The ugly truth

Jeg må nok beklage ovenfor både meg selv og dere, for at jeg viser disse stygge bildene til ALLE dere. Bak make-upen skjuler det seg nemlig en del stygge kviser som jeg aldri hadde trudd ville se dagens lys her på bloggen:

Urenheten skyldes SOLARIUM! Huden min er blitt skikkelig fet og irritert etter all solingen. Huden har riktignok blitt mye bedre etter at jeg sluttet med solarium og begynte på noen utrolig brae produkter som jeg visste dere i DETTE innlegget.

Nettopp, du trodde kanskje som meg at masse solarium hjelper i mot kviser? FEIL, det stemmer ikke. Skal fortelle mer om akkurat det i et eget innlegg. Tilbake til poenget: mine spor etter solariums misbruket mitt.


Her ser dere flere føflekker jeg har fått i ansiktet, samt min fete hud.


Det er ikke bare i ansiktet jeg har fått føflekker. Denne har plassert seg på undersiden av leggen min. Den er ikke så stor, men som dere ser så er den veldig svart! Jeg synes den er litt skummel, så jeg har tenkt å høre med de i kreftforeningen om jeg burde gå til legen med den.

Pigmentflekker har jeg også fått:

De er mye tydeligere enn hva bildet viser. Slike flekker har jeg et par av på kroppen, pent, hva? De har bleknet litt etter at jeg sluttet med solarium, heldigvis.Takk til speilrefleksen som gjør en utmerket jobb med å vise mine vakre sider så godt!

Husk å stem på meg HER ♥

– Hva tenker dere egentlig om dette?
– Har du fått noen noe lignende etter solarium?

126 kommentarer
    1. Jeg merker at jeg har fått fetere hud i ansiktet og mye mer kviser! Absolutt ikke morsomt.. Har til og med fått pigmentflekker på LEPPA. Så solarium er ikke like bra som alle skal ha det til 😉

    2. Jeg har også pigmentflekker, men jeg har ALDRI tatt sol! Er snart 13 år, og fikk de for en del år siden. Aner ikke hvordan… ;/ Har de maange forskjellige plasser..

    3. Det må jeg si, etter å ha lest alle innleggene dine om Solvett og solarium har jeg blitt inspirert til å slutte selv!
      Jeg har kjøpt selvbruningen du anbefalte, og er fornøyd med det.
      Ville bare si TAKK for inspirasjonen, Tuva 🙂 Utrolig bra at du får opp hodet til jenter som tar mye sol.

    4. vi er heldig som har en sånn fornuftig blogger på topplista vår 🙂 Jeg bruker ikke å ta sol og jeg har faktisk fin og ren hud!

    5. Litt sol kan faktisk hjelpe mange mot uren hud, men jeg skjønner jo at du vil fremstille solarium veldig negativt. Jeg synes det er synd om det blir 18- års grense, for en hel vinter uten så mye som ti minutter sol på kroppen, er faktisk ikke bare bra. Veldig dumt at folk ikke blir ordentlig informert om risikoen ved overdreven soling!

    6. jeg har akuratt samme symptomer! bare at jeg har aldri vært avhenging av solarium. har kun tatt det et par ganger. men jeg har ekstremt mye pigmenter, så jeg blir veldig fort brun, også er jeg ikke så flink å smøre meg me solkrem på sommeren. (har like uren og fet hud, liten ‘svart’ føflekk, og pigment flekker, og noen bitte små føflekker i ansiktet… )

    7. hm jeg har faktisk aldri tatt solarium i hele mitt liv! Er helt lys i huden, men har ikke noe imot det=) hadde jeg hatt det hadde jeg sikkert tatt sol jeg og.
      men en jeg kjenner tok konsekvent solarium og fikk en stor pigmentflekk på armen. ho prøvde å få fjerna det med laser behandling men det funka ikke:S

    8. Men så har det seg sånn at naturlig sol hjelper mot kviser, iallefall på noen hudtyper. Soalrium kan hjelpe litt det også, men ikke i store mengder. Det du har i ansiktet er vel ikke direkte kviser er det det? Ser ut som det ligger en del under huden…

    9. Du er utrolig tøff som tørr å vise slikt på blogge din. Det hadde neppe jeg turt. Og det er kjempe bra at du tørr å si at du ikke tar sol lengere. Jeg hadde tenkt å ta det, men etter å ha lest tin blogg så vet jeg ikke om det er så lurt. Du er et godt forbilde 🙂

    10. hei tuva 🙂 det der med kvisene er helt normalt for meg. jeg har akkurat sånn, bare på haken, nesen og pannen. vet ikke helt hvordan jeg kan få det vekk……har du noen tips?

    11. Jeg har fått en pigmentflekk bak på leggen. Men jeg har også opplevd at jeg har fått litt mere kviser etter en periode når jeg har tatt mye sol, men nå er det lenge sida jeg har tatt, så nå har kvisene forbedret seg.

    12. Jeg synest ikke akkurat at det var så mye urein hud. Du har ikke noe å klage over.
      Det er veldig mange som har mye verre hud en det der… : ) Inkludert meg!

    13. Det var veldig modig gjort av deg! Jeg følger med på bloggen din hver dag, og du har fått meg til å slutte å ta solarium! Jeg føler meg til tider ganske stygg med blek hud, men bedre med blek hud enn å utsette seg selv for alt det solarium kan gjøre 🙂

    14. Solamrium hjelper meot kviser, broren min ble anbefalt av ekspert hud lege greie og han måtte ta solarium hos et sånn sloarium lege sted, så den hjelper, men det er litt anderledes enn sånn vanlig solarium du tok. fordi der setter legene tid på hvor lenge du skal gjøre det.

    15. Jøss, jeg var sikker på at soling fjernet kviser og uren hud. Det gjør hvertfall det på meg(?). Meeen, jeg har fått noen stygge freiner/prikker på kinnene i det siste, og de har ikke vært der før! Ikke mye pent.. Den eneste grunnen til at jeg faktisk tar sol (tar 1-2 ganger i uken), er fordi jeg får fet og uren hud hvis ikke jeg gjør det. Hahah, jeg var sikker på dette, jeg.. Gleder meg til du skrive innlegget om hvorfor det ikke er slik:) Synes du er veldig flink som klarer å holde deg unna solarium, og hvertfall når du har vært “avhengig” av det så lenge! Stå på! 😀

    16. sykt bra at du tørr å legge ut sånne bilder av deg, stå på! gleder meg til innlegget om at solarium ikke hjelper mot kviser, siden det trodde jeg faktisk. Selv om jeg bare har tatt sol 1-2 ganger før selv.
      digger bloggen din<3

    17. Når jeg tok sol gikk mine kviser vekk :p så på enkelte funker det å ta sol for å få dem vekk, vet om flere som har tatt sol og kvisene ble borte 🙂

    18. må bare si jeg synes du er kjempetøff som ligger ut kvisebilder av deg selv:) ikke det at det er så gale altså, men en ser ikke så mange som gjør sånn nå til dags :d veldig inspirerenes! takk for at du tør <3

    19. Hei Tuva!
      Førs vil jeg si at jeg er en fast leser!
      Jeg vil si noe..
      Jeg sliter veldig med uren hud og kviser..
      Jeg får fort kviser du rekker ikke å si Tuva Williassen før jeg har fått kviser!
      Jeg HATER og ha kviser! det er det verste jeg har på kroppen!
      også for å komme til poenget…
      Har du noen anbefaling om hva som kan hjelpe med å få bedre hud og mindre kviser?
      Tusen takk uansett!

    20. Viss du bruker brunkrem og sånne ting, da får jo du også kviser og andre stuff som det. Og flekkene dine kan være eldringsflekker og føflekker ville du ha fått uansett

    21. Hei Tuva! Jeg har skrevet til deg litt før. Har opplevd mye av det samme. Er enig i at du burde sjekke det mørke føflekken din på baksiden av leggen! Jeg har fått utrooolig mye bedre hud etter at jeg slutta med solarium. Det som plager meg er at pigmentflekkene jeg har fått, aldri vil gå bort. Hele brystkassa mi er full av pigmentfrie flekker. Det ser virkelig stygt ut hvis jeg en dag vil pynte med litt med utrigning.
      Du er en urolig fin jente! 😀

    22. har bare tatt solarium et par ganger så merker ikke noe til noen urenheter,føflekker osv.
      hvilken sminke bruker du på huden ? den må jo være bra 🙂

    23. Uff, syntes du DEN pigment flekken var ikke? Jeg har hvite, har aldri tatt solarium en gang.. 🙁

    24. hei tuvaw jeg tenkte å ta sol til jeg så dette :- ) men kansje jeg ikke burde…..
      hvor mange ganger har du ca tatt sol ?

    25. Jeg synes det er utrolig bra gjort av deg å poste dette. Bilder sier mer enn tusen ord, og når du viser frem solskader du selv har fått, skjønner folk kanskje at solarium faktisk ER skadelig.
      Kviser eller ikke… Du er uansett helt nydelig 🙂

    26. du burde nok sjekke den på leggen, ikke for å skremme deg. Men tanta mi sa at kvinner skal være mer obs om det dukker opp føflekker på leggen. Men ikke bli redd av den grunn, er nok ingeting i veien 🙂 men alltid lurt å sjekke. så slepper man tenke på detog 😉

    27. Liker at du blogger så mye om solarium og konsekvenser!
      Du hjelper meg bare mer og mer med å slutte 🙂
      Tusen takk! Du har fått deg enda en leser.

    28. Jeg syntes bloggen er veldig bra!! Og du er smart som sluttet med
      solarium. Jeg syntes det er bra at du informerer om
      hvordan og hva solarium gjør med folk! Stå på digger deg<3

    29. Synes det er bra at du tar opp dette. Mange bloggere som ikke tørr vise at de har kviser, og bare redigerer de vekk for å se perfekte ut.. Stå på videre, Tuva! 🙂

    30. Jeg syntes det er veldig bra at du informerer andre om hva og hvordan
      solarium kan skade folk. Du er veldig flink å blogge!! Digger deg!!!

    31. ikke så mye kviser sånn som jeg har da!:P, men hva bruker du mot fet hud? har prøvd alt, men ikke noe funker. har du noe konkret?:)

    32. Uff, skal jeg være ærlig så ser det ikke bra ut..
      Synes du er modig som tørr å legge ut slike bilder, men det er en flott måte å vise andre hva slags konsekvenser du får ved å bruke solarium.

    33. faen.. jeg har fått akkurat de samme kvisene, slike små som ikke funker å klemme på nesten ! akkurat samme plassene også.. selv har jeg aldri tatt noe særlig mye sol, maks 1-2 ganger i måneden kanskje ? har du noen tips for å få de bort, har prøvd alt av vanlige kviseprodukter

    34. Veldig bra at du legger ut disse bildene!
      Jeg tenker at jeg burde la vær å ta solarium ofte etter å ha sett bildene. Siden jeg har en del kviser fra før vil jeg jo ikke ha fler. Unge bryr seg vel ikke så mye om de får hudkreft etter hvert, det “er jo så lange til” eller “det skjer jo aldri meg”. Men utseende er noe unge bryr seg om.
      Nei, men det er svært sjeldent jeg tar sol. Kanskje bare 4 ganger i året.

    35. Du er utrolig modig som skrev dette innlegget!!;) elsker virkelig bloggen din, den er ekte og skikkelig fakta! Og du skriver skikkelig bra !!!! Digger deg<3 får du gode karakterer i norsk ell no? Utrolig flik skriver assa:)))

    36. utruli tøft av dæ å vis sant 🙂 det e verkeli respekt!
      uansett, man e fin sællom man har kvise, å du e ett godt eksempel 🙂

    37. Tuva, det er kjempebra at du innforemerer om det. Jeg er bare 12 år, så jeg tar ikke solarium. Men nå har du fått meg til og tenke meg om 2 ganger før jeg tar solarium, nå vet jeg at jeg ikke skal ta sol da jeg blir større. <3 Tusen Takk TUVA! digger bloggen din <3

    38. Beundringsverdig at du tør stå fram og vise resultatet av et forkjært skjønnhetsideal. Du er bare 16 år, og allerede solskadd. Du må få bedre fram at alle typer av soling er like farlig, ikke bare solarium.

    39. Katti skal du vise de skoene du hadde kjøpt? Du sa i ett tidligere innlegg at du skulle vise noen nye sko 🙂

    40. Tuva, er det din føflekk du har tatt bilde av?
      Det er så kreft-føflekket som du bare kan få det. Søstra mi har gått helse og sosial, de hadde nettopp om dette. Hun fortalte meg det. Håper virkelig det bare er et bilde du har funnet på internett!

    41. enig med hva noen andre skriver, at det er bra du har selvtillitt til å legge ut slike bilder og skrive om det ! det er jo kjempe bra ! jeg tok veldig mye sol en liten periode før, og jeg brukte olje imens jeg lå der. det har gitt meg en del pigmentflekker i ansiktet. det er ikke stort, men det er ujevnheter i fargen, noe som gjør at det ser ut som om jeg ikke kan sminke meg ! utrolig kjipt !

    42. det var tøft gjort av deg å legge ut sånne bilder på bloggen din 🙂 er ikke mange som tørr det! alle skal liksom være så perfekte. dette fikk meg til å ha lyst til å lese bloggen din hver dag faktisk, selv om jeg generelt ikke er noen stor blogg-fan 🙂 du tørr å vise hvem du er, å det er bra. stå på! 🙂

    43. Det som skjer er at når man tar sol, så tørkes huden ut, det merker man ofte etter noen soltimer… og når den begynner å produsere mer fett og talg for å opprettholde og øke huden fokighet, da blir den etter hvert plutselig mye fetere:)

    44. oi.. av solarium faktisk.. jeg har hørt at det tørker ut kviser jeg.. jeg er uansett blek, kvisefri (vanligvis) og har masse søte små føflekker.. så, litt motsatt..

    45. mot kviser anbefaler jeg den 3 steps fra clinique, den virket på meg, som hadde kviser over hele panna, etter bare et døgn. man bruker den to dager for dagen, altså kveld og morgen.:)

    46. uren hud skyldes sminke! fordi det ligger som oftes smikerester i porene som gjør huden iriter derfor får man uren huuud. bruk av brunkrem å lignende får man å uren hud forde porene får ikke pust.

    47. du burde prøve en krem som heter “a-krem” også må du ta den på når du legger deg og når du står opp. den funker kjempebra mot kviser og uren hud. + at “a-krem” gjør at huden din ikke tørker inn når du er ute i kaldt vær !<3
      du er en suuper blogger !!

    48. Hei. Det er mange som tror at sol hjelper mot hudens urenheter. Det hjelper en stund, men når man slutter med solingen så kommer alt tilbake. Man tror kanskje at rensing og bra renseprodukter hjelper mot kviser, og det gjør det jo, men jeg kan fortelle deg at huden er et speil på hvordan man føler det inni seg. Får man ofte utbrudd kan det hende man sitter med mye sinne inni seg, og at man er en person som stenger alt inne i stedet for å ta det ut på personene det gjelder.
      Huden handler også om balanse i hormonsystemet. Du tror kanskje masse vann hjelper? vel det gjør det ikke, vann har store molekyler og klarer ikke trekke inn til de ytterste cellene i ansiktet. Frukt derimot har mindre vannmolekyler og klarer å trekke ytterst til cellene i ansiktet. Men det skal også være en balanse her. Mange av oss jenter spiser alt for lite fett (Det vil si sunt fett) sånn som fet fisk (sardiner, makrell osv.) Jeg fikk beskjed av en natur terapeut om å begynne å spise mye mer fett. Så jeg begynte å ta tran hver morgen OG KVELD. Doseringen som står utenpå flasken i Norge er nemlig veldig lav i forhold til det man kan ta. Etter jeg begynte med tran så har jeg virkelig fått fin hud, det er ingen kviser der heller og hele huden er silkemyk. Jeg trodde aldri jeg kunne få ren hud. Tro meg, jeg har gått til x-antall hudleger og fått skrevet ut masse tabletter, som virkelig ikke er bra for kroppen.

    49. Oi;o er det der bare sollariumet som har ordnet?? De syntomene lignet på de samme som man får av Melanotan ” barbiedop “

    50. haha, morsomt; gå til kreftforeningen og spørre om det er lurt å gå til legen:D For alle vet jo at kreftforeningen består av folk som bare sitter og diagnostiserer føflekker og ser hvilke man skal gå til legen med eller ei:p Et lite tips: Gå til legen du, lille venn, også finner han vel ut av det. Tror ikke kreftforeningen behøver blandes inn ennå;)

    51. ååh, du har drømmehud i forhold til min:( du har ingenting å være deppa for, det der er NADA !!;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg