La oss alle heller ta lærdom av det

Ser enkelte ble utrolig irriterte over forrige innlegg, og kom med sinte kommentarer både til meg og Erik. Selvfølgelig er det ikke et “verdensproblem”, og jeg vet selv at jeg ikke skriver helt perfekt norsk, men jeg tar til meg det folk sier og jobber med å forbedre rettskrivingen. Har 5 i norsk, og hvis jeg hadde skrevet perfekt hadde jeg vel kanskje hatt 6? Så jeg er fullt klar over at jeg har noen skrivefeil/orddelingsfeil selv. Forresten; for all del ikke kommenter innleggene mine før dere har LEST de. For det var ikke JEG som skrev det forrige innlegget, det var Erik.

Heldigvis er 90% av dere som kommenterte oppegående mennesker som ser at det faktisk er et problem som burde jobbes med!

Som sagt vet jeg at jeg skriver ord feil til tider, og det er akkurat derfor Erik fikk lyst til å skrive det innlegget her på bloggen min. Det var han som tok det opp med meg da han så at jeg hadde litt for mange orddelingsfeil, og etter at han sa ifra har jeg begynt å tenke mer over det. Så i stedet for å fyre dere og komme med motargumenter, kan dere også heller ikke bare ta det innover dere? 

Måtte selvfølgelig Google “orddelingsfeil”, og da kom det opp mange syke eksempler:




Men nå er det nok om orddelingsfeil og rettskrivning for denne gang. La oss alle bare ta lærdom av det, okei? 🙂

48 kommentarer
    1. haha, skjønner ikke hvorfor folk skal klikke og bli irritert over noe sånt! jeg syntes det bare var bra at erik tok et skikkelig innlegg om det, kanskje folk åpner øynene sine litt mere over hva dem skriver 🙂

    2. Jeg synes det var et bra innlegg! Men tror du klarte å skrive ordfeil feil nå. Hehe, “ord feil”

    3. HAHAHAHAHAHAH 😀 ”PC pult i glass”, whooooa! ”Norsk rett skrivings ordbok” – tidenes største tabbe spør du meg 🙂

    4. Skjønner ikke jeg heller..
      men det er faktisk noen som kan føle seg troffent i dette innlegget siden dem er plaget med skrive feil… så syns egentlig ikke at du skulle hadde så de bildene som folk har skrevve selv… selv om det er tull da fra din side…

    5. Helt enig, jeg! Det er definitivt noe som bør jobbes med! Skal produsentene av matvarer osv, absolutt dele opp ordene, bør de ha bindestrek der ordet blir delt, slik at vi iallefall skjønner hva som står der, og det er jo det som er riktig også.

    6. Hihi de ble vel litt fornærmet da. Alle har skrivefeil av og til. Men det går da an å jobbe med det, ingen vits i å bli sur i alle fall. Selv irriterer jeg meg MYE over hun/henne feilen. Folk som sier hun, der de egentlig skulle sagt henne. Dette gjelder ikke bare skriving men språk også. Mange som blir irritert når jeg sier det. Men det hadde jo vært så mye bedre om de bare kunne tatt det til seg i steden. Det gjør jeg når noen retter på skrivingen min ^^,

    7. Det er jo ikke bare skrivefeil her. Det har noe med designet å gjøre. Av noen av pakkene kan du se at det er ikke plass å ha hele ordet der. Derfor deler de dem opp og setter de under hverandre. Er enig det er irriterende med skrivefeil men noen av eksemplene dine har “skrivefeil” med vilje pga designet.

    8. PC PULT I GLASS, hahahah, der ledde eg godt. har mange skrivefeil sjølv, men du har rett. det er viktig og passe på det norske språk, og slik det har blitt no er alt for gale. eg skal ta det til meg og lære av det! 🙂 digger deg Tuva.

    9. Er også lei av ordelingsfeil, men på f.eks. potetmosen er det meningen tror jeg… For å gjøre det mer attraktivt for kundene.. Men likevel, det er utrolig plagsomt!

    10. Enig med deg:)
      Jeg så en gang en ganske morsom orddelingsfeil når jeg var i byen, det sto på en plakat:
      “Stålter mos”
      Det skulle egentlig ha stått:
      “Ståltermos”

    11. Er veldig enig med Erik!! (Det du skriver også forsåvidt :-)) Jeg hater orddelingsfeil, og skrivefeil generelt. Alle har selvfølgelig skrivefeil innimellom, men det er da måte på. Det er også forskjell på å dele opp alle ord, og å være uheldig en gang iblant. Folk har absolutt ingen grunn til å bli irritert over Erik sitt innlegg, han har jo faktisk rett.
      Er enig i det “Linn” sier om skrivefeil på grunn av design, men det er alt for mange folk som rett og slett suger i norsk rettskriving! Sånn trenger det ikke å være. Liker bloggen din, Tuva 🙂 Stå på!

    12. Må bare kommentere at det ikke er orddelingsfeil på enkelte av matvarer og andre produkter, nettopp på grunn av designet. Det hadde vært ufattelig stygt, og ville vært alt for liten skriftstørrelse til at noen skulle klart å lese det hvis de f.eks skulle skrevet leverpostei i ett ord på den lille pakken. Er enig i at orddelingsfeil er stygt, men du som blogger burde seriøst ta en liten background check på hvorfor enkelte ting er som de er, før du blogger om noe som helst. Er det noe som irriterer meg, er det bloggere som faen ikke vet hva de snakker om 🙂 No offence, HE HE.

    13. håper du skjønner at på forskjellige produkter så er det ikke alltid det er orddelingsfeil, men bare at det ikke er plass på hele ordet bortover på produktet 🙂 fin blogg!

    14. Du vet på leverposteiboksen, der må det stå sånn for det ikke er plass på hele boksen, det er sånn noen ganger 🙂

    15. du vet at mange skriver ” skrivefeil” for at esken skal se ”fansy” ut slik at produkte skal bli solgt! Jeg tror de fleste av produktene har ”skrivefeil” som de er fullt klare over.

    16. Den “Sønndags åpen” er like ved her jeg bor! Men det er en butikk for utleninger med bare utenlandske matvarer, så skjønner at det er litt feil…

    17. Helt enig;) Vi må bli bedre på det, ikke sette norge i et dårlig lys med alle ordene vi skriver feil kun for å “selge”, men skrive de riktig! for en gang skyld..

    18. her i oslo får man ikke 5 dersom man har orddelingsfeil, (men liker bloggen din veldig godt uansett, hihi 😉

    19. Haha! Du kan hilse Erik fra meg og si at det heter SÆRSKRIVNINGSFEIL og ikke “Orddelingsfeil” 😉

    20. noen var morsomme! men tror de som er brukt på kjente matprodukter er skrevet sånn med vilje for å få bedre plass på pakkene.. 🙂

    21. haha, det er jo teknisksett ikke feil alt da, når du ikke får plass til et ord, deler du orde opp i 2, og deler jo sånn at det bli riktig. eks: pusekatt, deles opp i puse-katt, ikke pu-sekatt. så de har jo gjort det riktig der, selvom de ikke har ” – ” mellom orda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg