Svar på spørsmål om studieturen

For dere som ikke helt har skjønt hvor i verden jeg er henne: 


Den Dominikanske Republikk

Er det påbygg du tar? Og er det StudyAway du reiser med? – Ja, jeg tar opp fag fra påbygg, som privatist gjennom StudyAway som er organisasjonen jeg reiser med. 

Hvilke fag tar du? Hvor mange timer i uka er det? Hvor tidlig på morgenen starter skolen? – Jeg tar matte, sosiologi og gym. StudyAway samarbeider med Sonans, så vi har nettkurs vi skal gjennom i tillegg til av vi har obligatoriske undervisningstimer på skolen. Hvor mange timer skole vi har per uke varierer fra uke til uke. Noen dager har jeg bare to timer skole, mens andre dager kan jeg ha seks timer – som er det meste jeg har hatt til nå. En skoletime varer i 45 minutter. Det er altså ikke fulle dager hver dag. Når tid man begynner på skolen om morgenen avhenger av når StudyAway har satt opp faget ditt på timeplanen den dagen, men første time starter kl. 08:00. 

Er det norske lærere der nede? – Alle lærerne er norske utenom spansklæreren, som snakker engelsk og spansk. Jeg hadde nok ikke dratt hit om lærerne snakket engelsk. Har hørt fra spanskelevene at veldig mange synes det er vanskelig å lære et fremmedspråk på fremmedspråk.

Hvor mye betaler du selv? – Man får stipend og lån fra lånekassen. Grunnprisen er på 35 000 kr, så kommer fagene man skal ta i tillegg. Grunnpakken dekker bolig, undervisning og hjelp av kordinatorer i forkant og under oppholdet. Men som sagt tidligere anbefaler jeg å leie privat bolig sammen med noen andre av studentene, da trekkes 6000 kr fra grunnprisen. Prisene på fagene varierer, spesielt interesserte kan gå inn på studyaway.no for å lese mer. 

Hvor er skolen i forhold til der du bor? – Det tar ca. 5-7 minutter å kjøre til skolen. Litt for langt til å gå, så derfor har jeg og mange andre av oss leid scooter/moped. De som ikke har leid kjører enten skolebuss eller mototaxi. Denne røde saken har erstattet min fine BMW som står hjemme og venter på meg:
 


Veldig greit å ha scooter her nede for å komme seg rundt. Trafikken er helt crazy, her gjelder det å komme seg først fram no matter what og det er flere av studentene som har havnet i ulykker.. Noen sykehusbesøk har det vært, men heldigvis ikke noe superalvorlig. Skummelt!! 

Hjelper StudyAway deg med all info du trenger før avreise? Som f. eks. bestille flybilletter for deg, fortelle hvilke vaksiner du trenger etc. Synes det var litt lite info på nettsiden deres. – Ja, man får veldig god hjelp i forkant av avreise. Man får et godt utfyllende infoskriv på mail om alt man trenger å gjøre i forkant av avreise, hvilke vaksiner man trenger, forsikring, skolebøker – ja, egentlig alt. Studyaway oppretter en facebookgruppe i god tid før avreise, hvor man kan stille spørsmål rundt alt man lurer på og man får man raskt svar. Kordinatorene er veldig hjelpsomme og tilgjengelige, man kan også ringe de om det er noe. Flybilletter bestiller man på egenhånd, men trenger man hjelp med dette også, er det bare å spørre. 

Melder du deg bare som privatist når du kommer hjem?  – Stemmer det. Jeg skal ta privatist eksamen i matte, gym og sosiologi når jeg kommer hjem. Hjelp!

Hvordan gjør du det med snus der nede? – Vi bestiller snus herfra. Billig og tar 1-2 uker å få snusen. Man kan dessverre ikke bestille fra Norge.. 

Hvor lenge skal du være der? – Jeg reiser hjem 7. november. Skoleslutt er 5. november tror jeg. 

Bor du kun sammen med norske studenter? – Ja, det er kun norske studenter som reiser med StudyAway. 

Kjente du alle de du bor i hus med fra før? – Thor-Martin og Henning kjente jeg, de andre tre ble jeg kjent med her nede. Ingen problem å bli kjent med folk her og gå sammen om å finne bolig. 

Er det mye du må gjennom med tanke på vaksiner, papirer, møter osv? – Det er ingen møter, men man må selvfølgelig få tatt vaksinene, ordne forsikring, få tak i skolebøker og sånt, men det er ikke så veldig vanskelig å få gjort så lenge man IKKE begynner å tenke på alt sammen uka før man reiser, sånn som meg. Haha. Det var STRESS! 

Reiste du sammen med noen? – Jeg reiste sammen med to gutter som jeg kjenner fra før av. Thor-Martin fortalte meg i starten av sommeren at han skulle hit for å studere og jeg ble så fristet at jeg heiv meg med. 

Hvor mye anbefaler du at man bør ha med i lommepenger?
– Kremt.. Det har jeg helt ærlig ikke regnet helt på. Har sparepenger på konto i tillegg til stipend, så shoppingen blant annet har gått av sparepengene. Men jeg skal faktisk regne ut her og nå hvor mye penger jeg bruker på diverse daglige kostnader som mat og drikke (les: det varierer selvfølgelig fra person til person, noen blåser bort penger mer enn andre på å dra ut og drikke for eksempel. Utenom shoppinganfallet i Santo Domingo er jeg veldig flink med penger). Jeg vil tippe jeg bruker 6-700 pesos per dag – noen dager litt mer eller ganske mye mindre. 700 pesos tilsvarer 120 kr og da spiser jeg ute som regel en til to ganger om dag. Det kan faktisk være billigere å spise ute enn å kjøpe inn middagsmat å lage selv. 

Hvordan er prisene der nede? På resturanter, drikke, mat osv. Er det noen butikker i nærheten? Klesbutikker eller matbutikker? – Dere fikk kanskje et inntrykk av prisene i forrige spørsmål, men en god middag ute på resturant inkl. brus kan koste alt fra 200 pesos (32 kr) til 700 pesos (120 kr) – som må være det dyreste jeg har spist for her. Alt ettersom hvor og hva man spiser, så det kan altså være veldig, veldig billig å spise ute. Cabarete er en liten, koselig plass med mange spiseplasser, men utenom det er det stortsett bare bikinier, flipflops og mat man får tak i. Noen småbutikker og jalleboder her og der, men ikke noe juble over. Har kjøpt en bikini her, that’s it. Hovedstaden, Santo Domingo, er 4 timer unna i bil og der er det masssssssse shopping! 

Kan du anbefale studiene videre? – Absolutt! Angrer ikke ett sekund på at jeg dro hit, elsker plassen og alle folkene her. Men husk at dette er ikke noe for alle! Det er 4 studenter som har reist hjem allerede pga forskjellige årsaker, så man må tenke seg godt om. Man må jobbe selvstendig mye av tiden, og det kan også føre til mye alkohol om man ikke har viljestyrke til å si nei. Det er alltid noen som drar ut hver dag, om det er mandag eller lørdag. Jeg hadde litt lyst til å dra tilbake etter jul for å ta opp noen andre fag, men har ombestemt meg. Disse tre månedene holder for min del. 


Her ser dere skolen! Bra standard. 


“Kantina” vår. Her kjøper vi veldig billig og god skolelunsj. Bildene er lånt av Johanne ♥

Er det Vilde Flem du er der med? – Vilde Flem er også her, ja 🙂 Supertrivelig jente!

Er dere mange norske som reiser sammen? – Rundt 80 stk, kanskje litt under, husker ikke helt. Ganske mange altså, så man rekker ikke å få god kontakt med alle. Men alle er veldig trivelige og imøtekommende. Alle er i samme båt, så det er ikke vanskelig å få seg venner her.

Hva mente du med drama i et annet innlegg (at det allerede har oppstått drama)? – Når man er så mange sammen på et lite sted kan det fort oppstå litt drama, sjalusi og rykter. Ikke noe som angår meg noe særlig personlig, men om noen har sex eller what so ever, er det ofte at ryktet sprer seg. 

Beskriv en vanlig dag for dere der nede? – Hverdager: Skole, soling ved bassenget/stranda, trene, slappe av, spise ute, lekser, dra ut å spise og være sosial (+fest for de som er ekstra ivrige på det). Helger: Utflukter, strand og fest. Haha.  




Om det er noe mer dere lurer på så er det bare å spørre! Jeg svarer på spørsmål som ikke er relatert til studieturen i et eget innlegg etterhvert ♥ 

12 kommentarer
    1. det er såå gøy å se at du har begynt å blogge igjen, for fullt! alltid gøy å lese om hvordan du har det. ser ut til at du stooorkoser deg i utlandet, og må si jeg er en smule missunnelig på deg! kos deg masse videre! gleder meg til flere oppdateringer! 😀

    2. Kan man ikke bestille snus fra den siden, når man bor i Norge? 🙂 eller mente du at du ikke kan bestille snus – fra Norge?
      Ser ut som om du koser deg masse! ikke sjalu i det hele tatt..

    3. Kan du skrive navn på de brukbare boligene dere bestiller på egen hånd? Har gjort et type slik opplegg før og det var vanskelig å vite før man faktisk kom dit, da det var litt for sent.. Du skrev at det var lett å få seg venner og noen å bo med. Bestiller du ikke bolig på forhånd? Skal kanskje reise i vår så stresser med å finne roomies, men det kan vi vel gjøre i fb gruppa. Hvordan er standarden på maten og bolig?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg