MITT FORHOLD TIL JULEN

De fleste blogger er dandert med juleprat, bilder av glitrende, flotte juletrær, julebakst og masse juleglede i disse dager. Det er veldig koselig! På bloggen min er det ikke så mye prat om julen. Entusiasmen og gleden rundt julehøytiden er for meg veldig, veldig delt. Gleder meg selvfølgelig enormt mye til å komme hjem til jul, faktisk har jeg aldri gledet meg så mye som i år. Få vært sammen med mange av de jeg elsker over alt i verden, og å skape nye, fine minner. Likevel knyter det seg godt i magen min.. MEN! Herregud så heldig jeg er som har en familie å feire jul sammen med ♥ Har du tenkt over hvor heldig du er, for at du har det? Det er ingen selvfølgelighet, og derfor håper jeg inderlig at alle dere har det(?). 

IKKE ALLE GLEDER SEG TIL JUL! 
 

Tror det er flere enn vi kan tørre og tenke oss, bare i Norge, som er blant dem. Julen skal være en fin tid fylt med kjærlighet, et stappfullt kjøleskap med deilig julemat, hele familien samlet og gaver under juletreet. Slik er ikke realiteten for alle! Og det kan være mange ulike årsaker til det. Jeg kjenner til og med noen, og de står meg ekstremt nær. Vi er av samme kjøtt og blod, og det dreper meg innvendig å vite at de ikke vil få en like fin julaften som meg. Kan kjenne på en slags dårlig samvittighet, for hvorfor skal jeg være så heldig? Derfor kan jeg ikke si at jeg genuint hopper av juleglede, til tross for at min egen julaften vil bli superfin! Det vet jeg allerede nå, at den blir. 

Høytiden setter i gang mange følelser hos meg. Merker at jeg reflekterer over det mer for hvert år som går, jo eldre jeg blir. Akkurat som at følelsesregisteret mitt har eksplodert de siste årene, jeg tyr til tårene av den minste filleting. Det mangler flere mennesker som jeg skulle ønske at jeg kunne feire jul med. I hjertet mitt har jeg to store hull, som selvfølgelig alltid er der – jul, påske, eller ikke. Men spesielt i julen føler jeg ekstra på det, og det vet jeg mange kan kjenne seg igjen i! Dessverre.. ♥

Ikke meningen å være en julepessimist, men var litt i det sentimentale hjørnet her på morningen! Vil tro at kanskje flere av mine lesere kan relatere seg til noen av mine følelser rundt julen, og da er det litt godt å vite at man er flere ♥

11 kommentarer
    1. Så viktig!! Lett å glemme hvor heldige vi er, men det at vi er heldige betyr ikke at vi ikke kan være lei oss, eller grue oss til jul dessverre… klem, og god jul<3

    2. Veldig viktig det du sier! Har selv en kjæreste som ikke er noe særlig glad i julen. Stakk i hjertet mitt da han sa han ikke likte jula. Så derfor har jeg sørget for at han får kalender og han er selvfølgelig hjertelig velkommen hit i julen. Selve julefeiringen skal han ha med to andre, mens første og andre juledag skal han være med familien min på middagsturné som jeg kaller det! Rart å tenke på at de kun er 3 stk på julaften, mens vi er kanskje 12. Vi må tenke på at vi er heldig som har familie og sette pris på hverandre, spesielt nå i julen.

    3. Så bra at du sier litt om dette Tuva, det er viktig at flere tenker litt over ting som dette. Jeg lurte på om du hadde noen tips til meg. Kjæresten min mistet nettopp faren sin, og har heller ingen mor. Han sier at jul ikke er så viktig for han, og at det går fint, men jeg ser på hele han at det ikke er greit. Hvordan var din første jul uten foreldre? Hva ville du ønsket at kjæresten din skulle gjort for å prøve å gjøre det litt bedre? Vi skal være mye med min familie i julen og selvfølgelig prøve å kose oss så mye som mulig, men føler ikke det er nok.
      Ellers håper jeg du får en fin jul, til tross for litt tristere tanker innimellom 🙂

    4. Det er bra at noen tar opp at det er tøft i julen og snakker om sine egne erfaringer. Jeg har alltid vært glad i julen, men i fjor jul da jeg fikk beskjed om at min farmor kom til å dø når som helst har jeg kjent mer og mer på en tung og vond følelse. Denne julen skulle jeg egentlig ha feiret den med henne, og julegaven til farmor fra i fjor ligger fortsatt innpakka gjemt bort i et lite kott.
      Det er vanskelig å glede seg, men bære på tunge minner inn i jula. Jeg håper du får en fin jul med familien!

    5. Julen er definitivt en høytid hvor forskjellene på de som har mye, og de som ikke har det – blir veldig synlige. Og da snakker jeg ikke om hvem som har de dyreste gavene under treet, men om de som har noen å feire høytiden sammen med – og de som har mistet noen. En av mine beste venninner mistet moren sin i år, og det er vanskelig å ikke tenke på at dette blir hennes første jul uten. Og særlig når det jeg gleder meg mest til av alt med hele jula, er å kunne gi moren min verdens største klem.

    6. Takk for at du skriver om denne siden av julen også! Jeg er en av de som misliker julen sterkt. Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom den.. Det går nok i år også, men det er desidert den verste tiden av året. Det er så tøft når alle andre gleder seg så mye, mens jeg har det helt jævlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg