JEG MÅ GI MER FAEN!

Processed with VSCOcam with b5 preset

Jeg sliter med å finne ut “hvilken” blogger jeg ønsker å være, og hva slags “type” blogg jeg ønsker å ha. Jeg vil dele mer personlig og la dere bli bedre kjent med meg, men det gjør meg også stresset. Det er skummelt, og det angår heller ikke alltid bare meg. Følelseslivet mitt er dessuten så uforutsigbart og vinglete at dere hadde blitt svimmel om dere visste hvordan hodet mitt egentlig fungerer. 

Jeg interesserer meg mye for trening og vil dele treningen min og tips med dere, men så er jeg ikke faglært og alt jeg skriver om trening blir likevel kritisert. Faktisk så er drømmen min å bli en anerkjent personlig trener, og å leve av og hjelpe andre helsemessig – men det er en annen historie. Mat har også etter hvert blitt et interessefelt hos meg, spesielt sunn mat, for jeg bryr meg om hva jeg putter i kroppen min. Langt i fra fanatisk, men jeg liker å tenke at det jeg putter i meg skal fungere som drivstoff til kroppen min. Men så får man fort en pekefinger på seg om man informerer “feil”, for som dere vet har bloggere nylig fått retningslinjer på hva som bør opplyses om og ikke. Det er fy fy å vise frem middagstallerkenen sin, har jeg forstått.

Blogging (og til med instagram) er blitt så jævla profesjonelt, perfekt og overfladisk at jeg føler meg ikke “bra nok” lengre som blogger. Jeg kommer aldri til å få til de perfekte bildene av meg selv og maten min, for jeg har ikke en egen fotograf eller et kamera til 30 000,-. Mitt kostet vel rundt 6000,- og “før i tiden” var det tipp topp. Alle bloggere brukte kamera til rundt den prisen. Bildet jeg har med i dette innlegget er tatt med iphonen, i SPEILET til og med, og det føles så fy fy at jeg skjemmes. Jeg klarer ikke å levere kvalitetsmessig på lik linje med andre bloggere, uansett hvor mye jeg prøver eller vil.

Det høres så sutrete ut å si, men det føles ikke som at det er nok å bare være “seg selv” lengre i bloggverdenen. Om dere skjønner? Jeg er faen ikke mye perfekt, og å skulle fremstille meg selv som et perfekt produkt av et menneske til en hver tid, ville føltes totalt feil. Hvilken blogger ønsker jeg egentlig å være? Det er så enkelt å si, men jeg må rett og slett lære meg å GI FAEN! Jeg må slutte og si til meg selv at jeg ikke klarer og at jeg ikke er bra nok. Jeg har blogget i så mange år nå at jeg bør da klare og være litt mer selvsikker enn som så. 

Hvorfor leser DU blogg? Er det slik at du ønsker å kunne relatere deg og kjenne deg igjen i bloggeren? Eller tiltrekkes du av de materialistiske og perfekte bloggerne? 

42 kommentarer
    1. Jeg personlig leser ikke bloggene til de overfladiske “perfekte” bloggerne. Det blir litt for hjernedødt og kjedelig i mine øyne. Bare vær deg selv! Det er mer enn bra nok 🙂
      Jeg har alltid likt bloggen din og vært fast leser i mange år, til tross for mange pauser, hehe 🙂

    2. Hei Tuva!
      Jeg har fulgt deg helt fra starten, og til tross for at jeg nok er en del gamlere enn kjerneleserne dine, er det din blogg jeg oftest tyrkker meg inn på i håp om at du har lagt ut noe (Nå hørtes jeg litt creepy ut – jeg er bare 28! :-)))
      Jeg synes det er befriende at noen i bloggverden fortsatt ikke bare viser de perfekte sidene. Det finnes nok bloggere som lar maten sin bli iskald, eller tar på seg “dagens outfit” som de overhode ikke går ut døra med annet enn for å ta noen kleine bilder i oppkjørselen til naboen. Vær deg selv, gi litt faen, gi de rådene som funker for deg. Det skal ikke være slik at man må ha en mastergrad (eller enda verre!) for å kunne uttale seg om ting man interesserer seg for. Fortell hva som funker for deg, kunnskap plukker man opp hele tiden – både du og leserne dine. Og ikke minst blir kunnskap udatert, vedder på at du ikke lengre står for noen av sminketipsene du kom med for fem-seks år siden – men hva så? Det var da – nå er nå. Ting forandrer seg hele tiden. 🙂
      Gjør det du vil med bloggen, skriv det DU ønsker – jeg kan nesten garantere at folk vil trykke seg inn her uansett. Nettopp fordi du er du, og virker langt fra like overfladisk som resten av bloggnorge har blitt. Livet er ikke bare ett glansbilde, så hvorfor skal en hverdagsblogg være det?
      Stå på Tuva! Og jeg er helt sikker på at du kommer til å nå drømmen din om å bli en annerkjent personlig trener om du bare vil det nok! Da er alt mulig.
      Stor klem fra Tromsø!

    3. Jeg liker din blogg for du har alltid vært deg selv! Fortsett sånn <3 bare vær deg og blogg om hva enn du måtte føle for

    4. har også lest bloggen din i mange år, tross mange pauser, hehe 😀
      liker at du blogger om personlige innlegg, dine tips om ting, hverdagsinnlegg, trening og mat! så ikke prøv å vær en perfekt blogger, men heller deg selv, og blogg slik som du har gjort!

    5. Jeg personlig liker mye bedre bloggere som deg som faktisk “innrømmer” at de ikke er perfekt (for ingen er jo det) og noen man kan kjenne seg mer igjen i. Det er så mye mer interessant å lese om enn en glattpolert blogg der alt virker perfekt..

    6. Jeg har fulgt deg siden du og therese lå på topp på topplisten! 🙂
      Jeg liker å lese om tips i forhold til treningen din og matretter du lager. Er så vanskelig selv å finne på noe å lage så da er det alltid greit å kunne få tips fra andre steder.
      Jeg liker også de personlige innleggene, der man forteller litt dypere ting!
      Bryr meg ikke om hvordan bildene dine ser ut, for å være helt ærlig ser jeg ikke så stor forskjell på bilder tatt med et kamera til 3 tusen og et til 10 tusen liksom, kanskje det bare er meg hehe.
      Stå på, du er flink!

    7. Grunnen til at toppbloggere har kamera til 30k og ikke 6k, eller en iPhone for den slags skyld, er fordi de ikke vet hvordan de skal bruke kamera og kjøper bare det dyreste og beste de ser andre bruker. Man trenger ikke et kamera til 30k for å ta bilder av seg selv eller maten sin.. 🙂

    8. Jag är en svensk läsare som har följt dig hela tiden sen du började blogga i princip! Förstår att det är svårt med alla som ska tycka, men jag tycker att du ska köra ditt eget race!! Skriv om det du kan och tycker är roligt, även om du inte kan allt eller är utbildad inom det! Träning och mat är jättekul att läsa om, och jag tycker verkligen att du gör det bra för att du inte gör det på ett hetsigt sätt! Blir det för mycket instruktioner kring det så vågar man inte försöka sig på övningarna själv liksom… Det är också jättekul att läsa om ditt nya Osloliv! Fortsätt såhär Tuva, du är grym <3

    9. Jeg leser ikke bloggen til fotballfrue f. eks fordi det perfekt-malte-livet som ikke er så perfekt er bare overfladisk og tull. Liker bloggen din fordi du ikke er så “perfekt”. Mange blogglesere streber etter et det de tror er realistisk perfekt liv, men det er jo aldri sånn. Det er viktig med sånne blogger som din sånn at godtroende jenter kan se at realiteten.

    10. Jeg hater overfladiske og materialistiske blogger. Er egentlig ingenting jeg synes er mer kjedelig enn sånn som fotballfrue, og syns også andreabadendyck er litt for opptatt av det perfekte til at det lenger blir spennende. Det jeg liker er de gode og de vonde historiene (personlige!), de bra og de dårlige bildene, de gode og de dårlige dagene. For min del betyr det ingenting hvordan bildene er, så lenge det kommer noen av det man gjør og et virkelig bilde av hverdagen. Ikke bare de bildene man har slengt på seg et outfit, tatt noen kule, oppstilte bilder, og skyndter seg tilbake i kosedressen. Som du kanskje forstår så liker jeg de ekte bloggene. Du har også alltid vært blant dem (når du først gidder å blogge, hehe….) og jeg tror også du skal gi litt mer faen. Og jeg hadde vært veeeldig interessert i å lese mer om trening, men forstår hvis det er noe du ikke føler gir deg noe hvis det finnes femten bedrevitere som kommenterer hvert innlegg. Uansett, keep up the good work! Det du leverer er mye mer ekte enn de som tar bilder med et kamera til 30 000 og allikevel redigerer og airbrusher ansiktet sitt 🙂

    11. veldig godt spørsmål! Jeg leser veldig mange blogger, men de jeg liker best å lese er de som har noe jeg kan kjenne meg igjen i. De er vanlige jenter, men de har kanskje oppnådd mye pga bloggen. Likevel er de normale og opplever ups and downs, og er ærlige om det. Det verste er jo disse perfekte bloggerne, som viser sponsede klær, behandlinger og ting som koster mer enn jeg i allefall kan ta meg råd til. Det er kjedelig å lese om, og får meg egentlig bare til å føle meg litt misslykket. perfekt er overfladisk og virker falskt spør du meg! liker veldig godt bloggen din, og du virker som ei jordnær skikkelig jente 🙂 stå på

    12. Kjære fine Tuva. Du er mer enn god nok! <3 Jeg skjønner at det kan være vanskelig å finne ut hvem du skal være og hvilken type blogger du vil være. Bare husk at du har et valg, du kan faktisk velge. Du skriver i dette innlegget alt du har lyst til, og det høres ut som en fin plan. Jeg har følgt deg lenge nå, og du inspirerer spesielt med de personlige innleggene og om trening og kosthold. Du er god nok, og det du skriver er godt nok. "Perfekte" bilder er hvertfall ikke jeg interessert i, og jeg vil tørre å påstå at de fleste som følger deg driter langt i om det er iPhonebilder eller ikke. Følg drømmen din, bli personlig trener. Du har lesere som vil bli med deg på reisen. Vi heier på deg og vil at du skal ha det bra og være lykkelig, for det fortjener du <3

    13. Det VERSTE jeg vet, er disse overfladiske, “perfekte” bloggerne. Styleconnection er min favorittblogg, av den enkle grunnen at hun er ekte og fremstiller ting AKKURAT som de er.
      Stå på, Tuva. Du er bra nok som du er. Jeg synes ikke at du skal prøve å fremstå som perfekt i alt du gjør. Det er ikke menneskelig.

    14. Har lest bloggen din siden du kom på topplisten ! Skriv sånn som du alltid har gjort , selv om du skrev litt mer rett fra leveren din før i tiden 😅 Men kjør på ! Kommer til å følge deg uns 😃

    15. Tross altfor mange pauser og at det ofte tar tid mellom hvert innlegg, så havner du jo på topp så snart du er inne i en aktiv periode, det betyr jo at du gjør noe rett. Du er mer enn god nok, og husk at blogg skal være gøy – ikke stress. Hadde vært gøy å sett hvor langt du kan nå hvis du virkelig gikk inn for å blogge. Og nei, vi lesere legger neppe merke til om bildene dine er tatt med et kamera til 6000 kr eller 30.000 kr. Stå på, du er rå!

    16. Jeg ønsker definitivt å kunne relatere meg og kjenne meg igjen i bloggeren. Syns spesielt det er interessant å lese om trening og kosthold, uansett hvor “feil” det måtte være..

    17. Jeg har fulgt deg siden Therese blogget om deg for første gang, og har hengt med deg i tykt og tynt(og mange pauser, men de er verdt det!!). Jeg synes det er gøy å se hva du gjør om dagen og at du er så utrolig ærlig og 100% deg selv. Jeg håper du får tilbake den blogg-gnisten du en gang hadde og stoler mer på deg selv og at det du gjør er riktig!
      Stoor klem <3

    18. Vet du, jeg synest du bare skal være deg selv, dele det du føler for, og del gjerne det du kan om mat og trening – bare gjør hva som føles riktig for deg! Det er så kjedelig med alle disse “perfekte” bloggene, og jeg har aldri klart å følge de lenge uansett, for jeg liker best når det er ekte, og det er du! Jeg har fulgt deg i mange år, og blitt like trist hver gang du lar bloggen ligge, men så er det da veldig kjekt hver gang du har kommet tilbake 🙂 Så skriv om hva enn du føler for, når du føler for det. Er du veldig personlig en uke, og skriver kun om mat en annen er det helt supert, så lenge det blir slik du vil 🙂 Jeg gleder meg uansett til å følge med! 🙂 Ha en fin dag videre!

    19. Synes bloggen din er veldig bra, og er akkuratt derfor jeg leser bloggen din! Jeg syntes du skal være deg selv og skrive om akkuratt der du vil 🙂 leser ikke blogger som er for overfladiske der alt er perfekt, men de som faktisk skriver om hvordan hverdagen er! 🙂
      Jeg synes også det er bra at du har vert så ærlig ang. Det og flytte til oslo og at du ikke følte du “passet” inn i starten. For to år siden flytter jeg til stavanger, men føler fremdeles ikke at jeg “passer” inn her! Har du noen tips? Og hvordan har du det nå? Føler du der har blitt bedre? 🙂

    20. Er ingenting som er mer kjedelig å lese enn blogger som “dette har jeg på meg i dag (adlink)” og “i dag skal jeg ditt og datt med hvemfaenbryrseg”. Ikke misforstå meg, har ikke noe i mot å lese om det i blant, men i lengden blir det så tørt og kjedelig. Setter mye mer pris på bloggere som skriver om alt og ingenting, om du skjønner? Ta for eksempel Erica, leste aldri bloggen hennes for en periode tilbake – men nå som hun fullstendig har skiftet “bloggstil” gleder jeg meg til å klikke meg innpå den hver gang 🙂 synes du skal blogge om det DU synes er viktig og hadde syns det var gøy å lese om! Ikke bry deg om noen kommer med negativitet, det er garantert mer enn nok lesere som elsker å lese bloggen din uansett 🙂 Stå på!!

    21. Jeg har følgt med på bloggen din i maange år, husker tilbake når du og tcmn var med hverandre ofte og lagte videoblogger osv og lå høyere oppe på topplisten.
      JEG tror ikke man bør tenke hva andre liker. Folk leser bloggen din fordi de liker deg, at du kan være deg selv og gjøre som du vil, samtidig som du viser dine interesser på DIN måte 🙂 Det er det jeg gjør nå. Jeg liker ikke å lese rosabloggere som kun bryr seg om utseendet og det materialistiske (som 50% av topplista består av), da lærer jeg ingenting og det eneste jeg sitter igjen med er dårlig selvfølelse fordi jeg spiste litt mer mat enn den bloggeren, og at jeg ikke har så fine klær osvosv.
      Eneste grunn til jeg besøker overfladiske blogger er for å få meg en god dose latter, hehe :-))) Da hjelper jo også nysgjerrigheten min på lønnen deres, menmen..
      Min hjerne fanger interesse med bloggere som er åpne, ærlige, får meg til å føle meg bra og som snakker/skriver rett frem, gjerne på en konstruktiv måte, men ikke dust liksom.
      Liker bloggen din!! Besøker den i ny og ne for å se etter nye oppdateringer, men føler vi har “mistet” litt av hvem du er på en måte 🙂 Stå på!

    22. Liker bloggere som er ærlige og rett fram, og som ikke prøver på å være noe annet enn de er!:-) Liker mye bedre Annais enn Annijor for å gi et eksempel, fordi Anna skriver (tilsynelatende) ærlig om hverdagen sin, mens Anniken blir litt for svulstig og kunstig for min smak. Lest bloggen din i mange år nå, og syns alltid den er bra:-)

    23. Jeg liker ikke blogger som har perfekte bilder og fremstiller livet sitt perfekt, men at de skriver sutrete innlegg om småting som de sliter med.
      Jeg liker blogger som din og Erica Kvam sin, som er ekte, ikke fremstiller livet på noen som helst perfekt måte, men som kan, holt på å si, “leke” perfekt innimellom. Det blir feil å si det på den måten. Men du tar antrekksbilder inni mellom, tar fine bilder og bryr deg litt om hvordan du ser ut. Jeg liker ekte bloggere som ikke legger sjul på at hun har det vanskelig eller at “dagen i dag var drit, derfor blogget jeg ikke.”
      Keep up the good work!! <3

    24. Jeg liker bloggen din først og fremst fordi du er ærlig og ekte. Jeg vil veldig gjerne bli bedre kjent med deg og da vil jeg gjerne du skal dele det du vil og tør. Det er bare positivt!
      Jeg har fulgt deg i noen år nå (fire-fem) og du er fortsatt en av de bloggene jeg liker best! Helt ekte, ærlig og fri for slitsomt Instagram-perfekthet.
      Stor klem! <3

    25. Synes det er interessant å lese om treningen din! Man trenger ikke å være profesjonell for å skrive om trening, så lenge den treningen du gjør funker for deg, så blir det på en måte ikke feil uansett 😁😁

    26. Hei!
      Syns det er tipptopp at du er på søken etter din bloggstemme, og tenker at har du lyst til å blogge om trening og kosthold så gjør det. gi faen i om folk kritiserer, det gjør jo folk uansett og tatt ut av kontekst kan alt kritiserers.
      Personlig syns jeg det er spennende med litt mer personlige innlegg, men samtidig så skjønner jeg at det kan føles vanvittig utleverende, og det er sikkert en tung prosess og finne ut hvor linjene går!
      Når det er sagt syns jeg det er synd at du skriver: “…for som dere vet har bloggere nylig fått retningslinjer på hva som bør opplyses om og ikke. Det er fy fy å vise frem middagstallerkenen sin, har jeg forstått.”
      Syns det er trist at så mange bloggere som jeg setter pris på (inklusive deg), som syns at vær-varsom plakaten inneholdt noen punkter man ikke var enige, og derfor er den liksom ubrukelig, når selve budskapet er så viktig! Man må jobbe med å hjelpe unge til å få et realistisk bilde av hva som blir presentert på bloggen og hva som skjer i det virkelige liv.
      I tillegg er det, som du sier retningslinjer, og ikke regler. Det kan være pekepinner. Det betyr ikke at det er feil å ta bilde av middagstallerknen sin, men kanksje man skal tenke på hva man har på den, og hvor hyppig man viser bildet av den? For eks om man viser bilde av middagstallerkenen sin med en gulrot og et salatblad hver dag i flere uker, kan det kanskje bli et problem? Bah! ble litt myer her nå, men ville bare si det.
      Heier uansett på deg og håper du fortsetter å være ekte. Du gir i allefall meg en følelse av at jeg kjenner deg!

    27. Har fulgt bloggen din nesten siden du kom på topplisten for første gang, og jeg er fortsatt fast leser. Jeg leser 4 blogger, din, Therese sin, Anna(is) sin og CBE sin. Du, Therese og Anna er de mest “ekte” bloggene. Dere blogger slik livet deres er uten å pynte på ting, og dere er ærlige. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg leser bloggen til Caroline for helt ærlig blir jeg ganske sliten av den. Hun er SÅ opptatt av å være/virke perfekt. Det er liksom ingenting negativt i livet hennes bortsett fra slemme kommentarer. Ja, det virker rett og slett fake. Alt sammen.
      Du har heller ikke for mange annonser eller sponset innlegg. Såååå ja, jeg tror folk (og meg inkludert) liker deg fordi du er ekte og ærlig.
      Elsker innlegg som dine erfaringer (bla laser, vipper osv) og generelt innlegg hvor du blogger fra sjela.
      Du må ikke slutte eller forandre deg, Tuva! 🙂

    28. for å si det sånn, så har jeg vært innom bloggen din mange mange ganger i løpet av alle de lange pausene dine for å sjekke når du skal starte å blogge igjen haha 🙂 liker bloggen din veldig godt, og har alltid gjort det. Tror det er mer måten du skriver på enn bildene 🙂 ikke tenk for mye på å være perfekt, bare skriv sånn som du alltid har gjort. Til og med et innlegg som dette er interessant å lese fordi det er veldig ”ekte” liksom så tror ikke du trenger å overtenke så mye

    29. forresten så er det gøy å lese om trening, kosthold, personlige innlegg, når du oppdaterer om laserbehandling/silikon og den type ting. Er uansett alltid noen som kommer til å slenge dritt eller være bedrevitere uansett om du skriver om sminke eller trenging eller hva enn det måtte være. kommer nok alltid inn kommentarer med ”hilsen PT, hilsen makeupartist, hilsen erfaren frisør”, men husk at det er din blogg og ikke deres

    30. Jeg har lest bloggen din i mange år, synes den er kjempebra! Stå på, og blogg om akkurat det du selv vil! 🙂

    31. Har lest bloggen din i mange år, og blir like glad kvar gang eg går inn på og du har skreve ett nytt innlegg! Likte spesielt godt då du blogga om trening, heheh

    32. Jeg leser nettopp din blogg fordi du er så ekte og real! Elsker innleggene og bildene dine. Elsker at ikke alt er så blankpolert og perfekt slik som andre bloggere presenterer alt. Jeg er så lei det. Elsker bloggen din fordi den har kvalitet, og er ekte.

    33. jeg tiltrekkes av de som har noe interessant å skrive, de som varierer mye i typen innlegg som blir lagt ut, og de som viser det “ekte”! bloggere som prøver å være “fotballfrueperfekt” er ikke noe for meg med andre ord. for min del har jeg ingenting i mot mobilbilder 🙂 jeg tenker at du burde skrive om akkurat det du har lyst til! kanskje du en dag har lyst til å legge ut fine bilder du har brukt lang tid på å ta, men dagen etter har du lyst til å legge ut mobilbildene eller snappene som tok sekunder, og da mener jeg at du burde absolutt gjøre det! det er DIN blogg, ingen andre har noe de skulle sagt <3

    34. Jeg leser bloggen din fordi den er annerledes enn de andre. Fremstiller ikke livet ditt som perfekt, og skriver ikke evig lange innlegg om forskjellige ting. Litt mer personlig blogg, om alt mulig, som man kan relatere seg til. Har lest bloggen din i mange år, så det er gøy å følge livet ditt nå i Oslo 😀 Stå på!

    35. Jeg leser de typiske topplistebloggene, som Sophie Elise, mammatilmichelle, sraad osv.. Men mine favoritter er HELT KLART de usminka bloggene, og da snakker jeg om pappahjerte og deg. Jeg leser blogger for å få inspirasjon, et innblikk i hvordan andre mennesker lever, og i tillegg lærer man ofte mye om ting som man aldri tidligere har hatt interesse av å sette seg inn i før det har blitt skrevet av “et helt vanlig menneske” på en blogg. Merkelig, men sånn er det hvertfall for meg!
      Jeg har fulgt med bloggen din nesten helt fra start, og du har liksom alltid bare vært deg sjøl – det er det beste ved deg! Derfor syns jeg du skal fortsette å bare være deg. Interesserer du deg for trening? Har du lyst til å skrive om trening? Gjør det da! Jeg har alltid likt dine treningsinnlegg, og syns det er rart hvis du blir kritisert for å skrive noe galt ang. trening, så lenge du har et sunt forhold til det, noe jeg har fått inntrykk av at du har.
      Jeg håper du kommer deg skikkelig i gang igjen, for det virker som om du har det så gøy når du først skriver! Jeg kommer IKKE til å slutte å følge med 😀

    36. Jeg har alltid digget bloggen din! Like kjipt hver gang du tar “pause”.
      De to bloggene jeg synes er best er din og IdaWulff. IdaWulff er jo (sorry, men “selvfølgelig”) mer profesjonell og “blogg-perfect”, men dere er begge to fine jenter med bein i nesa og masse ironi/sarkasme! Fortsett og blogg akkurat slik du gjør.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg