er fitness du virkelig vil gå på så hadde jeg valgt det! Følg magefølesen 🙂
      Må tenkte på framtiden og! Jeg har gått 3 år med design&håndverk og interør&utstillingsdesign og er forsovet nå utdanna som utstillingsdesigner, men har søk sykepleier i år så.. 😛 Har kanskje kastet bort noen år.

    47. Det er ikke sikkert lange skoledager og mye skolearbeid gjør noe når du går en linje du trivest med 🙂

    48. Du burde kanskje velge Fitness, fordi du VET at du liker det! Og det er lettere å komme seg på skolen om man går på noe man liker 🙂 Service&samferdsel virket litt som om det bare var sånne småting duhadde i pluss. (Kort skolevei, matpenger, bli kjørt….) DU BURDE VELGE DET DU LIKER!

    49. Jeg går salg og service! Stor trives, jeg anbefaler deg å gå der. Skoledagene går fort, du har mange valg når du er ferdig på s og s.

    50. Hei,
      Husker jeg hadde det samme problemet, men valgte ikke etter venner, men hvordan framtiden senere ville bli. Jeg synes du skal velge Fitness. Det er enklere å komme seg opp om morgenen når man vet man skal til noe man synes er interessant. Uansett så skal ikke alt være like morsomt hele tiden heller! Og late skoledager har vel egentlig ingen godt av. Da foreslår jeg jobbing istedet, spare opp litt cash til man bestemmer seg for hva man vil! Men står det mellom de to tingene vill jeg satses på det interessant, ikke det daffeste!
      🙂

    51. m , det e jo en stund til jeg skal begynne på vg , men skjønner jo at du vil gå med therese og karen , men selv om du ikke går på skole med de kan dere jo være sammen. så hvis jeg var deg ville jeg prøvd å tenke at therese og karen ikke skulle gå på Service og samferdsel og tenke på hva du ville valgt da ! syntes det er bra gjort av deg og begynne på vg selvom du er umenneskelig skolelei, det beviser at ingenting kan ta knekken på deg, selv ikke skolen!
      lykke til med valget , ikke la deg påvirke av hvor vennene dine skal gå . det er din utdannelse vi snakker om ! og du kan jo fortsatt være venn med dem !! <333
      :)) klem erika

    52. du kan virkelig ikke mene at du skal gå Service linja bare for at du er skolelei? å gå to år+ påbygning bare for å ta den enkleste løsningen er virkelig noe du kommer til å angre på. For når du finner ut at det ikke var noe for deg, uansett hvor enkelt det måtte være, kan jeg garantere deg at motivasjonen din blir å blir ødelagt!! og fraværet ditt kommer dermed til å bli enda høyere. Sett deg noen mål i livet, og ikke bare dask rundt, da lover jeg deg at skolen kommer til å bli enklere, når du fullfører fordi du vil oppnå noe, og ikke bare fordi det er noe du MÅ gjøre, som en straff!
      Lykke til, håper du ar det riktige valget:)

    53. Du kan jo være utvekslingsstudent uansett hvilken linje du går, bare du har gode nok karakterer til å få et år i utlandet godkjent.

    54. Jeg gjikk fitness linja. Utroli tungt år! var ganske så skolelei før jeg startet, tilslutt årket jeg ikke mer. Ble rett og slett litt for mye. Tunge, lange dager der man kommer hjem utslitt og egentlig ikke klar for annet enn å hoppe rett til sengs. Dette var noe jeg ikke kunne gjøre selfølgelig, da jeg hadde MASSE hjemmearbeid og lekser. Det må nok ha vert det tyngste året for meg! andre året sluttet jeg.. kan jo hende du klarer det, men vil bare advare deg å fortellle at det er SLITSOMT! Service og samferdsel har jeg derimot ingen erfaring med, borsett fra at noen veninnder av meg gjikk på det. De stor trives! Jeg angrer ganske mye på valget jeg tok, men man lærer jo av sine feil 😉
      Lykke til med ditt valg! 🙂

    55. Det er jo ganske klart hva du burde velge da 🙂 Fitness, det er jo noe du liker. Selv om det er mye arbeid, så er det bedre å velge noe du vet du vil, så du ikke angrer når det er forsent. Og visst du skulle finne ut at det ikke funker for deg, så går det fint ann å bytte skole. Broren min byttet skole alle de tre årene på videregående 🙂

    56. DU BØR VELGE FITNESS.
      akkurat nå virker det kanskje som en lang vei å gå, men etter noen slitsomme år kommer du til å være så takknemmlig for at du tok deg tid til å gjøre noe du liker og jobbe hardt. Det vil føre deg LANGT!! Bra utdanning er BRA FRAMMTID!!
      Lykke til 😉

    57. Ta fitness hvis du liker det best. Selv om den andre har kortere skoledag, kan det også bli mer kjedelig, siden du ikke liker det best liksom

    58. Det hørtes ut som at du egentlig ville ta fitness. SogS var du jo ikke sikker på om var noe for deg, men fitness vet du at du liker! selv om du er skolelei, klarer du å slite deg gjennom 2-3 år for å gjøre noe du liker resten av livet? Og hvorfor er det negativt med lange dager? Da blir du jo SMARTERE!
      Hilsen 14åring<3<3

    59. du burde ta fitness hvis det er det du har lyst til.
      du skal ho holde på med dette fra resten av livet ditt.
      så ikke la noen få år stå i veien for hele livet ! : )
      bare litt tips ; D

    60. fitness. det er verd den lange skoleveien og leksene. har gått der selv, idrettslinja i tromsdalen er noe for seg selv, og du kommer ikke til å angre et sekund!

    61. Synes du burde ta fitness linja, siden det er noe du virkelig liker. Og selvom det kanskje er mere skolearbeid så er det jo faktisk verdt det om du får drive på i tre år med noe du faktisk liker ???
      Tror du kommer til å gå lei service og samferdsel ettersom du sier (virker iaf som) du ikke er veldig interessert i det. Ville satset på fitness om jeg var deg! Men husk, det er ditt valg, ikke alle andre som sitter her og kommenterer :))

    62. Er i samme situasjon omtrendt. Første valget mitt er i byen hvor jeg ligger på 5.plass på venteliste. Her har jeg kjæresten og de to bestevenninnene. Andre valget mitt er på hjemplassen min. Der har jeg hele familien og halve gamleklassen skal gå i klassen min. Der har jeg kommet inn. Vanskelig valg da. Søkte 3.året allmenn påbygging på begge plassene. Vanskelig ja. Men finner vel ut av det.
      Håper du gjør det også 🙂
      Jeg gikk service og samferdsel de første 2 årene mine. Kjempegod linje, lærte utrolig mye. På andre året gikk jeg Salg og service, og der er det mye “matte” som økonomi, budsjett og tall. Men veldig morsomt og trivdes godt. Håper du finner ut av det. Lykke til 🙂

    63. Når jeg gikk di to første årene mine på videregående, hadde jeg både lange dager (08:30 – 15:30), lang skolevei (1 time +/-), og mye arbeid. Men du blir jo vant til det – spesielt lange dager og lang skolevei, det blir jo ei rutine.
      Nå skal jeg slite meg gjennom det tredje og siste året mitt (3p/Allmen påbygning – 11 timer norsk i uka, wuhu), som heldigvis ligger bare 10 min kjøring unna hjemmet. Håper du velger hva som er rett for DEG. Du må ikke tenke på at venninnene dine ikke er med deg, for plutselig angrer du valget.
      Lykke til Tuva! 🙂

    64. Ikke gå service og samferdsel hvis du har utvekslingsstudent tanker. Jeg valgte SogS.. og halvveis ut i året fikk jeg UTROLIG lyst til å bli utvekslingsstudent i New Zealand.. Men kan jo selvfølgelig ikke det, så der røyk den muligheten. Men positivt med SogS er at du lærer mye og det er nyttig, men du må tenke på fremtiden 😉 men tenk på derre med utveksling.. om du har lyst til det,, ikke velg feil 🙂

    65. Hvis du vet at du liker fitness (elns) så klarer du sikkert å dra på skolen. Det man liker å holde på med, blir man aldri lei, som oftest (:

    66. Hei. jeg går på vanlig allmennfaglig linje, og skal til høsten begynne på videregående. Service og samferdsel er en utrolig slapp linje, ei veninne av meg går der. Det de gjør på den linja er på linje med det vi gjorde i 8. klasse. ALT er på et LETT nivå, og du vil ikke utvikle deg så mye, siden det er så fritt. Man går på skole for å lære noe, ikkesant?
      Du virker som ei smart jente som klarer å gjennomføre ting. den letteste uteveien er ikke alltid den lureste 🙂 Fitness høres gøy ut, og hvis du er interresert i det, så vil du nok angre om du ikke sier ja. Jeg vet at du kommer til å være mye stoltere over deg selv dersom du klarer å fullføre fitnesslinja. For tenk: flesteparten av jenter på din alder går ikke SogS, men studiespesialiserede linjer, tilsvarende fitness, og DE klarer seg gjennom det! norsk skole er utrolig snill iforhold til mange andre land, og tro meg, all jobbinga som du skal gjennom, den vil du ha mange klassekamerater som er i samme situasjon om 🙂
      VGS er gøy, du får mye mer frihet og blir mer selvstendig. Ikke tenk på hva venninner velger, dere holder kontakten uansett. Ta grep om ditt EGET liv, og bli selvstendig.
      klem fra en fast leser 🙂

    67. er du veldig skolelei, så er det mye lettere å velge noe du har lyst til å gjøre, enn å ikke. 🙂
      selv om den andre skolen er lettere, så kan det som er lett være utrolig vanskelig og kjedelig, mens det som er litt mer vanskligere, kan være lettere fordi det er morsomt. 🙂 men du gjør vel d rette valget!! 🙂

    68. Jeg har hatt samme dilemma når jeg skulle begynne på videregående. stod mellom allmenn og s&s. Jeg var sykt skole lei, og det gjorde til at jeg hadde mye fravær siste året på ungdomsskolen. men jeg valgte s&s, pga at jeg VISTE at jeg ble å droppe ut av skolen hvis jeg hadde tatt allmen, for det er alt for mye jobbing og lekser for min del, hvertfall når det var noe jeg var sløv med i utgangspunktet. og jeg angrer ikke et sekund, kjempe fin linje, og jeg lærte masse nyttig om markedsføring og salg som jeg nå kan ta med meg videre i livet. og hvis jeg vil ha studiekompetanse, kan jeg ta meg et påbyggnings år. så har jeg hvertfall fullført videregående skole, med di karakterene jeg håpet på, og jeg er kjempe fornøyd. vet at jeg ikke hadde hatt samme fravær og karakterer hvis jeg hadde valgt noe annet. håper dette hjalp 🙂

    69. jeg tror nummer 2 er best.. kanskje du ikke blir så skolelei da? jeg personlig ville iallefall tatt nummer to. nummer en går mest til trening, og det kan jo være…….. noe du heller gjør på fritiden isteden for å bruke skolen på det? vet ikke jeg? jeg ville iallefall valgt SOGS!:)

    70. Det var vanskelig valg ja. Men siden du er skolelei så er det vel det beste å velge nummer 2?
      Lykke til med avgjørelsen 🙂
      Men kan du titte innom bloggen min en tur? Takk på forhånd!

    71. Jeg har nettopp fullført mitt første år på service og samferdsel..jeg valgte først allmenn, men droppet ut derifra fordi jeg var skolelei og fikk bare dårlige karakterer.. Etter et år på service får jeg bare gode karakterer, og jeg stortrives. Jeg skal ikke bli noe innenfor den linja jeg har valgt, derfor skal jeg ta påbygg etter andreåret. Kan si at jeg overhode ikke angrer.. Et lite pluss til er at klassene er små, og lærerne bryr seg som regel mye mer om klassen 🙂

    72. Jeg gikk selv service og samferdsel i noen måneder, helt til jeg innså at jeg ikke hadde lært noen ting jeg ikke visste fra før av.
      Det jeg mener er ikke at du ikke kommer til og lære noe der, men som duselv skriver er det veeeldig slask. Og hvis du ser stort på det kan du bli alt det kanbli når du går den linja, uten og gå den :))
      Jeg hadde gått for fitness – hørtes egentlig ut som det var det du ville også

    73. IKKE ha det at faren din er rektor som en faktor i det hvertfall.. i allefall ikke som negativt 😉 ta det du føler er best for deg selv, uavhengig av om faren din jobber der eller ikke

    74. Jadda, du sitt væll fint i det, men mi mening e at du burde vælge fitness. Grunnen e at det e jo nokka som du har løst til å holde på med;-)
      Og hvis ho lizbethkvam sir at ho gikk der ei stund, men ikke lærte så mye, da burde du jo lære av det, ikke sant?;-)

    75. Om du er redd for at dagen dine skal bli så lange så burde du egentli tenkte på å gå på noe som du interesserer deg i. om du ikke ønsker s&s, så tro meg, dagen blir like lange der. men om du sitter å hører på noen du liker, eller trener, som du også liker, blir ikke dagene så lange !
      Men tenk også på hva du vil utdanne deg innen!

    76. Synes du burde velge fitness 😀 Du må ikke tenke på om du er skolelei nå men når du blir eldre tror jeg du kommer til og angre hvis du tar SogS

    77. hvorfor er det stor sjangse for at du kommer inn når du ligger på 4.plass på ventelista ? : D er det slik at når de spm bare har søkt det på 1.valg takker nei, at det blir ledig ? 🙂
      – lurer på dette selv, derfor jeg spørr 😛

    78. Nei ikke et vanskelig valg i det hele og store. Jeg hadde valgt å vente, som du sier, du kommer garantert inn. Om du ikke har så stor interesse å velge noe du er usikker å velge så venter du. Jeg valgte feil linje, og jeg angrer. Det gikk hele 2 år før jeg skjønte at jeg hadde gjort feil.

    79. Du burde velge fitness! Dalen har et veldig bra miljø og folkene er bare helt supre.. Det er en overgang å gjøre skolearbeid om du ikke er vant til å gjøre det så mye fra før av, men det er noe du setter deg raskt inn i =) Skoledagene går også etterhvert fort når du blir vant til å ha lengere skoledager! Du får studiekompetanse og kan bli hva du enn vil bli etter tre utrolig flotte år, oooog det er ikke mange som dropper ut.
      Det er faktisk flere som dropper ut på yrkeslinjene enn de som går studiespess. Lykke til 😀

    80. Er fitness det samme som idrett?
      Jeg går idrett selv, og er veldig fornøyd med det! Selv om jeg var utrolig lei nå på slutten av året, så gjør vi masse morsomt! Nå skal jeg ikke tilbake i år siden jeg skal til USA, så blir litt avkobling der.
      På idrett får du generell studiekompetanse, noe som betyr at du kan utdanne deg til nesten hva du vil, bortsett fra lege, arkitekt osv. Da må du ha realfagene. Med Service og samferdsel får du ikke det, og må da ta påbygging hvis du skal bli noe annet enn noe innenfor Service yrket.
      Jeg synes ikke vi har mye skolearbeid, ble faktisk overrasket over hvor lite skolearbeid vi hadde. Men dette varierer jo selvfølgelig fra skole til skole.
      På idrettslinja blir klassen veldig godt knyttet fordi man drar på turer og slikt.
      Og, ja hvis du har lyst til å være utvekslingsstudent bør du gå idrettslinja. Tror det blir veldig vanskelig å få gjort det på Service og Samferdsel.
      Men uansett ønsker jeg deg lykke til med valget, det blir sikkert riktig for deg uansett hva du gjør 🙂

    81. Fitness! Det er viktig at du gjør noe DU vil og ikke går på en annen linje bare fordi de nærmeste venninene dine skal det.

    82. Jeg synes du skal velge fitness. Og det er pga dette:
      -Du har venner der
      -Du liker og holde på med det. Og da går jo tiden kjempe fort!
      -Du får trene og ha revy
      -Det hørres ut som om dette er noe du har lyst til å holde på med i fremtiden og;)
      Hehe, kom ikke på noe annet;p

    83. FITNESS!
      for jeg tror at selv om det er mer arbeid, så vil det ikke virke sonn, for da driver du med noe DU liker å gjøre. Å det er vell gøyere å gjøre noe du liker å gjøre i stedenfor å drive med noe bare fordi det er LITT kortere dager.. Synest jeg i alle fall

    84. Jo mindre jobb du har å gjøre, jo mindre får du gjort og du blir mer giddalaus. Alle som begynner på linjer de tror er “lette”, ender opp med å surre seg igjennom det vel så mye som om de hadde begynt på en ambisiøs skole, om ikke mer.
      Gå for det du tror du vil interessere deg mest i, det vil du vinne på i fremtiden. Videregående er egentlig ikke mer enn et sted hvor du former fremtiden din, og du vil vel ikke forme den på en slapp skole?

    85. Er du skolelei bør du ikke gå på tromsdalen, har selv gått der.. Sykt styre på skolen, og de beste lærerne er flyttet til maritime, med s&s! vil du gå på skole i utlandet kan du ta påbygging ved den norske skolen i spania 🙂

    86. hvis jeg var deg så ville jeg nok ha valgt fitness-linja. du skriver jo at du ikke vet helt om service og samferdsel er noe for deg, så da synes jeg du skal tenke deg godt om isåfall 😀 fitness høres jo spennende ut da. ta det du liker best, da vet du at du har valgt riktig, lykke til 😀 elsker bloggen din 🙂

    87. Når æ les det her må æ komme med enda et godt synspunkt, hvis du e skolelei burde du IKKE velge sevice & samferdsel.

    88. Jeg vil bare si det, at hvis SogS ikke er noe for deg, så blir det jo en selvfølge at du bør velge fitness-linja. Du skrev jo så mye mer positivt om den enn SogS. Det sier vel sitt. 🙂

    89. Jeg stemmer for at du begynner på fitness-linja, i og med at det er det du helst har lyst til 🙂 Det kommer sikkert til å hjelpe litt på motivasjonen for å gå på skole også 🙂 Og Tromsdalen er jo ikke så langt fra sentrum det heller 🙂 Dessuten kan du jo få skyss til sentrum (av pappaen din), for så å ta bussen den siste veien 🙂

    90. Jeg syntes du bør velge det du liker best 🙂 Bare glem at det er lange dager Tuva, fordi dem blir jo ikke så lange hvis du gjøre noe du liker å gjøre på de dagene. haha, helt ræva forklart, men uansett jeg syntes du bør velge fitness 🙂 da får du trening i skolen, og mer fritid også! =D hihi
      dessuten så er det sunt å gå/sykle eller busse til skolen 😀

    91. dagan e ikke så lang på idrettslinja, du får jo holde på med idrett som du like å holde på med og da blir dagan letter ooog kortere 🙂

    92. Jeg valgte studiespesialiserende, sånn at jeg vet at jeg får dra på utveksling! Reiser til new zealand nå i Januar og skal være der et år :))
      Men ta fitness visst det er det du har mest lyst til 😀

    93. Drit i at du er skolelei! Velg fitness. Det er bedre å gå noe du har lyst til, og det høres ut som at du kommer til å stortrives om du velger den linja. Når jeg leste det du skrev om Service og Samferdsel fikk jeg inntrykk av at det ville vært helt bortkastet for deg å gå det 🙂
      Jeg skal begynne i andreklasse nå og er selv helt forferdelig skolelei. Men etter det året som har vært nå så har jeg innsett at om man skal bli det man ønsker, så må man ofre noen år på skolen. :p
      Håper du finner ut av det, slik at du får noen fine skoleår! 😀

    94. SogS :))
      syns jeg vertfall pga den lange skoleveien og det harde arbeidet. + at du har Therese og Karen på sogs 🙂
      Digger bloggen din btw <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg