Svar på spørsmål – silikon 2#

Svar på spørsmål del 1 finner dere HER

Betalte du selv, og i såfall hvor fikk du pengene fra? – Jeg betalte de selvfølgelig selv. Pengene hadde jeg spart opp. Ser noen lurer på om foreldrene mine hjalp meg med penger, og det gjorde de absolutt ikke. Haha, det hadde aldri skjedd. 

Rund eller dråpeformet? – Rund. 

Koster det mer jo mer man legger inn? – Nei, du betaler bare for selve operasjonen, uavhengig av hvor mye du skal legge inn. Om du ikke skal gjøre en mer omfattende operasjonen da, som f. eks. ta brystløft OG legge inn implanteter, da koster det mer. Forresten, det Sophie skrev om på bloggen sin om å skjære av nipplene og flytte på de; Det gjør man “vanligvis” ikke ved en normal brystforstørrelse. Det er hvis man f. eks. skal ta brystløft, for da må man ofte flytte på nipplene for at nipplene skal være riktig plassert i forhold til puppene etter brysløftet. Om dere skjønner? 

Hvor lang tid gikk det fra du var på konsultasjonstimen til du opererte? – Det kommer selvfølgelig ann på når de har ledig, så ventetiden varierer. Jeg var på konsultasjonstime 11. mai. Da fikk jeg først operasjonsdato 29. mai, men det var kun 2 dager før konfirmasjonen til lillebroren min, så jeg måtte bytte til 4. juni. Så fikk jeg telefon fra klinikken den 16. mai om at noen hadde avbestilt den 22. mai, så da valgte jeg å ta den dagen så jeg ble fortest mulig ferdig med det før Florida. 

Var legen positivt innstilt på at du skulle ta silikon selv om du bare er 18 år? – Nei, absolutt ikke. Svært sjeldent at kirurgen “anbefaler” pasienten å operere, de vil jo helst at vi skal være fornøyde med kroppene våre slik vi er født, og prøvde å overbevise meg om det. Men han var veldig hyggelig, lett å snakke med, tok meg seriøst, og ikke skummel i det hele tatt, så han sa at han skulle operere meg hvis det virkelig var det jeg ønsket. 

Er du fornøyd med klinikken, med tanke på resultat, operasjonen, oppfølgning osv.? – Veldig fornøyd med resultatet så langt. Alle jeg hadde kontakt med der var veldig hyggelige mennesker, følte meg godt tatt imot. Men synes det var dårlig med oppfølging i etterkant av operasjonen (jeg følte ikke store behovet for det, men andre kunne kanskje trengt det), og noe dårlig informering. Enkelte ting jeg burde vite om fant jeg ut av på egenhånd eller gjennom andre. 

Får man strekkmerker av å ta silikon? – Jeg har ikke fått det foreløpig. Jeg vet ikke om det er normalt å få det, noen som vet?

Når man har silikon, kan man velge om man vil ta de ut igjen når man blir eldre? – Ja, det kan man hvis man vil. Man kan også ha silikon til man blir gammel og grå, omså til man ligger i grava. 

Hvor lenge må man ha på sportsbh? – 4-6 uker etter operasjonen, både dag og natt. Nå er det 5 uker + 3 dager siden jeg opererte, og jeg går enda med sportsbhen – og tenker faktisk å gjøre det i et par uker til for sikkerhetsskyld. Har hatt på meg vanlig bh 3 ganger de gangene jeg har dratt ut på byen, og det sa kirurgen skulle gå greit, så lenge jeg tar på meg sportsbhen men en gang jeg kommer hjem igjen. Så da trenger ingen lengre å undre seg over hvorfor jeg har brukt vanlig de gangene jeg har gjort det, jeg er jo ikke helt idiot!

Var det smerter UNDER operasjonen? – Nei, da var jeg i full narkose og lokalbedøvelse i puppene. Det “vondeste” med hele operasjoenen var et lite stikk i armen eller fingeren når hun sykedama satt inn en sprøyte, husker ikke helt. Eneste jeg husker er at sykedama fortalte at hun satt i gang narkosen, kroppen ble skikkelig tung og at jeg flirte meg ihjel, helt til jeg ble bortevekk etter sikkert ikke mer enn 15 sekunder. Når jeg våknet fra narkosen like etter operasjonen (som ikke tok mer enn 30-40 minutter) var jeg helt wasted. Var akkurat som å være superdritings, Karen filmet meg (sykt artig å se på i ettertid, og NEI den filmen kommer ikke ut på bloggen haha). Snakket bare tull, tok av meg sportsbhen for å se på de nye puppene mine, reiste meg opp fra sykesengen, så sykedama måtte be meg strengt om å legge meg igjen haha. 

Hvor vondt gjorde det, kan du forklare smertene? – Angående smertene er det visst veldig individuelt fra person til person, og selvfølgelig om du tar over eller under muskelen (under skal visst være hundre ganger verre). Jeg tok som sagt over. Jeg har hørt så mange skrekkhistorier om folk som har hatt forferdelige smerter i flere uker etter operasjonen, som ikke har klart og gått på do selv, røyst seg opp fra sengen uten hjelp, åpne dører, lage seg mat, og egentlig ikke klart noe som helst – så jeg var forberedt på de verste smertene i hele verden, og derfor ble jeg utrolig positivt overrasket. Jeg tok faktisk bare smertestillende to ganger, tror det er unormalt lite. Samme dagen som operasjonen hadde jeg så og si ingenting vondt, men da var puppene helt bedøvd etter lokalbedøvelsen. Dagen etter, som visstnok skal være den verste, hadde jeg det helt greit vondt. Gjorde vondt å røyse seg opp fra sengen, ondt å gå på do, ondt å gå generelt, men klarte å gjøre alt selv, så det var absolutt ikke så ille som jeg trodde det skulle bli. Har på en måte glemt av hvor vondt det var, men jeg husker at jeg tenkte at det føltes ut som at noen hadde slått og trampet meg på brystet. Jeg holdt ikke på å dø, kunne lett gått gjennom de smertene igjen. Dag nr. 2 etter operasjonen var jeg i byen på kafè, og dag nr. 3 var jeg på skolen og tok tentamen uten problemer. Fungerte relativt normalt, men måtte bare være veldig forsiktig, gå rolig som en bestemor og ikke løfte armene eller løfte tungt. Men som sagt, veldig individuelt hvor vondt man har, vet ikke om jeg var veldig heldig eller om jeg kanskje har høy smerteterskel. 

Hvor lang tid tar det før smertene går over? – Veldig individuelt dette også, noen har vondt i flere uker. De mest intense smertene hadde jeg dagen etter operasjonen, så ble det bare bedre og bedre for hver dag. Kjente smerter i mindre grad i 2-3 uker, men det var kun hvis jeg gjorde slike ting som man ikke skal gjøre når man nylig har operert brystene, som å løfte armene høyt, løfte tungt osv. Nå har jeg faktisk ingenting vondt, er 5 uker + 3 dager siden jeg opererte. Kan til og med jogge, men å trene bryst venter jeg en stund til med. 

Blir menn mer tiltrekt av deg nå, enn før? – Hahaha herregud, nei vet du hva.. Merker ikke akkurat noe større pågang fra det motsatte kjønn, for mannfolk hadde jeg draget på fra før av (haha). Nei, men for å svare seriøst på spørsmålet; Om man opererer puppene sine i hovedsak for å få mer oppmerksomhet fra gutter, så er det hodet ditt det er noe galt med, ikke puppene. Noen gutter liker ikke silikonpupper, mens andre synes kanskje det er “hot”. Men hva betyr egentlig det, hva guttene liker? Helt ærlig. Man gjør det for sin egen del, så får guttene like det eller ikke, what so ever. 

Kan du vise arrene?

Bildene er tatt i dag, 5 uker + 3 dager etter operasjonen. Har dessverre ingen eldre bilder av arrene. Men er utrolig fornøyd med arrene! Synes så og si ikke, og i allefall ikke når puppene ligger ned normalt, her løfter jeg de litt opp. Har verre arr på knærne etter fylla, for å si det sånn haha! I tillegg gjør merkene etter teipen at det ser verre ut, så jeg er utrolig fornøyd med arrene. 

Håper dere er fornøyd med svarene, flere kommer etterhvert! Og husk på at dette er bare MINE erfaringer, så noe kan være feil. Igjen anbefaler jeg alle som tenker på å ta silikon og bestille en konsultasjonstime, der vil dere få svar på alt dere lurer på. Så håper jeg at alle kan respektere at jeg velger å svare på disse spørsmålene. Jeg oppfordrer INGEN til å ta silikon, men ønsker å dele mine erfaringer. 

58 kommentarer
    1. Hei tuva, ville bare si at du er den eneste bloggern som jeg aldri har sett at har noen skrivefeil! hvor lenge bru

    2. Tuva du er kjempe sterk jente. Kan du legge ut før og etter bilder? Hva sier foreldrene dine om at du har tatt silikon?

    3. ikke for å virke dum eller noe. men hvordan går det ann å ha arr under når du opererte over muskelen? hvor er egentlig muskelen. håper ikke dette var et altfor dumt spørsmål, haha

    4. Brystvortene mine har blitt flytta på. Hehe.. Men jeg tok brystløft da 🙂 Skulle egentlig legge inn silikon også, men kirurgen rådet meg ikke til å utføre dette samtidig, ettersom resultatet ville blitt dårlig.

    5. kommer det før og etter bilder? lurer på hvor store forandringer det ble 🙂 veldig bra at du ble fornøyd! utrolig skjønn jenter du, tuva! 🙂

    6. Kjempefine svar, Tuva! Syns du er modig som har gjort det (på grunn av deg selv og ikke hva alle andre tenker og mener), og at du deler dette med oss! Alle burde skjønne at fu ikke oppfordrer, men faktisk hjelper de som tenker å ta det! Kanskje du til og med hjelper de som ville tatt det av feil grunner, til å ombestemme seg/revurdere.. Synes det er utrolig bra 🙂 Selv vurderer jeg det, for at jeg selv skal føle meg bedre!
      Jeg nyter å lese innleggene dine når de er så gjennomførte som dette!! 🙂

    7. Utrolig bra skrevet! Har det nok akkurat som du hadde det før du tok silikon, komplekser med akkurat det.. Har bestemt meg for lengesiden at jeg skal ha det når jeg blir 18år. Så det er bra at du skriver om det, var noe av det jeg faktisk lurte på!
      Elsker bloggen din!:) Stå på

    8. Jeg bare lurte på om du skulle legge ut før og etter bilder? Har også lyst å ta silikon, men er forsatt usikker. hater puppene mine, og alle sier jeg har store nok, men er ikke fornøyd selv. Håper du legger ut bildet sånn det går ann å se om det blei et godt resultat.
      Digger at du svarer på spørsmålene, det er tøft gjort 🙂

    9. Hei går det ann å legge en gammel å ny bh ved siden av værandre for å kunne se om hvordan forskjelden er??

    10. Det der er ikke ekte. Du bare klemmer huden sammen for å få det til å se ut som arr.
      Neida, real plastic;) Tøft gjort å legge ut bilda. Arran begynne å se bra ut allerede:) Go girl!

    11. Anbefaler deg å kjøpe MEPIFORM på apoteket. Det hjelper på at arrene skal “gro” på en måte. Jeg opererte bort galleblæren, og fikk arr etter de sydde igjen på magen i februar. Og begynte å bruke plastrene i mars. Det er plaster som du klipper ut som arrene er, og er hudfarget. Du må ha de på heletiden. De tåler vann, sol osv! Du bytter hveruke sånn ca. Og nå er arrene mine ikke synlig i det heletatt. Har bare skille etter de, siden jeg har solet meg. Anbefaler det virkelig! Men siden du skal til florida og kommer til å sole deg masse, så begynn med det når sommeren er over. Spurte legen om det funket før jeg startet, å han sa nei. Men det har jo tydeligvis funket på meg . Så anbefaler det på det sterkeste!

    12. Linni Meister, hun tok jo veldig masse silikon. men jeg så på programmet hennes engang, og hun fikk vondt i puppene når hun dro en sånn tynn strømpebukse over puppene. hun fikk liksom følelsen av at de skulle “eksplodere”
      er det mulig at det samme skjer med en som tar ca like mye silikon som du har?

    13. Strekkmerker etter en brystoprasjon er helt normalt!
      Det kommer jo ann på hvor mye en legger inn..
      Legger du inn så mye du får plass til, så huden er nødt å strekke seg gange mye, kommer det nok til å komme strekkmerker! 🙂
      Har tatt oprasjonen selv, og la inn 400 gram for 4 uker siden..
      Siden jeg presset inn det jeg fikk plass til, har jeg fått noen små strekkmerker..
      Men det må en bare rekne med 🙂

    14. Fantastisk at du skriver om dette. hjelper masse!! 🙂
      Arrene dine er jo fantastisk fien om jeg kan si det slik. Sydde de på helt vanlig måte elelr brukte de en spesiell teknikk? for så fine arr har jeg aldri sett før!!

    15. Hei, ble brystene dine veldig harde etter at du tok silikon? Jeg har store planer selv om å få meg silikon, men er veldig usikker siden jeg har hørt at puppene kan i verset fall bli stenharde

    16. hva gjorde du med tanke på skole å sånt? var du på skolen samme dag? eller dagen etter? ser du skrev at du var noen dager etter og hadde tentamen. lurer veldig på dette!!!?!?

    17. hei, jeg lurer på om du kan legge ut et før og etterbilde, i klær da!?
      hva synes foreldrene dine om valget ditt, synes de det var en dum idè?
      fine arr

    18. Hei! Lurer bare på om før og etter bildene kommer? Jeg selv vurderer å ta silikon når jeg blir gammel nok, enkelt og greit fordi jeg ikke er fornøyd med dem som de er nå. Og når du hadde samme problemet så vil jeg liksom se om “etter” er sånn som jeg vil ha dem da.. om du skjønner hva jeg mener. Digger bloggen din btw! Stå på:)

    19. HEI!
      Veldig gøy å lese om dine erfaringer med silikon, jeg tok for litt mer enn 3 uker siden så morsomt å se hvordan du hadde det! Jeg tok under muskelen, hadde ganske lite smerter, trodde det skulle være mye verre enn det var, var de 3 første dagene som var verst. Klarte ikke reise meg opp av sengen uten hjelp og sinnsyke smerter, følte som alle ribbebeina var knekt og armene kunne jeg ikke løfte.
      Men hvordan er de nå, er de fortsatt ganske harde eller begynner de å virke mer som “normale pupper”? Mine blir bare mer og mer tøyelige for hver dag,om jeg skal si det sånn, kan bevege på de haha men fortsatt litt harde. Arrene var forresten kjempe fine, skorpen min har endelig falt av,sinnsykt deilig hehe!
      Men helt sykt at du fikk lagt inn 300 gram, du er jo ganske liten? Jeg hadde bare plass til 250 og det var mer enn nok, prøvde noen bh-er og da måtte jeg ha D. Men det erjo ganske individuelt det og, hvor tøyelig huden er.
      Gleder meg hverfall til før og etter bilder, og digger bloggen din!

    20. Jeg har et spørsmål som jeg håper du kan svare på, omså svare meg på mail. Jeg er veldig interessert i dine erfaringer, og lurer på om du kan fortelle om du tenkte på hvordan det blir med puppene når du skal ha barn? Hvilke vurderinger du gjorde.
      Du er mitt forbilde, og jeg håper virkelig jeg får høre fra deg:)

    21. når man har silikon i puppene er det vanskligere og se brystkreft eller andre ting, bare for og si ifra. men håper du ble fornøy da! du kan jo alltids fjerne de hvis du ombestemmer deg. men jeg syns det er litt teit, kanskje du får tcmn til og ta det og… da blir det litt gærent.

    22. Ang dette med smerter, det er utrolig individuelt som du sier ja 🙂 Jeg var ute og shoppa klær sammen med muttern, tre timer etter min operasjon…Så det var så vondt jeg hadde, kjente ingenting i det hele tatt….Føltes bare som jeg var überdritings når jeg ruslet rundt med mamma midt i trondheim sentrum >.< Ikke hadde jeg noe særlig vondt dagene etter heller, annet enn at jeg opplevde å få en skikkelig reaksjon på operasjons-teipen, og endte opp med den megasvære blemma like ved operasjons-såret...Utenom det, ittno' vondt =) Andre igjen, kan såklart føle at det der var det verste de har opplevd....Individuelt.... Btw, du lurte på strekkmerker....Dette tror jeg har med elastisiteten i huden din å gjøre, og siden du er såpass ung (det var jo jeg selv også), så berger du nok unna strekkmerkene. I tillegg så tok du jo ikke de største innleggene heller, noe jeg tror er en innvirkende faktor. Hadde du gått for 400ml, ville du nok ha opplevd ett og annet strekkmerke ja ;o) Syns arrene dine var veldig fine, et lite tips: fortsett å teipe dem ned ei stund til de ikke er rød, så blir de blasse og "usynlige" med tia ;o) Enjoy your boobs ^^,

    23. Hva sa legen om trening etter operasjonen ? Har du jogget eller trent styrke etter du fikk silikon ? Hvis det, Merket du noe ubehag eller smerte? Syns du er rå som er så åpen om dette Tuva! <3

    24. kan du legge ut før og etter bilder? 😀
      Synst det er bra du skriver at du ikkje oppfordrer andre til å ta silikon! og at du faktisk er åpen og ærlig om at du har tatt det!
      men lurte på en ting, jeg har hørt at du må bytte implantat etter ca 10 år eller noe? stemmer dette? kanskje du kunne skrevet et innlegg om det, sikkert flere som lurer, og synst det er vansklig å finne tilbake til kommentaren/ svaret senere sant.. 🙂

    25. Hei, er en jente på 18 år som sliter med at puppene dreger ned selvtilliten min og har lekt litt med tanken på at jeg har lyst på silikon, men tar det ikke før jeg vet jeg vil. Føler liksom at jeg aldri passer noe særlig inn i forskjellige overdeler osv. Har bare et spørsmål, ødelegger ikke silikonen for melkeproduksjonen når den tid kommer at man skal ha barn?

    26. var det egentlig ikke sykt flaut å la en person se på puppene dine og vurdere dem og la noen operere de?… vet jo at du var på et sykehus/klinikk og at de var leger og profesjonelle osv. men for det om…?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg