Nikotinfri snus

Hei! Skal fortelle dere noe jeg har holdt litt “hemmelig”, sånn for å ikke skuffe en hau med blogglesere i tillegg til meg selv, hvis jeg ikke klarte å fullføre. Et av målene jeg har satt meg dette året, er å slutte og snuse, på et tidspunkt. Har egentlig aldri innstilt meg på en spesiell dato, og har i tillegg vært i tvil om jeg har ville være så slem mot meg selv å ta bort den store gleden i hverdagen for oss snusere – nemlig snusen. Både snill og slem mot meg selv!

Skal ikke juble og ta noe seiersrop enda, MEN jeg har i allefall lagt Skruf sterk portionen på hylla denne uka som har vært, og kun snust Onico, som er en en nikotinfri snus. Sist torsdag tenkte jeg “Tja, kan jo teste det ut. Skal prøve og holde meg til Onico i 2 uker, og deretter ta det derfra!”. Nå, en uke etter, er jeg rimelig innstilt og sikker på at dette vil gå bra!! Skal selvfølgelig holde dere oppdaterte om hvordan det går 🙂

JA, jeg har fått tilsendt en link fra en av dere, om at nikotinfri snus skader tannkjøttet mer enn vanlig snus?! Ja, okei, det kan godt stemme. Men planen min er ikke akkurat å STARTE og snuse nikotinfri snus. Hele poenget med det er jo at man skal klare og vende seg av snusingen av vanlig snus, for så kutte alt av snus. 

Så er det vel noen som lurer; FUNKER DET? Det synes jeg absolutt! Den tilfredsstiller ikke optimalt, men den demper snussuget veldig! Smaker den godt? Har blitt vant til den, så den smaker helt greit, men de 2 første dagene var den ikke særlig god. 

Noen som har noen erfaringer å dele? Både når det kommer til Onico eller eventuelt om hvordan måte dere mener er den beste måten å slutte og snuse på? 

80 kommentarer
    1. Det virker som en snustype jeg burde prøve. Snuser samme snus som du snusa før=P og jeg ønsker å kutte ut både snus å røyk. Har du noe ide om hvordan jeg kan kutte ut røyken også? gjerne send meg et brev på bloggen min om du har noen tips 😉
      Elsker bloggen din! 😉

    2. Er jo bedre å bruke den nå så du heller kan trappe ned, for å slutte brått gjør at du mest sannsynlig starter ganske fort igjen.. Er jo nikotinen som gjør deg avhengig. Jeg snuste før jeg ble gravid på sensommeren, og så fort testen var positiv så havnet snusboksen i søpla og jeg har ikke snust siden. Men jeg kjenner jo at jeg har et lite sug innimellom hvor jeg skulle ønske jeg kunne ta meg en bitte liten snus bare, men nå har jeg jo den vakre lille jenta mi i magen, så da klarer jeg fint å holde meg unna. Får bare håpe jeg ikke begynner igjen så fort ammeperioden er ferdig:P

    3. klokken tre på natten den 1.januar tok jeg meg min siste snus etter å ha snust i 6 år. det har gått helt smertefritt og fint uten! veldig fornøyd med meg selv 😀 har ikke engang tatt meg nikotinfri snus!

    4. Snuste i 2 år, før jeg sluttet. Hadde prøvd mange ganger før, men fikk det ikke til. Det som fungerte for meg var å ikke gi meg 100%.
      Første gang jeg slutta, hadde jeg totalforbud, så da jeg en gang på fest tok meg èn snus, hadde jeg jo tapt!
      siste gang jeg slutta sa jeg til meg selv at jeg fikk lov av og til. Har dermed holdt meg i ett år nå! Snuser litt på fest, og om noen har snus og tilbyr, sier jeg heller ja enn å ha det suget i en uke.
      ellers; Legg 70 kroner på et glass hver gang du har lyst på snus. Innen to måneder ser du hvor sinnsykt mye du faktisk har spart opp.. da er ikke snusen så attraktiv lenger 😉

    5. Stå på Tuva! Er soleklar sikker på at du klarer dette 😀
      Er i allefall ikke like skadelig for kroppen som røyk, så det går nok sikkert fint uansett.
      Kan du vise hvordan Onico-snusen ser ut inni boksen, ser den ut akkurat sånn som vanlig snus, eller er den litt forskjellig på posen osv? 😮

    6. Jeg sluttet å snuse med å starte med Mocca, altså mini posh. i begynnelsen hadde jeg 2 om gangen i munnen siden de var så små å nesten ikke ga nikotin, men etter 1 uke ble det bare en og så til slutt klarte jeg å slutte. Så annbefaler på det sterkeste MOCCA!

    7. Klarte å holde meg til onico i 3 mnd! Men til slutt ville jeg spy hver gang jeg åpnet boksen og taklet ikke lukten. Men nå har jeg en datter som jeg ammer, og siden hun da får i seg alt jeg putter i meg så har jeg bestemt meg for å slutte med alt. Så er på 2 dagen uten snus. Ikke mye å skryte av enda, men det er en begynnelse i alle fall! Lykke til, du får det til hvis du bare vil 🙂

    8. Jeg mener det bare er å være bestemt, og det å legge pengene i et glass er også ganske motiverende, for da ser du virkelig hvor mye penger du sparer på det 🙂
      Kjæresten min snuste før, men jeg sa en dag at jeg ikke likte det noe særlig og da kuttet han det mer og mer ut, og han klarte å slutte helt på en mnd eller noe. Han klarte også å gå hele russetida uten å snuse – stolt av han! Men det jeg mener er at du må være sterk, ikke takk ja hvis noen tilbyr deg, ha lyst og ikke bli usikker, for da går det ikke. 🙂

    9. Jeg er både røyk avhengi og snusavhengi. man lever bare en gang, synn det skader slik på kroppen! Du har sykt fine øyenbryn

    10. På teknikkmagasinet selger de snus uten tobakk, og uten nikotin, som smaker godt, faktisk, hahha:)

    11. Så flink du er!
      Snuste en god del før, men klarte å legge det på hylla. Typen syntes ikke det var særlig attraktivt, for å si det sånn.. Det var ganske vanskelig først, og jeg blir selvfølgelig fristet nå og da.. Men klarer å la være! Prøv det en stund, så ser du hvordan det går. Og husk – vær bestemt!
      Tror du skal klare det fint, jeg. 🙂

    12. Jeg også snuste før og synes det var utrolig vankselig å slutte men klarte det til slutt. prøvde Onico jeg også men vil egentlig ikke anbefale den, du får EKSTREMT stygge tenner, mye styggere en du får av vanelig snus!

    13. Hallo, den der skader ikke tannkjøttet da skulle hvertfall jeg blitt ødelagt for lenge siden for jeg har brukt den og ble kjempe fornøyd med den. Men nå har jeg klart og slutte og snuse etter den, så Tuva dette er ikke et dumt valg kjære deg, start med den du og jeg brukte den i noen få dager og etter det hev jeg snusboksen og nå har jeg sluttet for godt siden det skader tennene 🙂
      ———-
      Så ja du klarer nok det helt fint akkurat som meg <3

    14. Jeg startet med å fortelle en voksen person (som er sterk avstander av snus osv) at jeg snuste, hvor lenge jeg hadde gjort det og at jeg hadde planer om å slutte. Så begynte jeg å tegne kryss på kalenderen min for hver snus jeg tok, og også denne personen så kalenderen innimellom. Så etterhvert ble det en “skam” å sette kryss på kalenderen, og selv bare ett kryss om dagen gjorde meg flau. Til slutt sluttet jeg helt (utenom kanskje på fest)! Hjalp utrolig mye for meg. Håper du finner en metode som passer for deg også – Lykke til! 🙂

    15. Bra du nok imot tipset mitt, mulig andre også tipset deg, men jeg vet ihvertfall at jeg også tipset deg her på bloggen. 🙂
      Snusen inneholder andre ting som vanlig snus ikke inneholder, så det kan godt være den skader tannkjøttet alikavell, men du er på god veg, og klarer å legge fra deg snusen helt etter noen måneder med den der.

    16. Du burde prøve kickup! Det er også nikotinfri snus, og den er herlig, mild sagt, haha 🙂
      Og kjenner jeg deg rett så har du det enkelt for å hoppe tilbake til gammel vane? Så du burde kanskje passe på å ikke “bare ta en snus” etter disse to ukene med nikotinfri snus er over, for da vil du bare ha mer igjen og da er alt forgjeves :/

    17. Jeg har et tips til hvordan len kan slutte å snuse, først må du finne ut hvorfor en snuser. Når du har svaret prøver du å finne noe du kan gjøre i stedet for å snuse. F.eks. Ha en godteri bit under leppa!

    18. Det er sant ja – Den ødlegger faktisk ennormt tennene MYE mer enn vanlig snus! Ganske rart ..
      Jeg er selv 21 og har snust siden jeg var 14/15.. i april så sluttet jeg plutselig, men nå i des/jan, har jeg startet igjen smått.. Fordi jeg gikk opp i vekt, var mye sur/lei osv, og savnet den lille kosen .. så syns ikke det var verdt det i lengden, haha!
      Så mitt råd er ikke festsnus, og ikke ha snus tilgjengelig for 1-2 om dagen blir fort flere.. :p
      Men jeg skal slutte en dag igjen! 😀 Lykke til!

    19. Det er ganske psykisk, om man virkelig vil – klarer man det 🙂 Men jeg tror det som vil savnes mest er å ”ha noe i leppa”. Den nikotinfrie snusen er sikkert ett godt hjelpemiddel 🙂

    20. Hei, bra at du skal slutte! :), men jeg lurte egentlig på om du kunne lage et innlegg om salg og service, det hadde hjulpet meg og sikkert mange andre vis du kunne gjort det, vis du ikke har gjort det fra før sefølgeligt, og vis du har gjort det om du kunne lagt ut en link? 🙂

    21. Æsj, skjønner ikke vitsen med å snuse. Kommer aldri i livet til å begynne, det ser bare ekkelt ut!
      Så bra at du prøver å slutte, stå på! 🙂

    22. Har egentlig ikke peiling! Vet ikke hvordan jeg skal klare det selv heller.. Men tenkte å teste ut den der jeg også, får håpe det funker..

    23. Har du troen på deg selv, så er det ikke så vanskelig å slutte, å det blir faktisk lettere om venner osv sier at de ikke har tro på deg, det funka hvertfall for meg 🙂 i forrige uke sa jeg plutselig til mamma at jeg skulle slutte å snuse til helga, også sa jeg det til venner osv, og på fredagen tok jeg min siste snus 🙂 det har funket bra for meg, var ganske rastløs de første dagene men jeg fikk høre at det kunne hjelpe å trene når man kjente snussuget, så jeg løp meg en tur på tredemølla i 5-10 minutter, så gikk det bra for en stund. jeg begynte også å gråte for alt og ingenting :p men jeg er stolt av meg selv, etter å ha snuset i ganske mange år, har jeg nå klart å slutte 🙂 og når jeg tenker over at jeg faktisk sparer 1600kr i mnd, så innså jeg at snusen ikke var verdt det lengre :p så stå på videre, om du virkelig vil slutte å snuse, så klarer du det!

    24. Jeg har snusa i 3 år, Skruf Orginal. Og jeg brukte Onico i en uke da jeg skulle slutte, så droppa jeg det helt. Prøver å alltid ha tyggis i munnen, så jeg ikke skal savne å ha noe der. For det med nikotinen gikk helt fint, det har det jo gjort for deg også, siden du har holdt deg unna nikotin en uke. Da er du ikke avhengig av nikotin lenger, du savner sikkert bare å ha noe i munnen, sånn som meg. Bare prøv å dropp Onico også. Eller vent så leenge du kan før du tar en ny en. Etterhvert klarer du deg helt uten den også 🙂

    25. Jeg bare bestemte meg for at jeg ikke ville bruke mer penger på snus. Trappet ned litt og litt. Siste dagen snuste jeg en tror jeg. Prøvde å tenke på de kjipe tingene med snusen, som lukt, renning, sår under leppen osv. Var ikke så vanskelig å slutte faktisk. Frister fortsatt litt med snusen, sluttet for sånn to uker siden men har bommet to og røykt litt på de ukene (har ikke begynt å røyke for å erstatte snusen:P ). Tror det viktigste er å være motivert 🙂

    26. Bare slutt, rett og slett! Kutt det helt ut, det er nok vanskelig de første dagene/ukene, men det vil være verdt det! 🙂

    27. Unico gir deg FORT gule tenner. Dette kommer ifra egen erfaring 🙂 Jeg fikk gulere tenner etter en uke, så jeg la den fort på hylla.. Men et tips er å kjøpe fisherman’s friends og putte dem under leppa. Det svir og du har fortsatt følelsen av at du har noe under leppa. Hjalp meg til å slutte 😉

    28. Syntes den snusen der er grusom. Får hodepine og er nødt til å snuse noe sterkt. Mitt forslag er å Gå fra feks. skruf sterk til original og derretter kutte ned på snusingen. Et godt tips er å tenke at feks “denne uken/måneden skal jeg bare kjøpe en/to boks(er)” da vil du enkelt kunne kutte ned på snusingen for hver dag. Husk at snus faktisk dobler risikoen for diabetes 2 ;o
      Men personlig syntes jeg der er koslig med snus, og har ingen planer om å slutte.. enda. 🙂

    29. snuser selv, og jeg er femten år. har snust i ca 1 og et halvt år, og nå har jeg lyst til å slutte. greia er at jeg snuser ganske mye (en dåse på 3-4 dager) og jeg får fort snussug hvis jeg ikke får snus. jeg tror egentlig at den beste måten å slutte på er bare å kutte den ut helt. det er det samme med godteri. du må bare kutte det ut. du blir ikke noe sunnere hvis du spiser litt godteri. du er først sunn når du ikke spiser det lengre.
      vet at det er jævli vanskelig å slutte, og da snakker jeg av erfaring. du bør lage en avtale med en venn/venninne. dette kan gjøre det enklere. dere kan ha en deal om å ikke snuse, og den som knekker sammen først skylder den andre 2 soltimer. (ganske dyrt!!) siden et minutt koster ca. 3 kroner, så det vil si at to soltimer = 600 kr.

    30. jeg bestemte meg for og slutte og snuse 1 januar i år! jeg er nå på dag 12 uten snus, jeg snuste en boks om dagen og blei utrolig grinete de første dagene OG følsom. men det er verdt det, merker suget går mer og mer vekk. bare kast alt du har av snus! sørg for at du ikke har penger tilgjengelig for en ny snusboks, bare kutt ut ALT, det er ganske pain i begynnelsen, men etter 3-4 dager går det bedre allerede :P! så bare slutt med nikotinfri snus, det er jo bare juks uansett. ha heller masse tyggis tilgjengelig! veldig deilig og ikke føle seg avhengig av noe, selvom jeg fortsatt har sykt lyst på en snus 😛 men kan unne meg en av og til på fest!!!mye bedre!!!!med god samvittighet! lykke til:)

    31. Kristine: Så braa! 😀

      Merker at jeg snuser mindre og mindre av den nikotinfrie, og at suget også er mindre. Har troa på nikotinfri, skal gå på det kanskje en uke til, tenker jeg 🙂

    32. Har snust i 5 år, en boks porsjon og en halv boks løs om dagen.
      Det jeg gjorde første gang for å slutte å snuse var å putte mange snus under leppa på en gang, å tvang meg selv til å sitte med de lenge. Det ble veldig kvalmende til slutt og jeg fikk ikke lyst på snus igjen etter det.
      Andre gangen jeg sluttet satt jeg med samme snusen i 7 timer, bare lot alt renne. Det ble også ganske kvalmende til slutt, men da var jeg fast bestemt på å slutte å snuse. nå har jeg vært uten snus siden 20 desember, og merker ikke noe til snus suget lenger.
      Bra du prøver å slutte å snuse! Snus er bare bortkastet penger (jeg sparer 26 880 kr i året på å ikke snuse)…

    33. Jeg begynte å snuse når jeg var 14, og snuste i 5 år. Nå har jeg gått 3 måneder uten å snuse! 😀 Tennene mine er blitt mye hvitere, og det er så deilig å ikke være avhengig av noe. Lykke til, dette klarer du! 🙂

    34. tenk å være så flott og pen som deg! men så får man vite at du snuser, og da tenker man bare “ææsj, jente som snuser XD”! heier på deg tuva, du får nok til å slutte helt med snusen om du virkelig vil 😀

    35. Mitt nyttårsforsett var å slutte å snuse. Jeg sluttet på dagen. Så har ikke snust siden nyttårsaften. jeg tror det beste er bare å slutte med engang, og hvis du virkelig vil slutte så klarer du det. Selvfølgelig vil du tenke på snus hele tiden, jeg gjør jo det enda, men jeg vet godt med meg selv at hvis jeg tar en snus nå, begynner jeg igjen.
      Så prøv å slutt helt. Er helt jævlig, men for hver dag som går, blir det bedre. Og tenk på hvor mye penger du sparer.
      Kjempe fin blogg! Leser den ofte 🙂

    36. Samme greia her, har snust i tre år. Begynte å snuse Onico for en ukes tid siden, og har ikke snust skruf siden. Får håpe det holder =) lykke til til oss begge!

    37. Øynene dine var sykt fine på det siste bildet 🙂 kan du legge ut et innlegg om hvilke løsvipper/vippelim du bruker evt. lage video om hvordan du setter dem på 🙂 hadde satt veldig stor pris på det. Klem fra stor fán.

    38. Har hørt at den “snusen” der kan ødelegge tannkjøttet ditt.. Men bra at du har nesten klart å slutte 🙂

    39. Jeg har masse fakta om snus 1 onico smaker drit 2 bruk løs ikke portion 3 Generalen løs styrke 4 extra strong!♥ 4 bra at du slutter men jeg har et råd og det er leg vek penge så går det fortere men jeg døde nesten da jeg prøvde å slutte

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg