18 årsgrense for solarium, hva mener du?

I forrige innlegg fikk jeg masse spørsmål om jeg har begynt med solarium igjen. Jeg tar sol en gang i blandt før jeg skal noe spesielt der hvor jeg skal bruke kjole eller slike ting. Litt sol i ny og ned synes jeg ikke er noe galt, men misbruking av solarium er en helt annen sak, sånn som jeg gjorde før. Ellers er jeg fortsatt en stor fan av sunbrushed, som funker kjempebra! Smurte meg for to dager siden, derfor jeg er knallbrun nå. Sunbrushed gir en kjempefin farge, ikke noe ekkel oransje farge, dere kan jo for så vidt bedømme selv på bildene fra forrige innlegg. Anbefaler den hvertfall veldig mye til alle som vil ha en fin, dyp og relativt billig brunfarge på ti minutter. Og ikke minst; det er ikke farlig på noen som helst måte med selvbruning, så vidt jeg vet 🙂

Fåes kjøpt på sunbrushed.com og ebay.com. Sistnevnte kan man få kjøpt den ganske billig fra. Her har jeg tidligere svart på noen spørsmål angående selvbruningen.

En journalist fra NRK ringte meg i dag å spurte meg om mine meninger angående 18-årsgrense på solarium, siden regjeringen nå diskuterer om det skal innføres. Det hadde absolutt vært et bra tiltak, for det vil hindre at mindreårige føler seg “presset” til å ta sol for å bli brun, for da er det ingen som er det (om man ikke bruker selvbruning). Dere skjønner hva jeg mener, hadde ikke det vært ganske deilig da om alle hadde sin naturlige “bleike” hud? Da hadde som sagt ikke “presset” blandt oss unge om å være brun eksistert, og det synes i allefall jeg hadde vært fint. Men selvfølgelig, om man skal til syden og trenger litt grunnfarge før man drar, så er det jo ufattelig kjipt om man ikke får tilgang til litt solarium før man reiser. Her kan dere lese intervjuet.

Hverken innlegget eller produktet er sponset eller i samarbeid med noen.

75 kommentarer
    1. Har aldri tatt sol, men har lyst å begynne å ta litt før sommeren, siden jeg skal til syden og vil ha et fint grunnlag.. Så vil ikke at det skal bli 18års grense nei!:)))

    2. synes det hadde vært dumt med 18 årsgrense. sånn som før ball f.eks, så vil man bli litt ekstra brun, og da må du ta selvbruning siden du ikke er gammel nok for solarium, og kan få skjolder hvis man ikke tar selvbruninga på ordentlig, så det hadde vært litt kjipt!

    3. jeg synes også det hadde vært litt dumt. fordi man velger jo helt selv om man vil ta solarium eller ikke 🙂 og vis man føler seg presset til å være brun, så kan man jo ta sol en gang i blant. jeg har tatt sol et par ganger, men ikke ofte så jeg vet egentlig ikke helt 🙂

    4. Hei tuva nu så blogge æ mye på min blogg æ vil gi dæ ei komentar kan du sjekke min blogg du vet ka den hete ligg nu på 4plass eller vetke heelt nuuh akkuRAT men æ håpe du veet ka den hete! men tuva æ like ho tcmn ho e braaa! såååh snx<33:)

    5. Syntes ikkje det er nødvendig med 18-grense på solarium men syntes ikkje noen burde misbruke solarium uansett om man er ung eller gammel 🙂

    6. Er enig i det du sier. Jeg syns det burde bli en 18 årsgrense for og være helt ærlig. Mange mindreårige missbruker det ja, og det kan føre til mye hudkreft osv. Derfor hadde det vært mye sikrere med 18 årsgrense på solariumbruk.

    7. kan du værsåsnill å skrive fakta om piercingen din?
      hvor gammel var du da du tok den?
      fikk du lov for foreldrene dine?
      hvordan renser/renset du den?
      kunne du bade i basseng osv. noen dager etterpå ? å være med i gym? ;p
      hvor mye kostet det, og hvordan ser den ut? 😀
      skal ta selv snart 🙂

    8. NEI ! vill ikke ha 18 års aldersgrense på sol ! eg har eksem og den går bare vekk med sol og siden vi ikke reiser til syden sånn flere ganger i året, vil eg virkelig ikke att dette skal bli en regel ! Også er det ganske greit det og bygge opp brunfargen litt før du reiser til syden 😉

    9. Jeg er absolutt for det! Jeg syntes det er idiotisk å ta sol. Er man 100 % norsk, må man nesten regne med å være “blek”. Jeg har ikke noe i mot at noen tar det en gang i blant, men jeg kjenner (eller vet om) personer som tar det annenhver dag. Det er ingen pen brunfarge de har. Ei av mine bestevenninner tar sol noen få ganger, men det mest rett før sommeren, for hun vil være brun når sommeren kommer :). Jeg har ikke prøvd sol før, og kommer ikke til å gjøre det heller. Jeg blir aldri brun heller, og jeg har ikke tålmodighet til å vente på brunfargen heller :D. Jeg har forresten prøvd selvbruningsfarge en gang, men det ble ikke videre pent (a).

    10. Synes ikke det burde være 18 år. Jeg tar sol kanskje 20 minutter i uka, hvis ikke mindre. Jeg gjør dette for å føle meg vell, og 18 års grense vil ødelegge for veldig mange

    11. Jeg vil ikke ha 18-års grense på solarium. Jeg er 15 år og er som deg, tar kun før ball osv. Men det er bare så sykt latterlig å se de som tror de er så kule, fordi de er dritt brune og har rynker i trynet :)))

    12. Jeg er helt enig i det du sier.
      Det hadde vært fint om folk sluttet om ta solarium.
      Da hadde det nok vært mindre hudkreft.
      Så da kan de heller kjøpe seg selvbruning.
      Fordi det skader ikke huden.

    13. Alle sammen kan jo kommentere under innlegget. Det er vel en sjanse for at de vil se på synspunktene. Hvis du også vil ha aldersgrense, så kommenter under innlegget tuva linket til ;D Jeg har gjort det, jeg skal vertfall gjøre mitt for og få aldersgrense.

    14. Enig ! Skjønner egentlig ikke behovet for å være så brun…
      Selv er jeg halvt fra persia(Iran) og har ganskje mye pigmenter, men jeg hadde klart meg uten den solbrune huden min selvom den er veldig fin på farge da ;P
      Elsker bloggen din, elsker deg ! Du er superkul og kjempepen <3
      Du og Therese er grunnene til at jeg startet å blogge og du er heeelt fantastisk 😀
      Kommer fra/bor i Tromsø, pleier å se deg i byen eller på burger king i storgata avogtil 😛

    15. JA til 18-årsgrense. Tenk så kjipt det må være og sitte der om 20 år med skader man pådro seg når man var ungdom, og ikke klarte og ta ansvar for seg selv og skjønne konsekvensene av det. Derfor. Som om ikke fokuset på kropp var ille nok fra før.

    16. jeg er 12, snart 13, hver gang før vi drar til syden eller noe sånt, må jeg sole meg fordi jeg er ganske blek, og da vist jeg ikke tar solarium før ferie får begynner det å klø over hele kroppen 😛
      Jeg har ganske sensitiv hud og litt blek, men jeg tar kanskje 6-8 minutter så :P:)

    17. Jeg er for 18 års grense, mange unge som misbruker bruken av solarium, når man er litt eldre klarer man kanskje å tenke ut konsekvenser ved å bruke det.
      Laget du noen videoblogger da du var på hytta? 🙂

    18. JA syntes det skal være 18års grense.. men det skader jo ikke å ta det i ny og ne 🙂 Når tok du solarium for første gang, Tuva? 😛

    19. syns ikke at det burde bi 18-års grense!
      for mye sol er farlig ja, men og ta sol i en måned til man blir brun er faktisk sunt. sol inneholder d-vitaminer som er sunt for oss osv.. så jeg syns ikke at det skal være noen grense. de som tar det vær dag vet konsekvensene for å ta sol ofte

    20. Synest egentlig det høres bra ut eg. Det med 18 års grensen:) Men eg trenge jo ikkje sol på noken som helst måte, er jo brun heile året rundt, hihi:) Så har egentlig ikkje så masse eg skulle ha sagt her. Men eg syns det er kjempe bra at du ikkje bruke så mykje sol lenger. U go girl!! 😀

    21. Jeg synes ikke at det burde være 18 års alders grense på solarium. Det blir litt for drøt. Men det burde finnes noe som kan redusere bruket sv solarium. Diskuterte dette med en vennine, og vi fant ut at det kunne vært smart og lage et slags måndes kort. Sån at man får kanskje får 5 timer i månden, og hviss man bruker det opp i løpet av to uker, så kan man ikke ta sol de neste to ukene! 🙂 Sån at det ikke blir så masse solariums bruk. Dessuten så bor vi i Norga, da skal men se ut som en nordmann.. Ikke som en fra Spania da. Men det er jo flott å ha solarium før du skal på ball eller før syden for eksempel : )

    22. Jeg syntes det er litt dumt hvis det blir 18 års grense, men kan allikevel skjønne det. Men jeg skal ta sol snart, et par ganger, fordi jeg skal til syden og huden min er jo så “norsk” som det går ann å bli.. ja, så jeg trenger litt grunnlag og sånn sett synes jeg det er dumt hvis det blir 18 års grense 🙂

    23. Det vlir jo ikke no morsomt for deg på sommeren og bli brun? hvis du skjønner hva jeg mener 😛 Du er jo like bun hele året då om sommeren så ser man jo ikke no forskjell 😀 <3

    24. Du har jo lik brun farge hele året, er det no morsomt og bli brun om someren da ? man ser jo ikke no forskjell

    25. TÅPELIG SOM FAEN !
      det er jo vi som må ta konsekvensene sellv, så hvis man velger å ta det så må man være klar over hva som kan skje.. 🙂

    26. bra du støtter dette (-: på en måte så er det litt dumt at vi litt yngre ikke har muligheten til å ta sol, men samtidig utrolig smart.. det kan skade en person for livet!
      tuva, jeg digger bloggen din ! ;-D

    27. Jeg er faktisk veldig imot det, for jeg synes at mennesker skal få velge hva de vil gjøre med kroppen sin selv! Man røyker jo, man drikker og snuser, det er ulovlig men det skjer uansett – og vi vet hva vi driver med, vi ødelegger kroppen. Og forsvinner solsentrene finnes det forsatt solarium du kan bestille hjem, så det blir nok ikke sånn at alle blir bleik.
      Og det kommer ikke til å gjøre bra på solstudioene heller. Brun og blid skriver på facebook profilen sin:
      Er betjeningskravet som er alvorlig for oss. Det koster 200 mill i året extra om vi ansette 500 personer. I tillegg skal de jo utdannes,så vi må bygge en skole,og ansette 50 lærere i tillegg.Ingen i Norge kan solarium bortsett fra dem som allerede jobber i Brun og blid.
      De skriver også at dersom solsentrene må betjenes, vil 70-80% av solsentrene forsvinne.

    28. Selvfølgelig bør det være 18 års grense. Akkurat som man kan drikke alkohol og kjøpe tobakk når man fyller atten. Ikke at det er noe mindre dumt da, men da ser man annerledes på ting enn når man er 14. Soleklart ja

    29. Hei! Ville det ikke være bedre å sette max grense for soling per gang? Eller evt. senke styrken på rørene.
      18 års grense på solarium er jo det samme som 18års grense på røyk. Noe som aldri har funka.
      Jeg tar sol ca 2 ganger i året. Syns det er flott med lys hud, det er jo sån vi er skapt her i Nord 🙂
      Lykke til med bloggingen.
      Klem fra meg ;D

    30. Bruker du å smøre sunbrushed i ansiktet? eller bare på kroppen? blir det shollete vis du smører i ansiktet? ;-p
      Digger bloggen din tuva, du er så pen! 🙂

    31. Jeg synes det er helt greit at det er 18-årsgrense. Jeg synes ikke det er nødvendig å ta solarium, og når man er under 18 år er det kanskje vanskelig å avgjøre hva som er fornuftig å gjøre. Man kan jo bare ta selvbruning, det er jo ikke noe problem 🙂

    32. Synes det er rett og slett teit! Ikke fordi mange under 18 år ikke får tatt sol, men hvordan skal de ha det slik da? Skal de sette opp en vakt forran ALLE solstudiene i HELE Norge? Folk kommer uansett til å ta sol, og det er jo faktisk 18 årsgrense der hvor jeg pleier å ta det, men ingen vakter der? Hvis det skal bli noen aldersgrense synes jeg det skal være 16 år. Da er man voksen nok til å ta noen valg i livet, og da er man vel voksen nok til å tenke på å ta sol? Skadelig er det jo uansett om man er 18 år eller ei 🙂

    33. Slutt å tenke brunfarge, tenk helse. Dere ungdommer er dyktig feilinformert. Ta en titt på denne linken: http://www.forskning.no/Artikler/2008/januar/1199807596.82
      Det er ingen forskjell på sol ute og solstråler i et solarium! Det er bare Kreftforeningen som mener det. De baserer sine uttalelser og meninger på gammel og tilbakevist forskning, har tatt en besluttning, og lar seg ikke forstyrre av nye fakta.
      Fløg gjerne Kreftforeningens råd om soling om sommeren, men bruk solarium på samme måten om vinteren når solen ute “ikke virker”.

    34. jeg synes ikke det burde bli 18-års grense. Det er faktisk sunt å ta sol et par ganger gjennom vinteren, når det ikke er sol. Man burde heller informere bedre, kanskje holde foredrag på skoler eller noe i den dur?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg